23948sdkhjf

Morän passar bra vid vägkanter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

Den stödremsa som kantar många av våra vägar har flera uppgifter. God bärighet, hög täthet, skydd för asfaltkanten, utjämning av nivåskillnader och en signal om var vägbanan tar slut är bara några av de funktioner den förväntas lösa. I synnerhet på smalare landsvägar ska den också ge utrymme för fotgängare att ta sig fram vid mötande trafik.

Eftersom fordon normalt sett inte ska köra på stödremsan är permeabiliteten väsentligare än stabiliteten. Det betyder att det material som används ska förhindra att vatten tränger in i vägkroppen för att därigenom säkerställa avvattning mot diket. Annars kan vägens bärighet försämras. Av trafiksäkerhetsskäl är det också väsentligt att materialet i stödremsan håller sig kvar och inte hamnar på asfalten – inte minst för motorcyklister som kan riskera att åka av vägen på grund av rullgrus och minskad friktion.

När Trafikverket genomförde en kontroll av stödremsorna visade det sig att så mycket som 75 procent av proverna underkändes – framför allt på grund av för låg halt av finkornigt material. Därför fick VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut, uppgiften att titta närmare på problemet, vilket nu resulterat i en forskningsrapport där utredarna bland annat studerat olika material.

Det mesta är granit och morän, för att citera Lars Winnerbäck, men i det här fallet lutar vi åt morän, säger Håkan Arvidsson, projektledare för den laboratoriestudie som VTI nu tagit fram.

Bland annat konstateras att morän är mindre genomsläppligt för vatten än bergkross. Orsaken kan vara att bergkrossens mineralkorn är mer flisiga, vilket lämnar större hålrum än moränens avslipade, rundade korn som packar sig bättre.

Redan nu har undersökningen satt sina spår i regelverket. Bland annat tillåts mer finkornig sortering än tidigare i stödremsan. Samtidigt ställs krav på att sammansättningen av olika kornstorlekar är den rätta.

– Vi vill gärna gå vidare med att testa fler varianter av både bergkross och morän och även göra fälttester för att få resultaten bekräftade. Och så skulle vi titta på hur bra materialet i stödremsan är bundet så att det inte riskerar att hamna på asfalten, säger Håkan Arvidsson.

Förthoppningen är att arbetet ska kunna fortsätta med hjälp av forskningsmedel från BVFF, branschprogrammet Bana väg för framtiden, ett samarbete mellan bland annat Trafikverket, Kungliga Tekniska Högskolan och VTI.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Avancerad dubbeldekorering

KraussMaffei visade unik dubbeldekorering med IMD och IML, på Fakuma.

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

De gör "Skitrent" i Malmö

I mars startade två 20-åriga killar städbolaget Skitrent efter att ha tröttnat på äckliga restaurangtoaletter.

Berendsens vd kan bli Årets VD

JEC Group kungör ny ledning

Eric Pierrejean efterträder.....

Detta är en av världens bästa arbetsplatser

Nyhetsbrev

Sweco pusslar i Skåne

Japaner får stororder från Boliden

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Kubal anmäld för miljöbrott

Länsstyrelsen i Västernorrlands län har lämnat in en polisanmälan om aluminiumsmältverket Kubikenborg Aluminium, Kubal, i Sundsvall har gjort sig skyldigt till miljöbrott.

Plus

Växla värmen rätt

Många företag vill ta vara på värme från olika processer och värmeväxlare är därför ett vanligt inslag hos de flesta. Det finns många olika typer att välja mellan och det är inte alltid lätt att veta vad man behöver och vad man bör tänka på inför köpet.

Starka avyttrar fabriksbetong

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Hon skrev bästa avhandlingen

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143