23948sdkhjf

VSM bygger på blötmyren

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En miljon kubikmeter torv ska upp. "Allt blir lite jobbigare och går lite långsammare."

Fyra meter ner till berg och enorma mängder torv – VSM går på djupet när de bygger en internationell flygplats på en blötmyr i norra Dalarna.

Läs också: VSM Entreprenad får uppdrag på Västlänken

– Allt blir lite jobbigare och går lite långsammare.

Sälen. De norska fjällen står ståtliga mot horisonten när Leveranstidningen Entreprenad parkerar bilen en dryg halvmil ifrån den lilla byn Rörbäcksnäs i norra Dalarna.

Det är en bra bit till närmsta stad men vi är inte ett dugg ensamma i det som en gång var en skog – maskiner i massor finns på plats för att bygga en internationell flygplats på myren.

–  Det är verkligen blött, ler Lars Dahlström, arbetsledare på VSM Entreprenad som står för projektets markarbeten.

Läs också: Fjällfloran ska få fäste igen

Sälens flygklubb har tidigare haft en diskret liten bana här, nu ska en betydligt större anläggning byggas – flygplatsen blir 4,5 kilometer lång, med en 3,5 kilometer lång och 42 meter bred rullbana.

Förutom den ursprungliga banan – som revs tämligen omgående – var det skog och myrmark som väntade VSM Entreprenad när de etablerade sig på platsen i oktober 2017.

– Sedan dess har vi schaktat, konstaterar Lars Dahlström.

Torvlass efter torvlass har grävts ur de djupa myrarna.

Läs också: Ny styrelse i Bellman Group

– Der har varit riktigt mycket, på en del ställen har vi fått gräva fyra meter djupt innan vi nått berg.

Under torven ligger morän av det finare slaget, som kommer till användning i uppbyggnaden av vägkroppen.

– Det är rätt enkelt, vi schaktar, fyller med morän, rullar ut duk och fyller med berg – vi bygger upp banan i rätt nivåer, säger Lars Dahlström.

När allt är klart ska VSM ha schaktat cirka en miljon kubikmeter torv/morän för den nya flygplatsen, och tagit emot cirka 300  000 kubikmeter krossmaterial.

Berget kommer från Maserfrakts nyöppnade täkt inte långt från bygget, en bred väg har byggts genom skogen för de

– Varje bil rymmer cirka 35 ton, det blir en hel del, säger Lars Dahlström.

Ett mobilt asfaltsverk finns också i täkten, projektet innebär omfattande asfalteringar.

Redan från början var projektet maskinintensivt, som mest har VSM haft ett 30-tal maskiner igång och när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på rullar drygt 20 enheter.

Maskinerna har fått kämpa sig igenom en ovanligt kall och snörik vinter.

–  Vi har fått se till att hålla undan tjälen – det går inte att bygga med tjäle, vi har också fått ploga en hel del, kommenterar Lars Dahlström.

Han beskriver den gångna vintern som  mödosam men poängterar att naturen här är motsträvig året runt.

– Framförallt har vi gått igenom en myr  – allt är blött, bara att jobba med myrmark gör att allt blir lite jobbigare och går lite långsammare, vi måste gå fram varsamt.

Det blöta underlaget till trots har företaget inte behövt ta in några specialmaskiner.

Under en period behövdes bandschaktare av det större slaget för att klara schaktvolymerna men i augusti fick den stora Cat D10:an åka hem.

– Nu klarar vi oss med lite mindre maskiner, kommenterar Lars Dahlström.

Just denna vackra måndag har han 23-24 man, sju grävmaskiner, sex dumprar, två bandtraktorer, två bandlastare, tre bandschaktare och tre vältar på plats.

Arbetsplatsen är minst sagt avsides, bränsle levereras två gånger per vecka och VSM har fått vidtaga en del säkerhetsåtgärder.

– Vi reparerar det mesta själva men vi har också en deal med Pon Equipment, de har en kille här hela tiden – och han skruvar inte bara i Catmaskinerna, säger Lars Dahlström.

Upplägget är ett måste, förklarar han.

– Närmsta verkstad finns i Mora, dit är det 13 mil.

Flygplatsen börjar ta form så smått, dränering har lagts runt banan och VSM Entreprenads beställare Peab håller på att resa terminalbyggnaden och gjuta fundament för de 3 000 banljusen och lägga ner stora mängder kabel i rullbanan.

– Det blir fler och fler som ska in och jobba på platsen, vi får samsas så gott det går, säger Lars Dahlström.

VSM har sitt finger med i det mesta som hänt hittills, förutom rullbana och vägar har företaget byggt en stor sedimenteringsdamm som ska ta emot allt dagvatten.

– Vi ska bli klar med vår del av rullbanan i dag (i slutet av augusti, reds anmärkning), schakterna är klara och nu lägger vi ut förstärkningslager, säger Lars Dahlström.

Företaget har jobbat sju dagar i veckan under hela perioden, tre arbetslag går om varandra och när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det rullbanan och sidostråken som står högst på agendan.

Höstsolen strålar klar över Sälenfjällen och VSM:s första år på projektet är snart över.

Än återstår dock en del att göra, flygplatsen ska vara klar för invigning julen 2019 och på VSM:s att-göra-lista står bland annat taxibanor, en kilometerlång sträcka för inflygningsljusen, uppställningsytor för flygplanen, parkeringsplatser och flera mindre vägar.

Arbetet är väderberoende och Lars Dahlström hoppas därför på ännu några soliga veckor.

–  Det har varit en fantastisk sommar men regnar det i det här materialet blir allt en enda gegga.

Än är även hösten rätt fantastisk, men i fjällen är ovädret aldrig långt borta.

– Vi hoppas hinna långt innan det är dags för regn!

En pistmaskin får rycka in när marken inte bär - flygplatsens sidostråk ska byggas upp och bli lite vildare. Läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sälen | VSM | VSM Entreprenad
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Nyhetsbrev

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Göteborgsjärnväg flyttas till tunnel

Inom kort inleds den tredje och sista etappen i utbyggnaden av Hamnbanan på Hisingen. Efter färdigställandet 2024 är Trafikverkets förhoppning att mer gods till och från Göteborgs Hamn ska transporteras på järnväg i stället för på väg.

Investerar 50 MSEK i ny linje

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14