23948sdkhjf

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

VTI utlovar en förbättrad vinterväghållning, det nya vapnet är ett digitalt system som tagits fram i samarbete med Svevia och B&M systemutveckling.

Läs också: Svevia ny entreprenör

Det nya systemet har stor potential och applikationen är lättanvänd enligt de maskinförare som har testat produkten, säger VTI:s projektledare Anna Arvidsson i ett pressmeddelande.

Tanken är att koppla ihop befintliga dataflöden från både GPS-, lednings- och uppföljningssystem.

Systemet ska vara dynamiskt och prognosstyrt, det ska ange både var och när halka ska bekämpas och enligt VTI har systemet en rad samhällsfördelar, kostnaderna ska minska på grund av färre olyckor, bränsleförbrukningen uppges bli lägre och framkomligheten bättre. Även miljön ska vinna tack vare minskade luftföroreningar och mindre saltanvändning, hävdar VTI.

Även maskinförarna ska gynnas förklarar VTI som pekar på  automatisering och förarstöd som ska minska stressen och förbättra arbetsmiljön, förarna ska också kunna koncentrera sig på att köra sin maskin i stället för att ägna kraft åt att manövrera saltspridaren.

Läs också: Ta steget ut på vägbygget

Det ska också bli enklare för entreprenören att se när halkbekämpning behövs och när det går att vänta, något som i sig ska spara in både personal- och maskintimmar.

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson.

Systemet testades vintern 2016-2017 i Göteborgsregionen och enligt VTI blev resultatet 15-25 procent minskade kostnader räknat på maskintimmar och material.

Under den gångna vintern vidareutvecklades produkten i Blekinges driftområde men enligt VTI återstår det fortfarande en del att göra för att systemet ska kunna vara helt pålitligt.

Läs också: Svevia lägger ledning

Forskarna ska därför titta på till exempel restsalt och hur mycket salt som stannar kvar på vägen beroende av trafikmängd och väder.

Utvecklingen av saltbilarna behöver också fortsätta – så att saltmängden och saltutläggningen kan styras automatiskt genom navigeringen, förklarar VTI.

– Systemet kommer användas i flera driftområden under den kommande vintern, säger Anna Arvidsson.

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden) samt SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond), B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Mer om: Svevia | VTI
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rusning efter cyberförsäkring efter attacken mot Norsk Hydro

Blodigt samarbete - för tronen och fler blodgivare

Ett oväntat samarbete för att få fler att ge blod.

Han blir vd för Stockholm Business Region

Staffan Ingvarsson, tidigare vd på Stokab, tillträder den 1 april som vd för Stockholm Business Region.

Cantargias vd: "Ett styrkebesked"

Investerar 1 miljard dollar i AI

Dataanalysföretaget SAS Institute investerar en miljarder dollar i artificiell intelligens, AI, de kommande tre åren.

Abilia köper Comai

Nyhetsbrev

Hammerglass jublar över skärpta skyddskrav

Ett färskt norskt krav på att entreprenadmaskiner på vissa av Statens Vegvesens arbetsplatser ska vara utrustade enligt Skyddsklass 3 tas emot med glädje av Hammerglass.

Vem tar över ordförandeklubban i SPIF?

Mörka moln över projektmarknaden

Tillförseln av projekt till Sverige Byggers projektdatabas har minskat kraftigt de två senaste åren. Det är en tydlig indikation om att vi kan räkna med betydligt färre byggstarter inom en inte allt för avlägsen framtid.

Kostsam motgång för Bioarctic

Hela värdekedjan är på plats

Missen i Mölndal

Fler vill ha mer av kraften – 66 procent positiva

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

NCC avyttrar dansk återvinning

NCC avyttrar sin danska återvinningsverksamhet till återvinningsföretaget RGS Nordic. Försäljningen är ett led i renodlingen av NCC Industrys verksamhet i Danmark.

Blir ny ordförande i Avfall Sverige?

Efter socialdemokraternas valförlust i Järfälla har Clas Thunblad avböjt omval till posten som ordförande i Avfall Sverige. Nu har valberedningen lämnat förslag till en efterträdare.

1

Fel av kommun att stoppa privat fibergrävning

Hässleholms kommun gjorde fel som hindrade privata företag att gräva ner fiber i kommunen. Det framgår av en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Föreslår lagändring kring illegal avfallsexport

Regeringen föreslår en lagändring för att bättre kunna komma åt den illegala avfallsexporten från Sverige.

Grönt ljus för miljardprojekt

Effektivare ballasttransporter

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149