23948sdkhjf

Fjällfloran ska få fäste igen

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En bandschaktare och en pistmaskin hjälps åt att trycka ut torv för sidostråken på Sälens nya flygplats, ett tidskritiskt arbete som helst ska vara klart innan vintern kommer.

Sälen. Den nya internationella flygplatsen i Sälen ska stå klar julen 2019 och efter det första knappa årets arbete börjar den ta form på allvar –  i slutet av augusti är förberedelserna inför den kommande asfalteringen i full gång på rullbanan.

Läs också: VSM Entreprenad får uppdrag på Västlänken

Vid sidan av av banan är det fortfarande lite mer oordnat, stora högar av torv ligger här och där, i några finns till och med spår från den gångna vintern – tjälen har inte gått ur trots att sommaren både kommit och gått.

– Den går ur innan det är vinter igen, lovar Lars Dahlström, arbetsledare för VSM Entreprenad.

De stora torvhögarna innehåller mycket luft och har därför sjunkit ihop lite. Det märks ändå att det är enorma mängder som grävts upp ur de myrar som flygplatsen byggs på.

–  Vi har också flera tusen kubikmeter kvar att hämta, till exempel från en väg vi ska bygga längre fram, där räknar vi med 6 000 – 6 500 kubikmeter till, säger Lars Dahlström.

Läs också: Ny styrelse i Bellman Group

VSM Entreprenad räknar med ta upp totalt en miljon kubikmeter torv/morän i projektet.

Torven behövs bland annat i sidostråken.

– Vi ska ställa i ordning ett område 150 meter ut från banans mitt åt båda hållen, säger Lars Dahlström.

Flygplanen ska rulla på banan men behöver breda ut sig ännu mer i sidled, vingarna får inte stöta i något och den inre delen av sidostråken ska därför bli en grön, slät gräsyta.

Läs också: VSM bygger på blötmyren

Lite längre ut ska landskapet få bli lite högre och lite vildare, VSM Entreprenad räknar med cirka fem procents stigning på flankerna och tanken är att den naturliga fjällfloran åter ska få fäste där.

– Det ska inte bli någon grön gräsmatta längst ut, vi lägger ut torven och i den finns lavar och blåbärsris som gör att fjällnaturen kan återskapas.

Torven stryks ut i förbestämda höjder.

–  Alla material har sitt lager, vi använder GPS i alla maskiner som schaktar eller återfyller, vi har också mycket hjälp av utsättarna på plats, kommenterar Lars Dahlström.

En bandschaktare inhyrd från Trollhättanföretaget Road Building är i full färd att breda ut torven för att skapa en slät yta som sedan ska sprutbesås.

– Vi måste skynda på med det jobbet, där har vi tiden emot oss, säger Lars Dahlström.

Marken bär sämre på vissa ställen, där får en pistmaskin ta över bandschaktarens jobb.

Vi hittar pistmaskinen lite längre upp längs rullbanan, den flyter lätt fram på mark som knappt bär en människa men torven med dess stubbar och sten är oförsonlig.

–  Det här materialet sliter mer än snön, säger Per-Erik Israels, ägare till Sälen Snöskoterservice som lejts in för uppdraget.

Efter några vändor svänger maskinen ut mot rullbanan och stannar. Per-Erik Israels hoppar ut och inspekterar noggrant maskinens bakdel.

– Drivkuggen har gått sönder, jag får åka iväg en timme för att få hit delar, konstaterar han.

Missödet till trots är det ingen fara på taket, Lars Dahlström konstaterar att tidplanen ser ut att hålla fint i Sälen.

– Vi ligger bra till även om det blir lite bråttom i vissa delar – snart är det vinter och vi måste till exempel hinna så i tid.

"Allt blir lite jobbigare och går lite långsammare" Läs mer om bygget av den internationella flygplatsen här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sälen | VSM | VSM Entreprenad
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

Nyhetsbrev

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Ledningen har dålig koll på it

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it, enligt en Sifo-undersökning.

Norrvidinges åkeridel växer

Till hösten återvinns batteriplasten igen

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183