23948sdkhjf

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

VTI utlovar en förbättrad vinterväghållning, det nya vapnet är ett digitalt system som tagits fram i samarbete med Svevia och B&M systemutveckling.

Läs också: Svevias nya sydsvenska ballastchef

Det nya systemet har stor potential och applikationen är lättanvänd enligt de maskinförare som har testat produkten, säger VTI:s projektledare Anna Arvidsson i ett pressmeddelande.

Tanken är att koppla ihop befintliga dataflöden från både GPS-, lednings- och uppföljningssystem.

Systemet ska vara dynamiskt och prognosstyrt, det ska ange både var och när halka ska bekämpas och enligt VTI har systemet en rad samhällsfördelar, kostnaderna ska minska på grund av färre olyckor, bränsleförbrukningen uppges bli lägre och framkomligheten bättre. Även miljön ska vinna tack vare minskade luftföroreningar och mindre saltanvändning, hävdar VTI.

Även maskinförarna ska gynnas förklarar VTI som pekar på  automatisering och förarstöd som ska minska stressen och förbättra arbetsmiljön, förarna ska också kunna koncentrera sig på att köra sin maskin i stället för att ägna kraft åt att manövrera saltspridaren.

Läs också: Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Det ska också bli enklare för entreprenören att se när halkbekämpning behövs och när det går att vänta, något som i sig ska spara in både personal- och maskintimmar.

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson.

Systemet testades vintern 2016-2017 i Göteborgsregionen och enligt VTI blev resultatet 15-25 procent minskade kostnader räknat på maskintimmar och material.

Under den gångna vintern vidareutvecklades produkten i Blekinges driftområde men enligt VTI återstår det fortfarande en del att göra för att systemet ska kunna vara helt pålitligt.

Läs också: Säkrare trafik i Vildhussens land

Forskarna ska därför titta på till exempel restsalt och hur mycket salt som stannar kvar på vägen beroende av trafikmängd och väder.

Utvecklingen av saltbilarna behöver också fortsätta – så att saltmängden och saltutläggningen kan styras automatiskt genom navigeringen, förklarar VTI.

– Systemet kommer användas i flera driftområden under den kommande vintern, säger Anna Arvidsson.

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden) samt SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond), B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Mer om: Svevia | VTI
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16