23948sdkhjf

Ett sista farväl i Malmberget

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Det är inte den osedvanligt tjocka betongen som gör rivningen av en norrbottnisk vårdcentral tung för Deletes nya regionchef.

Läs också: Barsebäcks sista resa

Malmberget. Få kan återvända till sin barndoms gata och finna den helt oförändrad. För den som vuxit upp i Malmberget är det dock en helt annan skala som gäller, här är hela kvarter utraderade och värre ska det bli.

– Hela centrala Malmberget ska bort, säger Johnny Olofsson, regionchef för Deletes region norr.

Han är här just för att riva, turen har kommit till en vårdcentral med inte mer än drygt 30 år på nacken.

– Det har rivits i många år i Malmberget, samhället förändras och en bit in på 2030 talet ska hela centrala stan vara borta.

Läs också: Finrivning på Östermalm

Johnny Olofsson är född och uppvuxen i Malmberget och när han blev pappa var det till just den här vårdcentralen han tog sina barn.

– Det gör lite ont i hjärtat, här jag gått med mina tre pojkar.

Barndomens bastioner faller en efter en, granne med vårdcentralen ligger till exempel Gunillaskolan där han gick i högstadiet.

– Den står kvar ett tag till – men den ska också rivas, säger Johnny Olofsson.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

Det har rivits här i decennier, men det hela har accelererat under de senaste åren. Malmberget måste dö för att gruvan ska leva och hela kvarter flyttas så att LKAB kommer åt den del av malmkroppen som ligger under stan.

Den enes död ska dock bli den andres bröd, många av de hus och de institutioner som försvinner från Malmberget har flyttats eller byggs upp på nytt i Gällivare när två orter ska bli en.

Detta förändrar dock inte fakta. De gator Johnny Olofsson sprang på som barn försvinner, den ena efter den andra.

– Jag river min barndom.

Läs också: Tio års rivning väntar

Som regionchef har han ett stort område att täcka in – tjänsten är relativt nyinrättad och innebär många mil i tjänstebilen.

–  Region Norr är allt från Gävle till Kiruna, ler han.

Efter många år på LKAB flyttade han till Umeå för ett chefsjobb på Volvo Lastvagnar, efter tolv år vid kusten återvände han till Malmberget och LKAB, men tiden i den större staden hade förändrat honom.

–  Malmberget är ju fantastiskt när det gäller friluftsliv, men det finns inte samma utbud som i Umeå så vi flyttade tillbaka.

Läs också: Komplex rivning i reaktorn

I augusti 2017 började han på Delete, och sedan dess har han fått rikligt med tillfällen att besöka sin hemstad.

– Jag är nog här någon gång varannan vecka!

Hösten 2018 är han alltså här för att slå ytterligare några spikar i Malmbergets kista och de taktfasta slagen från en betongknackande grävmaskin ljuder över de ännu gröna gräsmattorna.

När Delete kom till platsen i våras var läget ett annat, då fick de ploga sig fram till den stängda vårdcentralen och det tog ett tag innan den invändiga selektivrivningen kunde påbörjas.

–  Det var en jättesnöhög, vi fick jobba med snön i någon vecka innan vi kunde etablera bodar, kommenterar Johnny Olofsson.

Selektivrivningen skedde manuellt.

– Det behövdes ingen sanering alls, alla bygghandlingar finns kvar och inventeringen var klockren, byggnaden är modern och vi kunde använda kompaktlastare för att få ut materialet genom ett hål som vi tog upp i väggen.

Tungrivningen tog sin början i juni då två grävmaskiner, en Hitachi 210 på 21 ton och en 35 ton tung Hitachi 350, med gripar och saxar gav sig i kast med byggnaden.

–  Vi har brutit sönder den bit för bit, det har varit mycket tegel och betong men också stora mängder trä, 30 meter långa och jättetjocka limträbalkar.

Anläggningen är stor, 9 500 kvadratmeter plus en källare på 2 500 kvadratmeter.

Betongen är tungarbetad, två skyddsrum ska rivas och maskinerna måste ta sig an de tjocka väggarna med både tålamod och systematik – skyddsrummen är byggda i hårdare betong som är 200 millimeter tjock runt om.

–  Det är riktigt tjock betong, här är det inte ”bara”, kommenterar Johnny Olofsson.

– Nu har vi tre maskiner på plats, vi har hyrt in en underentreprenör som kan hjälpa oss att krossa betong, vi står för crusher och grip så står de för maskin och förare.

En fördel med att jobba i en utdömd del av stan är kanske att Hitachigrävaren kan dåna så mycket den vill med sin crusher.

–  Här finns inga grannar som kan bli störda, kommenterar Johnny Olofsson.

12-13 man fanns på plats under selektivrivningen, när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på räcker det med fem: tre maskinförare och ett par man som hjälper till med sorteringen.

