23948sdkhjf

Morän passar bra vid vägkanter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

Den stödremsa som kantar många av våra vägar har flera uppgifter. God bärighet, hög täthet, skydd för asfaltkanten, utjämning av nivåskillnader och en signal om var vägbanan tar slut är bara några av de funktioner den förväntas lösa. I synnerhet på smalare landsvägar ska den också ge utrymme för fotgängare att ta sig fram vid mötande trafik.

Eftersom fordon normalt sett inte ska köra på stödremsan är permeabiliteten väsentligare än stabiliteten. Det betyder att det material som används ska förhindra att vatten tränger in i vägkroppen för att därigenom säkerställa avvattning mot diket. Annars kan vägens bärighet försämras. Av trafiksäkerhetsskäl är det också väsentligt att materialet i stödremsan håller sig kvar och inte hamnar på asfalten – inte minst för motorcyklister som kan riskera att åka av vägen på grund av rullgrus och minskad friktion.

När Trafikverket genomförde en kontroll av stödremsorna visade det sig att så mycket som 75 procent av proverna underkändes – framför allt på grund av för låg halt av finkornigt material. Därför fick VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut, uppgiften att titta närmare på problemet, vilket nu resulterat i en forskningsrapport där utredarna bland annat studerat olika material.

Det mesta är granit och morän, för att citera Lars Winnerbäck, men i det här fallet lutar vi åt morän, säger Håkan Arvidsson, projektledare för den laboratoriestudie som VTI nu tagit fram.

Bland annat konstateras att morän är mindre genomsläppligt för vatten än bergkross. Orsaken kan vara att bergkrossens mineralkorn är mer flisiga, vilket lämnar större hålrum än moränens avslipade, rundade korn som packar sig bättre.

Redan nu har undersökningen satt sina spår i regelverket. Bland annat tillåts mer finkornig sortering än tidigare i stödremsan. Samtidigt ställs krav på att sammansättningen av olika kornstorlekar är den rätta.

– Vi vill gärna gå vidare med att testa fler varianter av både bergkross och morän och även göra fälttester för att få resultaten bekräftade. Och så skulle vi titta på hur bra materialet i stödremsan är bundet så att det inte riskerar att hamna på asfalten, säger Håkan Arvidsson.

Förthoppningen är att arbetet ska kunna fortsätta med hjälp av forskningsmedel från BVFF, branschprogrammet Bana väg för framtiden, ett samarbete mellan bland annat Trafikverket, Kungliga Tekniska Högskolan och VTI.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126