23948sdkhjf

Mitsubishis pickup fyller 40 år

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ungefär 4,7 miljoner exemplar har tillverkats sedan Mitsubishis L200 såg dagens ljus 1978. Fem generationer har presenterats för marknaden under de 40 första åren.

I 40 år har nu Mitsubishi tillverkat den pickup som vi här lärt känna som L200 – även om den också saluförts under namn som bland annat Forte, Mighty Max och Titron på andra marknader. Enligt företaget har pickupen hittills tillverkats i cirka 4,7 miljoner exemplar som sålts i ungefär 150 länder.

Pickupen, som lanserades i september 1978, tillverkades från början i  Ohe i Japan, men produktionen har efter hand styrts över till fabriken i thailändska Laem Chabang som i huvudsak svarat för all tillverkning av företagets pickuper sedan 1995 då den tredje generationen presenterades.

Dagens produktionskapacitet i anläggningen anges till en bit över 400 000 bilar per år. Fabriken kunde för övrigt fira ett eget jubileum tidigare i år då en Pajero rullade ut som den fem miljonte bil som producerats i lokalerna.

En ambition med L200 vid lanseringen var att den skulle kunna lasta ett ton, vara robust, men ändå lätt att köra. Däremot var möjligheterna till tillval rätt begränsade. Exempelvis var enkelhytt den enda tillgängliga karossvarianten. En bensinmotor på 2,0 liter var standard, men en 1,6-litersmotor erbjöds som tillval liksom en dieselmotor på 2,3 liter.

Företaget var sedan tidigare väl förtroget med terrängbilar och redan i oktober 1980 hade ett nytt manuellt inkopplingsbart 4WD-system tagits fram som komplement. Utöver de förbättrade terränggående egenskaperna minskade den nya tekniken oljud från transmissionen, minskade effektförlusterna och möjliggjorde högre hastigheter på landsvägen. Denna pickup blev därmed något av föregångare till företagets efter hand allt bredare utbud av fyrhjulsdrivna modeller.

I mars 1986 släpptes den andra pickupgenerationen fram, något som manifesterades redan genom exteriören där exempelvis grillen var helt omgjord. Samtidigt innebar den nya formen inte minst att luftmotståndet sänktes rejält, vilket också gjorde utslag på bränsleförbrukningen.

Karosstyperna utökades till tre, vilket breddade kundkretsen ytterligare: Single Cab fanns med kort eller lång hjulbas, dessutom erbjöds Club Cab och Double Cab – valmöjligheter som hängt med sedan dess. Bilen kunde fås som 2WD eller 4WD och motoralternativen, som vässats en hel del jämfört med generation ett, var bensinmotorer på 2,0 eller 2,6-liter eller en 2,5-liters dieselmotor.

Den tredje generationen lät vänta på sig i nästan ett decennium, men när den väl släpptes i november 1995 var den stora förändringen att diesel tagit över helt som bränsle. Valet stod mellan dieselmotorer på 2,5 eller 2,8 liter. Turbo, laddluftkylare och funktioner som ”Easy Select 4WD hjälpte till att förbättra såväl motoreffekt som förmågan att ta sig fram i terräng. En gryende ambition att anpassa fordonen till kundgrupper med vitt skilda behov innebar kraftigt höjda nivåer på bland annat utrustning och säkerhet.

Tanken var att bilen skulle fungera både som tuff arbetshäst och som personbil med plats för fem passagerare.

Inför lanseringen av den fjärde generationen i augusti 2005 hade runt 2,8 miljoner pickuper gått ut till kunder runt om i världen. Ambitionen var dock betydligt större än så och förhoppningen var att den helt omarbetade nya modellen också skulle fungera som en vitamininjektion för företagets övriga modeller globalt.

Ett av de viktigaste säljargumenten och en väsentlig orsak till att bilen kom att exporteras till ungefär 150 länder var att företagen en gång för alla ville ta död på marknadens inställning att en lätt lastbil enbart var ett arbetsfordon.

Återigen vässades därför de båda dieselmotorer som fanns att välja mellan. Nu handlade det om en nyutvecklad common rail dieselmotor på 2,5 respektive 3,2 liter med direktinsprutning som ökade effekten samtidigt som bränsleförbrukningen, avgasutsläppen och ljudnivån minskade. Detta i kombination med bland annat en ny hjulupphängning och två alternativ till fyrhjulsdrift som bidrog till känslan av personbil visade sig vara lyckosamma val som breddade kundunderlaget avsevärt och innebar att försäljningen ökade kraftigt.

Genom att låta modellen delta i Dakarrallyt ville företagsledningen dessutom förstärka bilden av en robust och stryktålig konstruktion och goda terrängegenskaper.

Väl framme i november 2014 då den femte generationen presenterades hade mycket fokus förflyttats till miljöbelastning och bränslekostnader. Därför var det naturligt att motorerna inte längre växte, utan tvärtom gick ner i volym, men i stället fylldes med modern teknik som kompensation.

Den nuvarande generationen drivs an en 2,5-liters turbodiesel eller en 2,4-liters bensinmotor med en nyutvecklad 2,4-liters Mivec turbodiesel som tredje alternativ – en motor som är resultatet av ett samarbete mellan Mitsubishi Motors Corporation och Mitsubishi Heavy Industries. För första gången fanns såväl en sexväxlad manuell låda som en femstegad automatlåda med sportläge bland valmöjligheterna.

Även drivningen hade utvecklats och gav helt nya möjligheter för föraren att anpassa körningen efter underlaget. Valet stod inte bara mellan bakhjuls- och fyrhjulsdrift, fyrhjulsdriften fanns dessutom som både låg- och högväxel. Därutöver erbjöds en variant med elektronisk inkoppling.

När den senaste modellen togs fram riktades inte minst blickarna mot Europa som förväntades etablera sig som den näst största marknaden i världen i entonssegmentet efter Sydostasien. Inte minst i Sverige har modellen tagits emot väl. Enligt Bil Sweden såldes 725 nya exemplar under årets nio första månader, vilket placerar den på sjätte plats på försäljningslistan bland pickuper, femte om man räknar bort VW Pickup.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär för lösning mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

El allt viktigare för NCC i Oslo

Minskade miljöutsläpp och sänkta driftkostnader är målet när NCC Infrastructure i Osloområdet nu fasar ut sina traditionella bilar – i fortsättningen är det eldrift som gäller.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Nyhetsbrev

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Konferens om Physical Asset Management

Nästa vecka arrangeras en konferens om underhållets centrala roll för att öka värdet som de fysiska anläggningstillgångarna genererar.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Getinge säljer skadeståndshotat bolag

Det är största byggföretaget i Sverige

Det är små förändringar på tio i topplistan över Sveriges största byggföretag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny ABB-funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets samtliga fyra divisioner.

Rototilt skippar mineraloljan

Rototilt byter ut mineraloljan mot egenproducerad helsyntetisk olja, ett byte som ska maxa tiltrotatorernas livslängd hävdar företaget.

Världsrekord för Veidekke

Veidekke har flest VDC-certifierade medarbetare i världen och ser en tydlig koppling mellan VDC och en effektiv byggprocess.

Hon skrev bästa avhandlingen

Satsning på bussförarutbildning

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128