23948sdkhjf

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

VTI utlovar en förbättrad vinterväghållning, det nya vapnet är ett digitalt system som tagits fram i samarbete med Svevia och B&M systemutveckling.

Läs också: Tvättar Stockholms tunnlar

Det nya systemet har stor potential och applikationen är lättanvänd enligt de maskinförare som har testat produkten, säger VTI:s projektledare Anna Arvidsson i ett pressmeddelande.

Tanken är att koppla ihop befintliga dataflöden från både GPS-, lednings- och uppföljningssystem.

Systemet ska vara dynamiskt och prognosstyrt, det ska ange både var och när halka ska bekämpas och enligt VTI har systemet en rad samhällsfördelar, kostnaderna ska minska på grund av färre olyckor, bränsleförbrukningen uppges bli lägre och framkomligheten bättre. Även miljön ska vinna tack vare minskade luftföroreningar och mindre saltanvändning, hävdar VTI.

Även maskinförarna ska gynnas förklarar VTI som pekar på  automatisering och förarstöd som ska minska stressen och förbättra arbetsmiljön, förarna ska också kunna koncentrera sig på att köra sin maskin i stället för att ägna kraft åt att manövrera saltspridaren.

Läs också: Svevia satsar i Skåne

Det ska också bli enklare för entreprenören att se när halkbekämpning behövs och när det går att vänta, något som i sig ska spara in både personal- och maskintimmar.

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson.

Systemet testades vintern 2016-2017 i Göteborgsregionen och enligt VTI blev resultatet 15-25 procent minskade kostnader räknat på maskintimmar och material.

Under den gångna vintern vidareutvecklades produkten i Blekinges driftområde men enligt VTI återstår det fortfarande en del att göra för att systemet ska kunna vara helt pålitligt.

Läs också: Svevia sköter broar

Forskarna ska därför titta på till exempel restsalt och hur mycket salt som stannar kvar på vägen beroende av trafikmängd och väder.

Utvecklingen av saltbilarna behöver också fortsätta – så att saltmängden och saltutläggningen kan styras automatiskt genom navigeringen, förklarar VTI.

– Systemet kommer användas i flera driftområden under den kommande vintern, säger Anna Arvidsson.

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden) samt SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond), B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Mer om: Svevia | VTI
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159