23948sdkhjf

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

VTI utlovar en förbättrad vinterväghållning, det nya vapnet är ett digitalt system som tagits fram i samarbete med Svevia och B&M systemutveckling.

Det nya systemet har stor potential och applikationen är lättanvänd enligt de maskinförare som har testat produkten, säger VTI:s projektledare Anna Arvidsson i ett pressmeddelande.

Tanken är att koppla ihop befintliga dataflöden från både GPS-, lednings- och uppföljningssystem.

Systemet ska vara dynamiskt och prognosstyrt, det ska ange både var och när halka ska bekämpas och enligt VTI har systemet en rad samhällsfördelar, kostnaderna ska minska på grund av färre olyckor, bränsleförbrukningen uppges bli lägre och framkomligheten bättre. Även miljön ska vinna tack vare minskade luftföroreningar och mindre saltanvändning, hävdar VTI.

Även maskinförarna ska gynnas förklarar VTI som pekar på  automatisering och förarstöd som ska minska stressen och förbättra arbetsmiljön, förarna ska också kunna koncentrera sig på att köra sin maskin i stället för att ägna kraft åt att manövrera saltspridaren.

Det ska också bli enklare för entreprenören att se när halkbekämpning behövs och när det går att vänta, något som i sig ska spara in både personal- och maskintimmar.

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson.

Systemet testades vintern 2016-2017 i Göteborgsregionen och enligt VTI blev resultatet 15-25 procent minskade kostnader räknat på maskintimmar och material.

Under den gångna vintern vidareutvecklades produkten i Blekinges driftområde men enligt VTI återstår det fortfarande en del att göra för att systemet ska kunna vara helt pålitligt.

Forskarna ska därför titta på till exempel restsalt och hur mycket salt som stannar kvar på vägen beroende av trafikmängd och väder.

Utvecklingen av saltbilarna behöver också fortsätta – så att saltmängden och saltutläggningen kan styras automatiskt genom navigeringen, förklarar VTI.

– Systemet kommer användas i flera driftområden under den kommande vintern, säger Anna Arvidsson.

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden) samt SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond), B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078