23948sdkhjf

Dubbdäcksundersökning får kritik

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Dubbdäcken gör mer nytta än skada, enligt däcktillverkare.

En färsk undersökning vid Chalmers i Göteborg har kommit fram till att dubbdäck tar fler liv än de räddar. Läs mer här. Nu hävdar den finska däcktillverkaren Nokian Tyres att undersökningen innehåller felaktigheter som leder slutsatserna i fel riktning. Framför allt vänder sig däcktillverkaren mot slutsatserna kring partiklarnas påverkan på människokroppen och gruvbrytningens betydelse.

Bland annat menar Nokian Tyres att undersökningen ger dubbdäcken skulden för partiklar med en storlek på 2,5–10 mikrometer och att dessa leder till att människor blir sjuka. Däcktillverkaren hävdar i stället att de partiklar dubbdäcken river upp är större än tio mikrometer – som visserligen också är skadliga – men att de partiklar som är mest skadliga är mindre än 2,5 mikrometer, partiklar som främst kommer från avgaser, vedeldning och som följer med vinden från andra länder.

Nokian hävdar också att undersökningen bygger på att människorna ständigt utsätts för dessa partiklar trots att dubbdäcken enbart används under vinterhalvåret.

Slutsatsen är dels att halten av de små farliga partiklarna förblir på samma nivå som tidigare även om dubbdäcken tas bort, dels att situationen i så fall snarare skulle förvärras eftersom behovet av sandning ökar och därmed även mängden partiklar.

Vad gäller betydelsen av dubbarnas innehåll av kobolt finns också delade meningar. Bland annat betonas att kobolt enbart används på dubbens hårdmetallstift för att förbättra styrkan. Bedömningen är att de hårdmetallstift som används på ett dubbdäck totalt innehåller cirka fem gram kobolt, vilket kan jämföras med de 4 500 – 11 000 gram som ingår i batterierna till en elbil.

Nokian Tyres hävdar också att däckindustrin huvudsakligen – upp till 95 procent – använder återvunnen hårdmetall som bland annat kommer från slitdelar som används av entreprenadmaskiner.

Samtidigt betonas att kobolt finns i andra länder än Kongo-Kinshasa, bland annat i Finland. Dessutom lyfter företaget fram att ungefär 95 procent av den kobolt som utvinns kan beskrivas som en biprodukt från brytningen av andra typer av malm.

Chalmersforskarnas uppfattning att ett bra alternativ till dubbdäck är att köra försiktigt med odubbade däck bemöts med en undersökning som finska teknologiska forskningscentralen (VTT) genomförde 2016. Där framgår att greppet blir bäst när minst hälften av alla däck är dubbade. Ytterligare en slutsats är att även de som kör med dubbfria vinterdäck drar nytta av dubbdäck eftersom de gör vägbanan mer sträv och därmed ger odubbade däck bättre grepp.

Nokian Tyres menar att trafiksäkerhets- och miljöaspekter måste beaktas utan att parti tas för vare sig dubbdäck eller odubbade däck. Alla bilister ska ha rätt att fritt välja den typ av säkra vinterdäck som de anser passar bäst för deras körerfarenhet, körsätt och förhållanden där de huvudsakligen kör i.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Nyhetsbrev

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

Cellcomb en "crème de la crème"

Global hållbarhetssuccé besöker Empack

Göteborg lockar dansk mätkonsult

De expansiva planer som finns för Göteborgsområdet de kommande åren lockar det danska mätkonsultföretaget LE34 som därför öppnat en ny avdelning i Kungsbacka.

Stor upprustning av tunnelbanan i sommar

Nya ägaren vill bredda paletten

Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Case satsar på gas i maskinerna

Dieseln är på väg ut även för Case, CNH hoppar dock inte på elektrifieringståget – de vill driva maskinerna med flytande gas och det ska inte ta mer än 1-2 år att förverkliga visionen.

”Man måste hitta lösningar som passar miljön man arbetar i”

Ett stort län som Norrbotten med långa avstånd sätter innovationsförmågan på extra prov. – På de mindre orterna är man van att klara sig utan närhet till hjälpmedelstekniker och hjälpmedelsförråd, förklarar hjälpmedelskonsulenterna Lena Nordgren Hansson och Inger Karkiainen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.098