23948sdkhjf

Fjällfloran ska få fäste igen

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En bandschaktare och en pistmaskin hjälps åt att trycka ut torv för sidostråken på Sälens nya flygplats, ett tidskritiskt arbete som helst ska vara klart innan vintern kommer.

Sälen. Den nya internationella flygplatsen i Sälen ska stå klar julen 2019 och efter det första knappa årets arbete börjar den ta form på allvar –  i slutet av augusti är förberedelserna inför den kommande asfalteringen i full gång på rullbanan.

Läs också: VSM Entreprenad får uppdrag på Västlänken

Vid sidan av av banan är det fortfarande lite mer oordnat, stora högar av torv ligger här och där, i några finns till och med spår från den gångna vintern – tjälen har inte gått ur trots att sommaren både kommit och gått.

– Den går ur innan det är vinter igen, lovar Lars Dahlström, arbetsledare för VSM Entreprenad.

De stora torvhögarna innehåller mycket luft och har därför sjunkit ihop lite. Det märks ändå att det är enorma mängder som grävts upp ur de myrar som flygplatsen byggs på.

–  Vi har också flera tusen kubikmeter kvar att hämta, till exempel från en väg vi ska bygga längre fram, där räknar vi med 6 000 – 6 500 kubikmeter till, säger Lars Dahlström.

Läs också: Ny styrelse i Bellman Group

VSM Entreprenad räknar med ta upp totalt en miljon kubikmeter torv/morän i projektet.

Torven behövs bland annat i sidostråken.

– Vi ska ställa i ordning ett område 150 meter ut från banans mitt åt båda hållen, säger Lars Dahlström.

Flygplanen ska rulla på banan men behöver breda ut sig ännu mer i sidled, vingarna får inte stöta i något och den inre delen av sidostråken ska därför bli en grön, slät gräsyta.

Läs också: VSM bygger på blötmyren

Lite längre ut ska landskapet få bli lite högre och lite vildare, VSM Entreprenad räknar med cirka fem procents stigning på flankerna och tanken är att den naturliga fjällfloran åter ska få fäste där.

– Det ska inte bli någon grön gräsmatta längst ut, vi lägger ut torven och i den finns lavar och blåbärsris som gör att fjällnaturen kan återskapas.

Torven stryks ut i förbestämda höjder.

–  Alla material har sitt lager, vi använder GPS i alla maskiner som schaktar eller återfyller, vi har också mycket hjälp av utsättarna på plats, kommenterar Lars Dahlström.

En bandschaktare inhyrd från Trollhättanföretaget Road Building är i full färd att breda ut torven för att skapa en slät yta som sedan ska sprutbesås.

– Vi måste skynda på med det jobbet, där har vi tiden emot oss, säger Lars Dahlström.

Marken bär sämre på vissa ställen, där får en pistmaskin ta över bandschaktarens jobb.

Vi hittar pistmaskinen lite längre upp längs rullbanan, den flyter lätt fram på mark som knappt bär en människa men torven med dess stubbar och sten är oförsonlig.

–  Det här materialet sliter mer än snön, säger Per-Erik Israels, ägare till Sälen Snöskoterservice som lejts in för uppdraget.

Efter några vändor svänger maskinen ut mot rullbanan och stannar. Per-Erik Israels hoppar ut och inspekterar noggrant maskinens bakdel.

– Drivkuggen har gått sönder, jag får åka iväg en timme för att få hit delar, konstaterar han.

Missödet till trots är det ingen fara på taket, Lars Dahlström konstaterar att tidplanen ser ut att hålla fint i Sälen.

– Vi ligger bra till även om det blir lite bråttom i vissa delar – snart är det vinter och vi måste till exempel hinna så i tid.

"Allt blir lite jobbigare och går lite långsammare" Läs mer om bygget av den internationella flygplatsen här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sälen | VSM | VSM Entreprenad
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första mobila tankstationen

Alla entreprenörer ska kunna dela på tanken, som dessutom är fylld med HVO – ett upplägg för framtiden hoppas parterna bakom projektet.

JCB:s svensktestade elgrävare

JCB går vidare i sin elsatsning, den minigrävare som visades upp i fjol finns nu i produktion, maskinen kommer också att visas på Entreprenad Live.

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Nytt sätt att känna smärta upptäckt

Forskare vid Karolinska institutet har upptäckt ett nytt sensoriskt organ i huden som känner av farlig retning från omgivningen. Upptäckten kan få betydelse för att förstå kronisk smärta bättre.

Succé för storpant-automaterna

Genombrott för NCC

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Nyhetsbrev

Bygger anläggning för kemisk återvinning

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Renta etablerar i Uddevalla

Finska Renta fortsätter sin expansion i Sverige. Den nya depån i Uddevalla är den nionde etableringen för året och den 34:e totalt.

Nya förvärv för Norrvidinge

Norrvidinge har förvärvat entreprenadmaskindelen i Jämjö Gräv AB och åkeridelen i JMO Skog & Entreprenad.

Skanska – med bland jättarna

Skanska håller ställningarna som ett av världens största byggföretag. På den lista som sammanställts av brittiska International Construction ligger den svenska byggjätten kvar på fjortonde plats. Liksom tidigare domineras toppen av kinesiska byggare.

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

NCC bygger bad i Burlöv

Burlöv ska få ett nytt badhus, ett projekt värt 290 miljoner kronor.

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Peab asfalterar i väst

Det blir Peab Asfalt som tar hand om underhållsbeläggningar i Åmål och Säffle under 2020.

Minskande avfallsmängder trots högkonjunktur

Avfall Sverige presenterar ny statistik över hushållsavfallet i Sverige.

1

Ska göra karta över hjärnan

Dansk fyr på glid får hjul

Startskottet för ett udda projekt har gått. – Det är mycket som kan gå snett.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Transport som tänjer gränserna

Vissa transporter är besvärligare än andra - och tyngre. Svensknorska intressen lyckades dock med hjälp av nederländska specialkunskaper flytta en 388-tons bandgrävare från Tyskland till Nordamerika.

Första gången med Bomag

Söderberg & Haak tar med sig sitt allra nyaste tillskott till Entreprenad Live – Bomags produkter kommer att finnas med på mässan.

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151