23948sdkhjf

Hugin – gruvindustrins nya vän

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Vid Luleå tekniska universitet finns en drönare, utrustad med kamera och magnetometer. Betydelsen för gruvindustrin är odiskutabel.

Lite mer än en halvtimme. Längre tid än så behöver inte Hugin på sig för att scanna av en yta, stor som 75 fotbollsplaner. Hugin (Highly Useful Geoinformation) är en specialtillverkad drönare som utrustad med kamera och magnetometer inte väger mer än 7,8 kg, men som kan ge gruvnäringen god hjälp i framtiden. Det kan handla om miljöövervakning, men också om att upptäcka sprickor i dagbrott och inte minst om att hjälpa till med att hitta svaret på frågan om hur malmkroppar bildas.

Drönaren, som är finansierad av Bolidens stiftelse och LKAB:s stiftelse för främjande av forskning och utbildning finns till vardags på Luleå tekniska universitet. Det som gör drönaren speciell är främst magnetometern, ett vetenskapligt instrument som mäter de magnetiska egenskaperna i berggrunden och gör drönaren användbar inom ett bredare fält än flertalet av sina föregångare.

– Drönaren används i både forskning och utbildning och kan bland annat hjälpa oss att kartlägga den svenska berggrunden för att förstå hur berget och våra malmer har bildats, säger Joel Andersson, doktorand i malmgeologi vid Luleå tekniska universitet.

Under flygningen fotograferar vi markytan med överlappande bilder, så kallad stereofotografering, vilket gör att vi kan bygga en terrängmodell i hög upplösning. I terrängmodellen kan vi sedan mäta egenskaper, göra volymberäkningar och se strukturriktningar i berggrunden – saker som kan vara avgörande för att förstå de tektoniska processer som påverkat just den berggrunden, säger Joel Andersson.

Universitetets ambitioner är att använda Hugin brett inom olika forskningsområden. Ett aktuellt exempel är att få fram mer information om Pärvieförkastningen, en mer än 16 mil lång ”spricka” i jordskorpan i trakterna kring Kiruna och Kebnekaise, som bildades när inlandsisen smälte för flera tusen år sedan.

– Man tror att jordbävningarna längs Pärvieförkastningen kan ha varit väldigt kraftiga. Nu vill forskare på Luleå tekniska universitet ta reda på om det var två miljarder år gamla strukturer i berggrunden som reaktiverades eller om strukturerna längs Pärvieförkastningen nybildades. Som en del i det arbetet hoppas vi att drönaren kan hjälpa oss att ta reda på mer, säger Tobias Bauer, forskare i malmgeologi vid Luleå tekniska universitet.

– Vi vill att våra studenter ska lära sig moderna tekniker och att tolka och processa nya typer av data. Drönarteknologin är på frammarsch och vi på Luleå tekniska universitet vill använda den som ett verktyg i både forskning och utbildning. Vi ska ligga i framkant, säger Tobias Bauer som gläds åt att den nya drönaren väcker stort intresse hos forskare på andra universitet och inte minst inom industrin.

– För ett gruvföretag med dagbrott kan drönaren exempelvis användas för att upptäcka sprickor som är viktiga för dem att känna till i den dagliga produktionen, säger Tobias Bauer.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129