23948sdkhjf

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

268 fartyg gästade Stockholms Hamnar under säsongen och årets nyhet blev ett kryssningsanlöp i Kapellskärs hamn. 18 oktober avslutas kryssningssäsongen när fartyget AidaMar lägger till vid Stadsgården. Totalt besökte 619 000 kryssningspassagerare Stockholms Hamnars hamnar under säsongen. Många av alla dessa passagerare bussades omkring till sevärdheter i Storstockholm och ju fler kryssarpassagerare desto fler bussar behövs för att klara uppgiften.

Stockholm är en väldigt populär destination och passagerarantalet är högre än någonsin. Majoriteten av besökarna är amerikanare och tyskar och den tredje största gruppen är engelsmän, säger Stefan Scheja, kryssningsansvarig på Stockholms Hamnar.

Under internationella kryssningssäsongen, april till oktober, gästade 268 fartyg Stockholms Hamnar. Av dessa var 67 fartyg så kallade turnaround med passagerare som inleder och/eller avslutar sin kryssning i Stockholm. Passagerarna spenderar då ofta en extra dag och natt i land vilket gynnar turistnäringen ytterligare. Under säsongen har en extern internationell undersökning genomförts i flera kryssningshamnar. I höst kommer resultatet att presenteras närmare med bland annat hur mycket dessa resenärer spenderar.

Kryssningsresenärerna betyder mycket för Stockholmsregionen och generar stora intäkter genom restaurangbesök, hotellövernattningar, shopping, museibesök med mera, säger Stefan Hansson, styrelseordförande Stockholms Hamn.

I september var det kryssningspremiär i Kapellskärs hamn. Ett av världens största kryssningsfartyg, MSC Meraviglia gästade Kapellskär och 3 500 gäster bussades till Stockholm och Norrtälje.

 MILJÖFAKTA/Kryssningsfartyg i Stockholms Hamnar

  • Stockholms hamn tar emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Tömning ingår i hamnavgiften och mottagningsanläggningar finns vid alla kajplatser i Stockholm. De senaste åren har 80 procent av kryssningsfartygen lämnat avloppsvatten i Stockholms Hamnar och oftast har de också möjlighet att rena vattnet ombord i egna anläggningar. Länk till film och fakta om hantering av svart- och gråvatten:www.stockholmshamnar.se/avloppsvatten

  • Att lämna sopor ingår i hamnavgiften och de som lämnar sorterade sopor får rabatt på hamnavgiften.

 

MILJÖFAKTA/Internationellt

  • De internationella regelverken för utsläpp i Östersjön skärps från 2019 för nya fartyg och från 2021 för existerande fartyg. Ett förbud som innebär att alla passagerarfartyg antingen ska lämna avloppsvatten i land eller vara utrustade med godkända reningsanläggningar där kraven på rening är högre än idag.

  • Sedan skärpta regler för svavelutsläpp infördes i Östersjön har svavelutsläpp från fartygstrafik i området minskat avsevärt. Fartygen måste använda till exempel lågsvavligt bränsle, skrubber eller LNG. Sedan 1 januari 2015 är gränsvärdet för svavelbränsle 0,1 procent för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen (SECA-området). Utanför SECA får svavelhalten i dagsläget inte överstiga 3,50 viktprocent men även där kommer kraven att skärpas.

  • Det pågår arbete att ytterligare skärpa kraven för utsläpp av kväveoxid och koldioxid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094