23948sdkhjf

Städbolag överger tunnelbanan

Solreneriet har städat Stockholms tunnelbana sedan årsskiftet 2016/2017 men har nu valt att ensidigt säga upp avtalet med MTR Nordic som kör trafiken åt SL.

9 oktober Solreneriet ensidigt att säga upp avtalet om städning och klottersanering av Tunnelbanans tåg och depåer. Solreneriet tog över tunnelbanestädningen efter ISS för knappt två år sedan. Som en följd av att avtalet sägs upp blir det många som får gå från jobbet. 130 medarbetare sägs upp. Bakgrunden är de kraftigt ökade volymerna av klotter.

Avtalet mellan MTR och Solreneriet om städning och klottersanering löpte ut i mars 2018. En avsiktsföklaring slöts om att justera villkoren i ett nytt avtal, enligt Solreneriet. Någon villkorsförändring eller nytt avtal har inte nåtts och därför väljer städbolaget att ensidigt säga upp avtalet. 

– På grund av kraftigt ökade volymer av klotter, 100 procent på två år, städar och klottersanerar vi sedan en tid tunnelbanetågen och depåerna i Stockholm med förlust. Den situationen blir i längden omöjlig för oss att försvara. Jag förstår besvikelsen våra medarbetare kan känna, men hoppas att man inser att det rör sig om faktorer utanför vår kontroll, säger Tina Wessman Hellstadius, vd Solreneriet.   

Solreneriet kommer att tillhandahålla städning och klottersanering enligt avtal under uppsägningstiden.  

– Vår personal är väl utbildad, har rätt utrustning och gör sitt yttersta för att möta uppdragsgivarens krav. Men vi har inte fått gehör för att anpassa ett gammalt avtal till dagens situation. Därför väljer vi att säga upp avtalet, säger Tina Wessman Hellstadius. 

Att säga upp avtalet är ett led i att stärka bolaget och skapa en lönsam plattform för tillväxt. Solreneriet kommer i så stor utsträckning som det är möjligt att erbjuda uppsagda medarbetare andra jobb inom företaget. 

MTR ger en delvis annan bild av vad som hänt. Men uppger samtidigt att man nu inleder samtal med berörda fackförbund med avsikt att efter avtalet har löpt ut göra städningen inom egen organisation.

Vi har varit nöjda med den städning av Tunnelbanans tåg som Solreneriets medarbetare har levererat till oss och resenärerna. Då vi redan idag städar Tunnelbanestationerna med egna resurser är vår ambition nu att införliva även tågstädningen på ett bra sätt och då nyanställa för att täcka behovet, säger Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan.

MTR inleder nu dialog med berörda fackförbund för att diskutera framtida lösningar. Parallellt startar planering med handlingsinriktningen att göra städningen av tunnelbanans tåg och depåer i egen regi. Analys för beslut om vägval kommer vara klart i god tid innan avtalet löper ut sex månader efter uppsägning. I dagsläget finns ännu ingen ytterligare tidplan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093