23948sdkhjf

Morän passar bra vid vägkanter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

Den stödremsa som kantar många av våra vägar har flera uppgifter. God bärighet, hög täthet, skydd för asfaltkanten, utjämning av nivåskillnader och en signal om var vägbanan tar slut är bara några av de funktioner den förväntas lösa. I synnerhet på smalare landsvägar ska den också ge utrymme för fotgängare att ta sig fram vid mötande trafik.

Eftersom fordon normalt sett inte ska köra på stödremsan är permeabiliteten väsentligare än stabiliteten. Det betyder att det material som används ska förhindra att vatten tränger in i vägkroppen för att därigenom säkerställa avvattning mot diket. Annars kan vägens bärighet försämras. Av trafiksäkerhetsskäl är det också väsentligt att materialet i stödremsan håller sig kvar och inte hamnar på asfalten – inte minst för motorcyklister som kan riskera att åka av vägen på grund av rullgrus och minskad friktion.

När Trafikverket genomförde en kontroll av stödremsorna visade det sig att så mycket som 75 procent av proverna underkändes – framför allt på grund av för låg halt av finkornigt material. Därför fick VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut, uppgiften att titta närmare på problemet, vilket nu resulterat i en forskningsrapport där utredarna bland annat studerat olika material.

Det mesta är granit och morän, för att citera Lars Winnerbäck, men i det här fallet lutar vi åt morän, säger Håkan Arvidsson, projektledare för den laboratoriestudie som VTI nu tagit fram.

Bland annat konstateras att morän är mindre genomsläppligt för vatten än bergkross. Orsaken kan vara att bergkrossens mineralkorn är mer flisiga, vilket lämnar större hålrum än moränens avslipade, rundade korn som packar sig bättre.

Redan nu har undersökningen satt sina spår i regelverket. Bland annat tillåts mer finkornig sortering än tidigare i stödremsan. Samtidigt ställs krav på att sammansättningen av olika kornstorlekar är den rätta.

– Vi vill gärna gå vidare med att testa fler varianter av både bergkross och morän och även göra fälttester för att få resultaten bekräftade. Och så skulle vi titta på hur bra materialet i stödremsan är bundet så att det inte riskerar att hamna på asfalten, säger Håkan Arvidsson.

Förthoppningen är att arbetet ska kunna fortsätta med hjälp av forskningsmedel från BVFF, branschprogrammet Bana väg för framtiden, ett samarbete mellan bland annat Trafikverket, Kungliga Tekniska Högskolan och VTI.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133