23948sdkhjf

Dubbdäcksundersökning får kritik

Dubbdäcken gör mer nytta än skada, enligt däcktillverkare.

En färsk undersökning vid Chalmers i Göteborg har kommit fram till att dubbdäck tar fler liv än de räddar. Läs mer här. Nu hävdar den finska däcktillverkaren Nokian Tyres att undersökningen innehåller felaktigheter som leder slutsatserna i fel riktning. Framför allt vänder sig däcktillverkaren mot slutsatserna kring partiklarnas påverkan på människokroppen och gruvbrytningens betydelse.

Bland annat menar Nokian Tyres att undersökningen ger dubbdäcken skulden för partiklar med en storlek på 2,5–10 mikrometer och att dessa leder till att människor blir sjuka. Däcktillverkaren hävdar i stället att de partiklar dubbdäcken river upp är större än tio mikrometer – som visserligen också är skadliga – men att de partiklar som är mest skadliga är mindre än 2,5 mikrometer, partiklar som främst kommer från avgaser, vedeldning och som följer med vinden från andra länder.

Nokian hävdar också att undersökningen bygger på att människorna ständigt utsätts för dessa partiklar trots att dubbdäcken enbart används under vinterhalvåret.

Slutsatsen är dels att halten av de små farliga partiklarna förblir på samma nivå som tidigare även om dubbdäcken tas bort, dels att situationen i så fall snarare skulle förvärras eftersom behovet av sandning ökar och därmed även mängden partiklar.

Vad gäller betydelsen av dubbarnas innehåll av kobolt finns också delade meningar. Bland annat betonas att kobolt enbart används på dubbens hårdmetallstift för att förbättra styrkan. Bedömningen är att de hårdmetallstift som används på ett dubbdäck totalt innehåller cirka fem gram kobolt, vilket kan jämföras med de 4 500 – 11 000 gram som ingår i batterierna till en elbil.

Nokian Tyres hävdar också att däckindustrin huvudsakligen – upp till 95 procent – använder återvunnen hårdmetall som bland annat kommer från slitdelar som används av entreprenadmaskiner.

Samtidigt betonas att kobolt finns i andra länder än Kongo-Kinshasa, bland annat i Finland. Dessutom lyfter företaget fram att ungefär 95 procent av den kobolt som utvinns kan beskrivas som en biprodukt från brytningen av andra typer av malm.

Chalmersforskarnas uppfattning att ett bra alternativ till dubbdäck är att köra försiktigt med odubbade däck bemöts med en undersökning som finska teknologiska forskningscentralen (VTT) genomförde 2016. Där framgår att greppet blir bäst när minst hälften av alla däck är dubbade. Ytterligare en slutsats är att även de som kör med dubbfria vinterdäck drar nytta av dubbdäck eftersom de gör vägbanan mer sträv och därmed ger odubbade däck bättre grepp.

Nokian Tyres menar att trafiksäkerhets- och miljöaspekter måste beaktas utan att parti tas för vare sig dubbdäck eller odubbade däck. Alla bilister ska ha rätt att fritt välja den typ av säkra vinterdäck som de anser passar bäst för deras körerfarenhet, körsätt och förhållanden där de huvudsakligen kör i.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095