23948sdkhjf

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

De som bokar sin flygresa själv via nätet saknar skydd om flygbolaget går i konkurs – flygbolagen slipper helt undan paketreselagen som bara gäller researrangörer.

Att boka flygbiljett direkt via nätet kan innebära att alla pengarna flyger bort i stället om flygbolaget går i konkurs. Flygbolagen har har inget ansvar vid en konkurs. Den som däremot köpt en paketresa av en researrangör är dock skyddad av lagen. Även den som endast köpt en flygstol via researrangören utan vare sig hotell eller andra tjänster. Men flygstol hos gruppresearrangören brukar vara litet dyrare än att boka direkt via flygbolaget varför många som bara vill ha resan väljer det alternativet.

Det är många som bokar sin flygbiljett direkt via nätet i dag, i stället för att gå via en gruppresearrangör. Det kan bli dyrt om flygbolaget går i konkurs, vilket flera så kallade lågprisbolag gjort under senare år. Nu senast Primera Air som kastade in handduken natten till 2 oktober.

Resenärer som köpt en paketresa på samma flygbolag räddas dock av paketreselagen. Det är ett otidsenligt konsumentskydd för flygresenärer som snedvrider konkurrensen och gör att resenärer som köper biljetter direkt från flygbolagen är oskyddade i händelse av konkurs enligt Svenska resebryrå- och arrangörsföreningen, SRF. Researrangörerna upplever att de tvingas stå för hela notan om ett anlitat flygbolag går i konkurs, mendan flygbolagen själva helt slipper undan det ansvaret.

Nu är det hög tid att även flygbolag som endast säljer flygbiljetter också omfattas av krav på resegaranti och tar ansvar för sina resenärer fullt ut, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i SRF.

Nyligen lämnade som nämnts flygbolaget Primera Air  in sin konkursansökan. Tusentals kunder får nu se sina rese- och semesterplaner ändras eller grusas samtidigt som flera hundra resenärer blivit strandsatta utomlands. Andra exempel på flygbolagskonkurser som skett bara under de senaste 18 månaderna är NextJet, Air Berlin, Niki Airlines och Monarch Airlines.

De som drabbas hårdast  är de som köpt flygresan direkt av flygbolaget och som inte köpt resan med ett kreditkort. Dessa resenärer saknar ett legalt reglerat skydd mot konkurs och får se sig lurade på sina pengar och har de hunnit fram till sin destination blir de dessutom strandsatta och tvingas betala hemresan ur egen ficka, säger Anna Lennhammer.

Har man däremot bokat exempelvis flyg och hotell via en arrangör eller resebyrå måste denne ställa resegaranti i händelse av sin konkurs vilken täcker inbetalda belopp för de som ännu inte rest, samt kostnader för hemtagning.  Detta medför både en avsevärd trygghet för resenärerna, men också en väldigt tung ekonomisk belastning för dessa reseföretag, ett ansvar som även flygbolagen borde bära, tycker Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen.

Att resenärer har ett starkt skydd i händelse av konkurs är något som vi tycker är en självklarhet, men samma regler borde också gälla för flygbolagen. Inte bara för att kunna upprätthålla ett fullgott konsumentskydd utan också för att värna om konkurrens på lika villkor, säger Anna Lennhammer.

När det gäller den senaste konkursen för Primera Air så har nästan 1000 resenärer drabbats bara i Sverige, eftersom flygbolaget varit leverantör åt researrangören Solresor, de båda bolagen ingår dessuotom i samma koncern. Solresor fortsätter att sälja resor och hoppas kunna ordna fram andra flyglösningar under tiden. Men om det inte lyckas så får de som bokat nu tillbaka sina pengar - även om resan inte kan bli av.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113