23948sdkhjf

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

VTI utlovar en förbättrad vinterväghållning, det nya vapnet är ett digitalt system som tagits fram i samarbete med Svevia och B&M systemutveckling.

Läs också: Målet: må bra på jobbet

Det nya systemet har stor potential och applikationen är lättanvänd enligt de maskinförare som har testat produkten, säger VTI:s projektledare Anna Arvidsson i ett pressmeddelande.

Tanken är att koppla ihop befintliga dataflöden från både GPS-, lednings- och uppföljningssystem.

Systemet ska vara dynamiskt och prognosstyrt, det ska ange både var och när halka ska bekämpas och enligt VTI har systemet en rad samhällsfördelar, kostnaderna ska minska på grund av färre olyckor, bränsleförbrukningen uppges bli lägre och framkomligheten bättre. Även miljön ska vinna tack vare minskade luftföroreningar och mindre saltanvändning, hävdar VTI.

Även maskinförarna ska gynnas förklarar VTI som pekar på  automatisering och förarstöd som ska minska stressen och förbättra arbetsmiljön, förarna ska också kunna koncentrera sig på att köra sin maskin i stället för att ägna kraft åt att manövrera saltspridaren.

Läs också: Tvättar Stockholms tunnlar

Det ska också bli enklare för entreprenören att se när halkbekämpning behövs och när det går att vänta, något som i sig ska spara in både personal- och maskintimmar.

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson.

Systemet testades vintern 2016-2017 i Göteborgsregionen och enligt VTI blev resultatet 15-25 procent minskade kostnader räknat på maskintimmar och material.

Under den gångna vintern vidareutvecklades produkten i Blekinges driftområde men enligt VTI återstår det fortfarande en del att göra för att systemet ska kunna vara helt pålitligt.

Läs också: Snillrikt samarbete i Stäket

Forskarna ska därför titta på till exempel restsalt och hur mycket salt som stannar kvar på vägen beroende av trafikmängd och väder.

Utvecklingen av saltbilarna behöver också fortsätta – så att saltmängden och saltutläggningen kan styras automatiskt genom navigeringen, förklarar VTI.

– Systemet kommer användas i flera driftområden under den kommande vintern, säger Anna Arvidsson.

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden) samt SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond), B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Mer om: Svevia | VTI


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon har blicken på skurkarna

Fair Play Städ är ett projekt som vill avslöja branschens oseriösa företag.

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

ID-scanner försvårar för fuskare

En ID-scanner utlovas minska risken för fusk och öka säkerheten på bland annat byggarbetsplatser.

Ny Cat matchar truckarna

Caterpillars nya hjullastare 986K ska täcka in gapet mellan 982 och 988 och beskrivs som en långlivad och väl dimensionerad maskin. –  Det är en fruktansvärt ärlig maskinkonstruktion.

”Svenska veterinärer ligger i framkant”

Gasellföretag – igen!

Rolfs Flyg & Buss är Gasellföretag för femte året i rad.

Nyhetsbrev

Liseberg bästa julmarknaden

Bollsensor mäter trycket

En liten boll inne i däcket ska ge leverera information om både däcktryck och temperatur, viktiga data för att undvika stillestånd anser Secub, som visade Ball sensor på Load up North.

Diamant-jackpot för svenskt bolag

Cramo förbättrar logistiken

Politiska hinder för bostadsaffärer

Reavinstskatt och skärpta amorteringskrav är effektiva hinder som förhindrar bostadsaffärer, enligt en färsk undersökning.

”Äntligen har vi lock up”

Volvos klassiska hjullastare har fått en efterlängtad uppgradering, flera nya features ska förbättra maskinerna, en funktion som ska göra att maskinen orkar mer, inte minst i snöröjningen.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Ökade försäljningssiffror för KraussMaffei

Sobi i miljardaffär med Astra

Köper USA-rättigheterna till Synagis som är den enda godkända förebyggande behandlingen mot RS-virussjukdom hos spädbarn.

Alltfler energiföretag väljer IFS

Inte redo för extremregnen

Tung nyhet från Volvo

Exceptionell räckvidd utlovas i Volvos nya rivningsgrävare – enligt ett pressmeddelande kan nya EC750E HR sträcka sig 36 meter över mark och 9,5 meter under jord.

Kemikaliejätten riskerar vite

Fler tågar över Öresundsbron

Tågresorna över Öresundsbron har ökat med 10 procent och är därmed tillbaka på nivåerna före ID-kontrollerna som infördes 2015.

3D-teknik kan underlätta militärens underhåll

Vid den just avslutade Natoövningen i Norge testade militären 3D-tillverkning av reservdelar ute i fält.

Mariestad vill begränsa strandskyddet

”Det är en fråga om överlevnad.”

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

AI och läkare gör ofta olika val

Berntsson ny vd för Plastal Group

Gasdriven dammbekämpning

Maskinförmedlare stöder Mustaschkampen

Black Friday tar av julhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.582