23948sdkhjf

Digital satsning ska ge fler maskinförare

Digitala satsningar är Maskinentreprenörernas senaste verktyg för att locka ungdomar till branschen.

På mindre än tre dygn fick den film om livet som maskinförare som producerats av youtubeprofilen Hampus Hedström och Maskinentreprenörerna mer än 80 000 visningar. På samma tid fick de Instagrampubliceringar som Hampus Hedström gjorde under Load Up North sammanlagt över 40 000 besökare – och intresset är bestående. I skrivande stund närmar sig filmen 140 000 visningar.

På höstens Load Up North i Boden fanns bransch- och arbetsgivareorganisationen Maskinentreprenörerna, som organiserar över 4 000 små och stora entreprenadföretag, på plats tillsammans med Hampus Hedström.

– Vi samarbetar med Hampus eftersom vi vet att han kan hjälpa oss att nå ut på ett nytt sätt via digitala kanaler som Youtube, Twitter och Instagram. Kompetenta maskinförare är en bristvara och de är samtidigt en förutsättning för fortsatt utbyggnad av vår infrastruktur. Samtidigt minskar intresset för de yrkesinriktade linjerna bland våra ungdomar, trots att de som är klara i stort sett är garanterade jobb, säger organisationens vd Hampe Mobärg

Det är en utveckling vi måste vända. Därför har vi startat projektet Maskinförarutbildning 2020, stöttat av EU och svenska ESF-Fonden. Målet är att långsiktigt förändra attityderna till maskinföraryrket och branschen och öka rekryteringen till de åtta ME-skolor som vi driver, från Skellefteå i norr till Svalöv i syd.

Projektledare är Jonas Thorstenson som också har målsättningen att hitta en rekryteringsbas i andra grupper av ungdomar än de traditionella, inte minst flickor. Där ställs stora förhoppningar till Hampus Hedströms Youtubekanal med en bra bit över 200 000 prenumeranter. Tanken är att Youtubeprofilen både ska producera filmer och Instagraminslag samt medverka vid olika arrangemang, mässor och träffar för Maskinentrepenörernas räkning.

När vi intervjuade ett stort antal ungdomar om deras tankar kring gymnasievalet, var det förvånansvärt många som inte kände till yrket, än mindre att det fanns en yrkesutbildning till maskinförare. Det är bekymmersamt, eftersom det är ett bristyrke. Det blir ett långsiktigt arbete att informera och vända en negativ utveckling, men vi tror att en ökad närvaro i kanaler som Youtube och Instagram kan bidra till att locka flera sökande, säger Jonas Thorstenson.

Ett helt annat spår i rekryteringsarbetet har startats tillsammans med Trainstation i Vivalla i norra Örebro. Verksamheten började som en ideellt driven ungdomsgård, men har nu stöd från bland andra Örebro kommun och bostadsbolaget Öbo. När verksamheten flyttar in i nya lokaler i området i mitten av oktober kompletteras datorer och surfplattor med en VR-simulator där ungdomarna när som helst kan testa hur det känns att köra grävmaskin.

Vivalla Trainstation gör ett fantastiskt arbete med ungdomarna i området. Vårt samarbete med dem gör att vi kan nå ut på ett helt nytt sätt och till andra grupper än de vi normalt vänder oss till när vi försöker locka elever till våra utbildningar. Att vara maskinförare är ett spännande yrke i en framtidsbransch och du behöver inte längre vara stor eller stark för att köra en stor grävmaskin. Kille eller tjej spelar ingen roll, säger Jonas Thorstenson.

Johan Cedermark från Vivalla Trainstation ser med stor tillförsikt fram mot det just påbörjade samarbetet.

Vi vill skapa kontakter och samarbeten med näringslivet och samarbetet med Maskinentreprenörerna är det första på den vägen. Målet är att Trainstation ska vara både en integrationspunkt där olika världar möts och det ”coolaste stället i stan” att hänga på. Vi ger ungdomarna en digital plattform, hjälper dem att upptäcka nya saker och nå ett större självförtroende. Maskinentreprenörerna arbetar i en bransch i förändring och med ett ökande digitalt inslag, vi funderar över hur man kan utbilda ungdomar i och för en digital värld. Vår förhoppning är att vi kan vara med och tända en gnista som ökar intresset för yrket, säger Johan Cedermark.

Se Hampus Hedström film om maskinföraryrket på nedanstående länk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.742