23948sdkhjf

Ännu ett pris till Volvo Bussar

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Priset Digital Communications Award 2018 togs hem av Volvo Bussar 28 september i Berlin – fordonstillverkaren fick priset i kategorin produktkampanjer.

I tuff konkurrens med flera av Europas mest namnkunniga företag tog svenska Volvo Bussar hem förstapriset i tävlingen Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer. Volvo Bussar tävlade med sin innovativa introduktionskampanj ”Light the lights” för den nya elbussen Volvo 7900 Electric. Priset delades ut vid en ceremoni i Berlin 28 september.

Digital Communications Award uppmärksammar och belönar  innovativ kommunikation i digitala kanaler i Europa sedan 2011. Totalt tävlade i år fler än 700 bidrag i tävlingen.

–  Vi är oerhört glada att den internationella juryn premierade vår strategi med att nå ut till en bredare allmänhet för att öka kunskap och skapa engagemang för elektrifierade bussar och eldriven stadstrafik på ett nytt  och genuint sätt. Vi ville helt enkelt få fler människor att känna sig delaktiga i den globala utvecklingen mot en tystare, renare stadsmiljö, säger Stefan Nerpin, Marknads- och kommunikationsdirektör på Volvo Bussar.

Kommunikationen byggdes upp kring historien om en okänd och hårt arbetande, verklig artist från Göteborg i huvudrollen, Natalie Cuti, som på ett naturligt sätt interagerar med Volvos elbussar i filmformat. I filmen framför hon den egenkomponerade sången, ”Light the lights”. Filmen och låten spred sig viralt i digitala kanaler som Facebook, YouTube och Spotify. Efter bara två veckor hade över 3,5 miljoner människor lyssnat på låten och/eller sett filmen.

Succén speglades sedan i PR och i korta filminslag i sociala medier som gav en djupare bild av den okända artisten Natalie Cuti och hennes autentiska berättelse. PR-aktiviteterna fick stort genomslag både lokalt och globalt, externt och internt. I samband med och efter kampanjen har både artisten och Volvo Bussar fått stor uppskattning från bredare målgrupper, och låten har blivit ett bestående tema för framgången med Volvos eldrivna bussar. Totalt har företaget sålt fler än 4 000 elektrifierade Volvobussar.

Genom att jobba strategiskt med digital marknadsföring och PR och använda ett väldigt mänskligt perspektiv i Nathalies historia lyckades vi nå långt utanför vår traditionella målgrupp och väcka intresse för vårt varumärke och nya produkterbjudande hos miljoner människor. Vi valde ett autentiskt tonläge där vi sjunger ut vårt budskap, hellre än skriker det, och vi kommunicerar direkt med våra kunders kunder, städernas medborgare och passagerare, säger Lina Martinsson, chef för digital marknadsföring och kommunikation, Volvo Bussar.

FAKTA/Om tävlingen och den vinnande filmen

- Volvo Bussar vann Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer med "Light the lights".

- Filmen sågs av över 3,5 miljoner tittare och resulterade i 55 000 interaktioner i sociala kanaler, täckning i lokal och global press och placerade Volvo Bussar i topp bland varumärken på Facebook i Sverige under  oktober 2017.

- Totalt deltog fler än 700 bidrag i tävlingen.

- Bakom tävlingen står Quadriga University of Applied Sciences i Berlin.

Läs mer om tävlingenhttp://www.digital-awards.eu



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär för lösning mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

El allt viktigare för NCC i Oslo

Minskade miljöutsläpp och sänkta driftkostnader är målet när NCC Infrastructure i Osloområdet nu fasar ut sina traditionella bilar – i fortsättningen är det eldrift som gäller.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Nyhetsbrev

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Konferens om Physical Asset Management

Nästa vecka arrangeras en konferens om underhållets centrala roll för att öka värdet som de fysiska anläggningstillgångarna genererar.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Getinge säljer skadeståndshotat bolag

Det är största byggföretaget i Sverige

Det är små förändringar på tio i topplistan över Sveriges största byggföretag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny ABB-funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets samtliga fyra divisioner.

Rototilt skippar mineraloljan

Rototilt byter ut mineraloljan mot egenproducerad helsyntetisk olja, ett byte som ska maxa tiltrotatorernas livslängd hävdar företaget.

Världsrekord för Veidekke

Veidekke har flest VDC-certifierade medarbetare i världen och ser en tydlig koppling mellan VDC och en effektiv byggprocess.

Hon skrev bästa avhandlingen

Satsning på bussförarutbildning

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149