23948sdkhjf

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar nu en grupp forskare vid Chalmers.

Dubbdäcken har blivit allt mer ifrågasatta i takt med att avigsidorna tydliggörs. Hittills har det mest talats om de partiklar som rivs upp från gator och vägar. De negativa verkningarna är dock betydligt större än så, hävdar nu en trio forskare vid Chalmers som tagit ett helhetsgrepp på dubbdäckens påverkan på människors hälsa.

Resultatet är inte helt väntat – för att få svar på alla frågor har forskarna verkligen gått utanför boxen. Att nyttan med dubbdäcken främst finns i Norden överraskar ingen, då är det mer överraskande att närmare en tredjedel av de negativa effekterna slår mot helt andra delar av världen.

Trafikverket uppskattar att ungefär 60 procent av de personbilar som rullar på svenska vägar är utrustade med dubbdäck. Forskarnas bedömning är att dubbdäck i Sverige räddar mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken. I den andra vågskålen ligger mellan 570 och 2200 levnadsår som går till spillo i ett bredare livscykelperspektiv som börjar redan i produktionsfasen.

– Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar, säger Sverker Molander, professor i miljösystem och risk vid Chalmers institution för teknikens ekonomi och organisation.

Tillsammans med Anna Furberg och Rickard Arvidsson på avdelningen miljösystemanalys har han försökt väga vinsterna mot de negativa effekterna. Störst negativ hälsopåverkan uppstår i användarfasen. Redan här står det, enligt forskarna, klart att de negativa hälsoaspekterna av uppsliten asfalt överskuggar vinsterna, ett resultat som blir ännu tydligare när andra aspekter läggs till. Bland annat konstaterar forskarna att användningen av dubbar i norra Europa får allvarliga konsekvenser i Kongo-Kinshasa.

Forskarna har nämligen granskat olycksstatistik från den småskaliga gruvbrytningen i landet, där kobolt – en viktig beståndsdel i dubbarna – bryts. Forskarna har också vägt in att kobolt är en eftertraktad konfliktmetall som underbygger strider i landet.

– Den småskaliga gruvbrytningen, där det sker många olyckor och dödsfall, står för den näst största andelen av dubbdäckens negativa hälsopåverkan. Dödsfall kopplade till konflikten i Kongo-Kinshasa står för den minsta delen, men här finns samtidigt fler aspekter som inte är inkluderade i studien. Konflikten påverkar ju hela samhället, och jag tror inte många tänker på att användningen av dubbdäck bidrar till situationen i landet, säger Anna Furberg.

Sverker Molander menar att det som händer i Kongo-Kinshasa är en tydlig illustration av vad den globaliserade produktionen kan medföra.

– Här blir det några som överlever på andras bekostnad, och det är andra människor än de som drar nytta av produkten som får betala de negativa effekterna, säger Sverker Molander.

Forskarnas recept är att vi i större utsträckning ska använda dubbfria vinterdäck i kombination med försiktig körning och kanske också att ibland utnyttja alternativa färdsätt.

Det är förstås viktigt hur man kör, och att plogning och sandning fungerar. I dag finns också elektroniska antisladdsystem i de flesta bilar som gör dem säkrare att köra i halt väglag. Men vår studie visar också på behovet av mer forskning kring alternativ till dubbdäck, som inte har samma negativa hälsoaspekter, säger Anna Furberg.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (5)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114