23948sdkhjf

Gärna omnikanaler - men kundens behov går först

| Av Johan Colliander | Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Butiksdöden, lokalhyrorna, men framförallt kundens nya, mer aktiva roll var några av samtalsämnena under årets upplaga av Retaildagen.

– Omnikanaler är bara ord, ord som handlar om kunden. I slutändan handlar det ändå om att sätta kunden i fokus, sa Pia Ayouty, omnichannel director från Tiger of Sweden inför en fullsatt publik på Berns salonger i Stockholm.

Det kan verka märkligt att en person som jobbar med omnikanaler och vars föredrag “Tiger of Sweden's Omnichannel journey” anser att omnikanaler är ett “buzzword” men enligt Pia Ayouty är omnikanaler endast ett sätt att fokusera på kundens behov och förmågan att som återförsäljare kunna svara upp på dem.

Exempel på detta menar Pia Ayouty är att som Tiger of Sweden till exempel kunna erbjuda kunderna möjligheter att beställa varor från butik till hemmet - eller vice versa eller att även kunna beställa plagg som är redo och klara att prova direkt i butik.

– Kunden är den som bestämmer nu, det måste vi vänja oss vid, sade hon.

En annan av talarna på Retaildagen, Johan Kaij från Marketing Clinic, höll med om att endast prata om omnikanaler i ett vakuum; utanför andra processer är meningslöst.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar.

Lars-Åke Tollemark, managing director nordic på Unibail-Rodamco-Westfield var inne på en liknande linje:

– Man måste ha ett varumärke, man måste bygga någonting man måste stå för någonting. Prata inte om omnichannel och e-handel och sådana grejer, det är konsumenten som är kanalen, sade han under sitt föredrag.

Nästan alla som talade på Retaildagen nämnde vid ett eller annat tillfälle den fruktade butiksdöden - något som de flesta dock verkade se som en myt, eller iallafall kraftigt överdriven.

– Retail dör inte, den utvecklas. Glöm inte att retail är både fysisk och digitalt, digitalt är också retail, sade Johan Kaij.

En som inte bara sett förändringar utan även varit med och förändrat själv är Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots Group, som stänger tre butiker - och öppnar upp en helt ny flaggskeppsbutik i Stockholm

– Vi tror mer på den fysiska butiken men vårt uttryck måste vara tydligare. Vi kan inte ha tre nischade butiker och ha ett stadigt minskande kundflöde. En destination, det kan vi driva trafik till, sade han.

Tron på den fysiska butiken var inget som Andreas Koschnike var ensam om att dela. Även Lars-Åke Tollmark menar att även om e-handeln kommer att innebära en stor omställning så är fortfarande den fysiska handelsplatsen drivande i försäljning.

– Handeln på nätet har blivit till en kamp om marknadsandelar, men man måste till slut tjäna pengar också, sade han.

– Det har visat sig att en e-handel som också öppnar en fysisk butik faktiskt ökar sin försäljning med 52 procent.

Det var också under paneldebatten där flera av talarna deltog som konflikt uppstod mellan fastighetsägare och återförsäljare. På en direkt fråga om fastighetsägarna gör skäl för sina hyror svarade Andreas Koschnike:

– Absolut inte, vi har prövat att vara i centrum och jag förstår inte varför man höjer hyrorna hela tiden men inte gör något bättre, man följer bara marknadsindex men man skapar inte förutsättningar år för år, det görs för lite.

De inbjudna fastighetsägarna höll inte riktigt med om den analysen.

– Vi sitter ju inte med en pistol mot huvudet på hyresgästerna och säger skriv på, de skriver på själva. Hade det varit för dyrt hade det varit tomt,vi lever ju i en marknadsvärld.

– Vårt problem i dag i Mall of Scandinavia är att ingen vill flytta ut och kunden som kommer tillbaka möts av exakt samma butiker som ett år innan, och de kommer att tycka att det är jättetråkig. Så vi köper ut butiker och inte ens då vill alla flytta för de vill ligga där även om de förlorar pengar sade Lars-Åke Tollmark.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om: Retaildagen


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär för lösning mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

El allt viktigare för NCC i Oslo

Minskade miljöutsläpp och sänkta driftkostnader är målet när NCC Infrastructure i Osloområdet nu fasar ut sina traditionella bilar – i fortsättningen är det eldrift som gäller.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Nyhetsbrev

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Konferens om Physical Asset Management

Nästa vecka arrangeras en konferens om underhållets centrala roll för att öka värdet som de fysiska anläggningstillgångarna genererar.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Getinge säljer skadeståndshotat bolag

Det är största byggföretaget i Sverige

Det är små förändringar på tio i topplistan över Sveriges största byggföretag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny ABB-funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets samtliga fyra divisioner.

Rototilt skippar mineraloljan

Rototilt byter ut mineraloljan mot egenproducerad helsyntetisk olja, ett byte som ska maxa tiltrotatorernas livslängd hävdar företaget.

Världsrekord för Veidekke

Veidekke har flest VDC-certifierade medarbetare i världen och ser en tydlig koppling mellan VDC och en effektiv byggprocess.

Hon skrev bästa avhandlingen

Satsning på bussförarutbildning

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139