23948sdkhjf

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Nästa års Bauma kan bli ett avstamp från en helt ny plattform för Manitou, som nu tar ett kliv in i eldriftens värld tillsammans med en av sina ordinarie motorleverantörer – Deutz.

I ett avseende började den resan redan 2017 då Deutz förvärvade tyska Torqeedo, en snabbväxande leverantör av olika typer av elmotorer och hybridlösningar för främst marina ändamål.

El har blivit allt viktigare för oss och vi behövde helt enkelt förstärka organisationen med en elspecialist. Nu försöker vi implementera den kunskapen till entreprenadmaskiner. Inledningsvis handlar det om mindre maskiner. Det är inte läge för de stora än, sade Michael Ziegler, ansvarig för PR på Deutz, när Leveranstidningen Entreprenad träffade honom med anledning av Intermat tidigare i år.

Nu står det klart att det koncept som fått namnet E-Deutz fått sin första kund i den franska teleskoplastartillverkaren Manitou. Två prototyper har tagits fram, en eldriven och en hybridmaskin, baserade på den stela MT1335 som vanligtvis är utrustad med en 3,6-liters Deutz-diesel som levererar 75 kilowatt. I hybridversionen är dieselmotorn ersatt med en 2,2-litersmodell på 55 kilowatt, vilket kompletteras med en elmotor på 20 kilowatt.

Den helt elektriska versionen är utrustad med en elmotor på 60 kilowatt och ett batteri med 30 kilowatts kapacitet som ska säkerställa att kraften är tillräcklig i varje situation.

Att vi nu kan integrera elektrisk drivning av våra teleskoplastare gör att vi kan se framtiden an med mycket tillförsikt. Deutz har snabbt uppnått en framträdande roll inom elektrisk drivning, företaget besitter nödvändig expertkunskap och förstår de speciella önskemål som måste uppfyllas i våra produkter, säger Manitougruppens vd Michel Denis.

Frank Hiller, styrelseordförande i Deutz, berättar att konceptet E-Deutz initierades redan förra hösten och att samarbetet med Manitou varit mycket värdefullt.

Det förstärker vår övertygelse om att vi kan erbjuda marknaden de rätta lösningarna ocjh positionera oss själva som leverantör av innovativa drivlinor, säger Frank Hiller.

Om ett drygt halvår är det dags för Bauma och det finns tecken som tyder på att maskinerna kan vara färdiga för en marknadsintroduktion vid det laget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109