Allt material sorteras och återvinns, tegel och betong används som återfyllning i den gigantiska grop som källaren lämnar efter sig och Ragnsells tar sig an det som inte kan återvinnas på plats – förutom träbalkarna, som fraktas till Kiruna för nedmalning och återvinning och stålet, som återvinns av Kuusakoski.

– Det var en positiv överraskning för mig som är lite ny i rivningsbranschen att det är så noga med hållbarhet, det är verkligen viktigt att allt material sorteras – att en 35-tonsgrävare ser till att plocka ut alla armeringsjärn, kommenterar Johnny Olofsson.

När allt material är sorterat och all betong krossad ska den fyllda gropen toppas med matjord och besås med gräs.

Den sista september ska allt vara klart, det enda som då minner om den gamla vårdcentralen är entrén, som sparas för att bli en portal till grönområdet.

– Portalen får bli en symbol för det som varit, säger Johnny Olofsson.

Bakom den nedknackade vårdcentralen har ett parkliknande landskap redan vuxit fram och det saknas påtagliga spår av de kvarter som en gång fanns här.

–  Här har det stått hundratals hus, säger Johnny Olofsson.

Malmbergetborna är vana vid rivningar i gruvans spår, konstaterar han.

–  Redan på 1950-talet undrade man varför man byggde på malmen.

I början av 1970-talet revs den första villan och det är många år sedan det byggdes nytt i centrala Malmberget.

–  Det sista huset byggdes 1979, det var faktiskt det hus jag hyrde av LKAB när jag bodde här sist, kommenterar Johnny Olofsson.

Han är redo för det som komma skall.

–  Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar.

Fakta

  • Redan 1741 började man bryta malm på berget Illuvaara – som sedermera döptes om till Malmberget.
  • I slutet av 1800-talet föddes tätorten Malmberget – för att ge gruvarbetarna hus nära sin arbetsplats.
  • I dag är Malmberget en tätort i Gällivare kommun.
  • Dagens malmbrytning har expanderat och ska LKAB komma åt malmkropparna framöver måste hela stan flyttas.
  • Den tänkta samhällsomvandlingen innebär att Malmberget ska avvecklas samtidigt som Gällivare utvecklas – 75 procent av Malmberget ska helt enkelt flyttas över till Gällivare och Koskullskulle.
  • Omvandlingen innebär att cirka 3 200 personer som bor i de påverkade områdena ska flytta under en 20-årsperiod.
  • Processen har pågått länge, många byggnader och människor har redan flyttat.
  • LKAB räknar med att flytten kommer att pågå till minst 2032 men att stora delar av Malmberget ska vara utflyttade under 2019.

Källa: LKAB/Gällivare kommun

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första mobila tankstationen

Alla entreprenörer ska kunna dela på tanken, som dessutom är fylld med HVO – ett upplägg för framtiden hoppas parterna bakom projektet.

JCB:s svensktestade elgrävare

JCB går vidare i sin elsatsning, den minigrävare som visades upp i fjol finns nu i produktion, maskinen kommer också att visas på Entreprenad Live.

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Nytt sätt att känna smärta upptäckt

Forskare vid Karolinska institutet har upptäckt ett nytt sensoriskt organ i huden som känner av farlig retning från omgivningen. Upptäckten kan få betydelse för att förstå kronisk smärta bättre.

Succé för storpant-automaterna

Genombrott för NCC

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Nyhetsbrev

Bygger anläggning för kemisk återvinning

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Renta etablerar i Uddevalla

Finska Renta fortsätter sin expansion i Sverige. Den nya depån i Uddevalla är den nionde etableringen för året och den 34:e totalt.

Nya förvärv för Norrvidinge

Norrvidinge har förvärvat entreprenadmaskindelen i Jämjö Gräv AB och åkeridelen i JMO Skog & Entreprenad.

Skanska – med bland jättarna

Skanska håller ställningarna som ett av världens största byggföretag. På den lista som sammanställts av brittiska International Construction ligger den svenska byggjätten kvar på fjortonde plats. Liksom tidigare domineras toppen av kinesiska byggare.

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

NCC bygger bad i Burlöv

Burlöv ska få ett nytt badhus, ett projekt värt 290 miljoner kronor.

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Peab asfalterar i väst

Det blir Peab Asfalt som tar hand om underhållsbeläggningar i Åmål och Säffle under 2020.

Minskande avfallsmängder trots högkonjunktur

Avfall Sverige presenterar ny statistik över hushållsavfallet i Sverige.

1

Ska göra karta över hjärnan

Dansk fyr på glid får hjul

Startskottet för ett udda projekt har gått. – Det är mycket som kan gå snett.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Transport som tänjer gränserna

Vissa transporter är besvärligare än andra - och tyngre. Svensknorska intressen lyckades dock med hjälp av nederländska specialkunskaper flytta en 388-tons bandgrävare från Tyskland till Nordamerika.

Första gången med Bomag

Söderberg & Haak tar med sig sitt allra nyaste tillskott till Entreprenad Live – Bomags produkter kommer att finnas med på mässan.

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134