23948sdkhjf

Akut bussförarbrist hotar i Sverige

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Bussbranschen behöver drygt 7000 nya bussförare till 2020 - detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018”.

Bussbranschens sammantagna bedömning av sitt rekryteringsbehov under det innevarande året uppgår till drygt 3 100 personer. Det sammanlagda rekryteringsbehovet efterföljande två år, 2019-2020, uppgår till 4 200 personer. Detta ger ett sammantaget rekryteringsbehov på omkring 7 300 bussförare de närmaste tre åren (till och med 2020).

Motsvarande siffra i undersökningen för två år sedan var 4 200 personer. Sitationen har alltså nästan blivit dubbelt så illa som branschen kalkylerade med för två år sedan. Det är ytterst allvarligt och redan i dag får många resenärer erfara att bussturer ställs in på grund av bussförarbrist. Läget är så känsligt att en enda förkyld bussförare kan påverka trafiken.

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. Störst till antalet är bussförarbristen i storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne. 

 Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Caj Luoma har skrivit en debattartikel om läget i SvD tillsammans med Transportföretagens vd Mattias Dahl, här finns ett referat av debattartikeln!

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Hallands län är 28 procent av de anställda över 60 år och 65 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

 Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, säger Caj Luoma.

Rapporten från Transportföretagen tar upp bussförarbristen län för län. RT-Forum har publicerat dem som vi hittills fått tillgång till: 

HallandKalmarVästerbottenVästmanlandVästerbotten, Jönköping, Östergötland, Värmland, Sörmland, Blekinge, Dalarna, KronobergÖrebro, Gävleborg, Gotland, Norrbotten, Skåne(fortsättning följer!)

FAKTA/Behovet av bussförare län för län fram till 2020

Stockholm – 2996

Västra Götaland – 1 395

Skåne – 501

Uppsala – 282

Kalmar – 233

Örebro – 221

Östergötland – 190

Halland – 177

Sörmland – 166

Dalarna – 160

Jönköping – 157

Norrbotten – 154

Värmland – 153

Blekinge – 118

Gävleborg – 114

Västernorrland – 102

Västmanland – 101

Västerbotten – 90

Gotland – 25

Kronoberg – 23

Jämtland – 19

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.488