23948sdkhjf

Morän passar bra vid vägkanter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

Den stödremsa som kantar många av våra vägar har flera uppgifter. God bärighet, hög täthet, skydd för asfaltkanten, utjämning av nivåskillnader och en signal om var vägbanan tar slut är bara några av de funktioner den förväntas lösa. I synnerhet på smalare landsvägar ska den också ge utrymme för fotgängare att ta sig fram vid mötande trafik.

Eftersom fordon normalt sett inte ska köra på stödremsan är permeabiliteten väsentligare än stabiliteten. Det betyder att det material som används ska förhindra att vatten tränger in i vägkroppen för att därigenom säkerställa avvattning mot diket. Annars kan vägens bärighet försämras. Av trafiksäkerhetsskäl är det också väsentligt att materialet i stödremsan håller sig kvar och inte hamnar på asfalten – inte minst för motorcyklister som kan riskera att åka av vägen på grund av rullgrus och minskad friktion.

När Trafikverket genomförde en kontroll av stödremsorna visade det sig att så mycket som 75 procent av proverna underkändes – framför allt på grund av för låg halt av finkornigt material. Därför fick VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut, uppgiften att titta närmare på problemet, vilket nu resulterat i en forskningsrapport där utredarna bland annat studerat olika material.

Det mesta är granit och morän, för att citera Lars Winnerbäck, men i det här fallet lutar vi åt morän, säger Håkan Arvidsson, projektledare för den laboratoriestudie som VTI nu tagit fram.

Bland annat konstateras att morän är mindre genomsläppligt för vatten än bergkross. Orsaken kan vara att bergkrossens mineralkorn är mer flisiga, vilket lämnar större hålrum än moränens avslipade, rundade korn som packar sig bättre.

Redan nu har undersökningen satt sina spår i regelverket. Bland annat tillåts mer finkornig sortering än tidigare i stödremsan. Samtidigt ställs krav på att sammansättningen av olika kornstorlekar är den rätta.

– Vi vill gärna gå vidare med att testa fler varianter av både bergkross och morän och även göra fälttester för att få resultaten bekräftade. Och så skulle vi titta på hur bra materialet i stödremsan är bundet så att det inte riskerar att hamna på asfalten, säger Håkan Arvidsson.

Förthoppningen är att arbetet ska kunna fortsätta med hjälp av forskningsmedel från BVFF, branschprogrammet Bana väg för framtiden, ett samarbete mellan bland annat Trafikverket, Kungliga Tekniska Högskolan och VTI.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 15 - se vem du hittar här

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Nyhetsbrev

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151