23948sdkhjf

Mitsubishis pickup fyller 40 år

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ungefär 4,7 miljoner exemplar har tillverkats sedan Mitsubishis L200 såg dagens ljus 1978. Fem generationer har presenterats för marknaden under de 40 första åren.

I 40 år har nu Mitsubishi tillverkat den pickup som vi här lärt känna som L200 – även om den också saluförts under namn som bland annat Forte, Mighty Max och Titron på andra marknader. Enligt företaget har pickupen hittills tillverkats i cirka 4,7 miljoner exemplar som sålts i ungefär 150 länder.

Pickupen, som lanserades i september 1978, tillverkades från början i  Ohe i Japan, men produktionen har efter hand styrts över till fabriken i thailändska Laem Chabang som i huvudsak svarat för all tillverkning av företagets pickuper sedan 1995 då den tredje generationen presenterades.

Dagens produktionskapacitet i anläggningen anges till en bit över 400 000 bilar per år. Fabriken kunde för övrigt fira ett eget jubileum tidigare i år då en Pajero rullade ut som den fem miljonte bil som producerats i lokalerna.

En ambition med L200 vid lanseringen var att den skulle kunna lasta ett ton, vara robust, men ändå lätt att köra. Däremot var möjligheterna till tillval rätt begränsade. Exempelvis var enkelhytt den enda tillgängliga karossvarianten. En bensinmotor på 2,0 liter var standard, men en 1,6-litersmotor erbjöds som tillval liksom en dieselmotor på 2,3 liter.

Företaget var sedan tidigare väl förtroget med terrängbilar och redan i oktober 1980 hade ett nytt manuellt inkopplingsbart 4WD-system tagits fram som komplement. Utöver de förbättrade terränggående egenskaperna minskade den nya tekniken oljud från transmissionen, minskade effektförlusterna och möjliggjorde högre hastigheter på landsvägen. Denna pickup blev därmed något av föregångare till företagets efter hand allt bredare utbud av fyrhjulsdrivna modeller.

I mars 1986 släpptes den andra pickupgenerationen fram, något som manifesterades redan genom exteriören där exempelvis grillen var helt omgjord. Samtidigt innebar den nya formen inte minst att luftmotståndet sänktes rejält, vilket också gjorde utslag på bränsleförbrukningen.

Karosstyperna utökades till tre, vilket breddade kundkretsen ytterligare: Single Cab fanns med kort eller lång hjulbas, dessutom erbjöds Club Cab och Double Cab – valmöjligheter som hängt med sedan dess. Bilen kunde fås som 2WD eller 4WD och motoralternativen, som vässats en hel del jämfört med generation ett, var bensinmotorer på 2,0 eller 2,6-liter eller en 2,5-liters dieselmotor.

Den tredje generationen lät vänta på sig i nästan ett decennium, men när den väl släpptes i november 1995 var den stora förändringen att diesel tagit över helt som bränsle. Valet stod mellan dieselmotorer på 2,5 eller 2,8 liter. Turbo, laddluftkylare och funktioner som ”Easy Select 4WD hjälpte till att förbättra såväl motoreffekt som förmågan att ta sig fram i terräng. En gryende ambition att anpassa fordonen till kundgrupper med vitt skilda behov innebar kraftigt höjda nivåer på bland annat utrustning och säkerhet.

Tanken var att bilen skulle fungera både som tuff arbetshäst och som personbil med plats för fem passagerare.

Inför lanseringen av den fjärde generationen i augusti 2005 hade runt 2,8 miljoner pickuper gått ut till kunder runt om i världen. Ambitionen var dock betydligt större än så och förhoppningen var att den helt omarbetade nya modellen också skulle fungera som en vitamininjektion för företagets övriga modeller globalt.

Ett av de viktigaste säljargumenten och en väsentlig orsak till att bilen kom att exporteras till ungefär 150 länder var att företagen en gång för alla ville ta död på marknadens inställning att en lätt lastbil enbart var ett arbetsfordon.

Återigen vässades därför de båda dieselmotorer som fanns att välja mellan. Nu handlade det om en nyutvecklad common rail dieselmotor på 2,5 respektive 3,2 liter med direktinsprutning som ökade effekten samtidigt som bränsleförbrukningen, avgasutsläppen och ljudnivån minskade. Detta i kombination med bland annat en ny hjulupphängning och två alternativ till fyrhjulsdrift som bidrog till känslan av personbil visade sig vara lyckosamma val som breddade kundunderlaget avsevärt och innebar att försäljningen ökade kraftigt.

Genom att låta modellen delta i Dakarrallyt ville företagsledningen dessutom förstärka bilden av en robust och stryktålig konstruktion och goda terrängegenskaper.

Väl framme i november 2014 då den femte generationen presenterades hade mycket fokus förflyttats till miljöbelastning och bränslekostnader. Därför var det naturligt att motorerna inte längre växte, utan tvärtom gick ner i volym, men i stället fylldes med modern teknik som kompensation.

Den nuvarande generationen drivs an en 2,5-liters turbodiesel eller en 2,4-liters bensinmotor med en nyutvecklad 2,4-liters Mivec turbodiesel som tredje alternativ – en motor som är resultatet av ett samarbete mellan Mitsubishi Motors Corporation och Mitsubishi Heavy Industries. För första gången fanns såväl en sexväxlad manuell låda som en femstegad automatlåda med sportläge bland valmöjligheterna.

Även drivningen hade utvecklats och gav helt nya möjligheter för föraren att anpassa körningen efter underlaget. Valet stod inte bara mellan bakhjuls- och fyrhjulsdrift, fyrhjulsdriften fanns dessutom som både låg- och högväxel. Därutöver erbjöds en variant med elektronisk inkoppling.

När den senaste modellen togs fram riktades inte minst blickarna mot Europa som förväntades etablera sig som den näst största marknaden i världen i entonssegmentet efter Sydostasien. Inte minst i Sverige har modellen tagits emot väl. Enligt Bil Sweden såldes 725 nya exemplar under årets nio första månader, vilket placerar den på sjätte plats på försäljningslistan bland pickuper, femte om man räknar bort VW Pickup.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Nyhetsbrev

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

Cellcomb en "crème de la crème"

Global hållbarhetssuccé besöker Empack

Göteborg lockar dansk mätkonsult

De expansiva planer som finns för Göteborgsområdet de kommande åren lockar det danska mätkonsultföretaget LE34 som därför öppnat en ny avdelning i Kungsbacka.

Stor upprustning av tunnelbanan i sommar

Nya ägaren vill bredda paletten

Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Case satsar på gas i maskinerna

Dieseln är på väg ut även för Case, CNH hoppar dock inte på elektrifieringståget – de vill driva maskinerna med flytande gas och det ska inte ta mer än 1-2 år att förverkliga visionen.

”Man måste hitta lösningar som passar miljön man arbetar i”

Ett stort län som Norrbotten med långa avstånd sätter innovationsförmågan på extra prov. – På de mindre orterna är man van att klara sig utan närhet till hjälpmedelstekniker och hjälpmedelsförråd, förklarar hjälpmedelskonsulenterna Lena Nordgren Hansson och Inger Karkiainen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.343