23948sdkhjf

Ännu ett pris till Volvo Bussar

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Priset Digital Communications Award 2018 togs hem av Volvo Bussar 28 september i Berlin – fordonstillverkaren fick priset i kategorin produktkampanjer.

I tuff konkurrens med flera av Europas mest namnkunniga företag tog svenska Volvo Bussar hem förstapriset i tävlingen Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer. Volvo Bussar tävlade med sin innovativa introduktionskampanj ”Light the lights” för den nya elbussen Volvo 7900 Electric. Priset delades ut vid en ceremoni i Berlin 28 september.

Digital Communications Award uppmärksammar och belönar  innovativ kommunikation i digitala kanaler i Europa sedan 2011. Totalt tävlade i år fler än 700 bidrag i tävlingen.

–  Vi är oerhört glada att den internationella juryn premierade vår strategi med att nå ut till en bredare allmänhet för att öka kunskap och skapa engagemang för elektrifierade bussar och eldriven stadstrafik på ett nytt  och genuint sätt. Vi ville helt enkelt få fler människor att känna sig delaktiga i den globala utvecklingen mot en tystare, renare stadsmiljö, säger Stefan Nerpin, Marknads- och kommunikationsdirektör på Volvo Bussar.

Kommunikationen byggdes upp kring historien om en okänd och hårt arbetande, verklig artist från Göteborg i huvudrollen, Natalie Cuti, som på ett naturligt sätt interagerar med Volvos elbussar i filmformat. I filmen framför hon den egenkomponerade sången, ”Light the lights”. Filmen och låten spred sig viralt i digitala kanaler som Facebook, YouTube och Spotify. Efter bara två veckor hade över 3,5 miljoner människor lyssnat på låten och/eller sett filmen.

Succén speglades sedan i PR och i korta filminslag i sociala medier som gav en djupare bild av den okända artisten Natalie Cuti och hennes autentiska berättelse. PR-aktiviteterna fick stort genomslag både lokalt och globalt, externt och internt. I samband med och efter kampanjen har både artisten och Volvo Bussar fått stor uppskattning från bredare målgrupper, och låten har blivit ett bestående tema för framgången med Volvos eldrivna bussar. Totalt har företaget sålt fler än 4 000 elektrifierade Volvobussar.

Genom att jobba strategiskt med digital marknadsföring och PR och använda ett väldigt mänskligt perspektiv i Nathalies historia lyckades vi nå långt utanför vår traditionella målgrupp och väcka intresse för vårt varumärke och nya produkterbjudande hos miljoner människor. Vi valde ett autentiskt tonläge där vi sjunger ut vårt budskap, hellre än skriker det, och vi kommunicerar direkt med våra kunders kunder, städernas medborgare och passagerare, säger Lina Martinsson, chef för digital marknadsföring och kommunikation, Volvo Bussar.

FAKTA/Om tävlingen och den vinnande filmen

- Volvo Bussar vann Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer med "Light the lights".

- Filmen sågs av över 3,5 miljoner tittare och resulterade i 55 000 interaktioner i sociala kanaler, täckning i lokal och global press och placerade Volvo Bussar i topp bland varumärken på Facebook i Sverige under  oktober 2017.

- Totalt deltog fler än 700 bidrag i tävlingen.

- Bakom tävlingen står Quadriga University of Applied Sciences i Berlin.

Läs mer om tävlingenhttp://www.digital-awards.eu

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108