23948sdkhjf

Bolidens eltruckar är igång

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats. "Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare".

Gällivare. Bolidens gruva i Aitik är i stora delar eldriven, både borriggarna, grävmaskinerna och transportbanden går på el.

Läs också: Styrkebesked från Boliden

– Vi har totalt sju kilometer transportband, hälften går under jord, hälften ovan jord, säger Annika Järnroos.

Boliden testar också eldrivna truckar, fyra Caterpillar 795 har konverterats för att gå på el upp till en gråbergstipp, en testverksamhet som kommer igång redan i september.

–  Fyra dieselelektriska truckar har konverterats, de har ju redan elektriska drivmotorer men har fått pantografriggar för att kunna få sin el från kontaktledningarna, förklarar Michael Lindgren, konsult som arbetar för Boliden med elnätet.

Truckarna ska gå på el uppför backen, på vägen ner ska de gå på diesel och kontaktledningen längs den 700 meter långa testrampen står färdigbyggd när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på i början av september.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

–  Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare, kommenterar Annika Järnroos, besökssamordnare i Aitikgruvan.

Försöket ska pågå i ett år och resultatet ska sedan utvärderas.

– Sedan får vi se hur det fungerar i minus 40 grader, eltrolleysystem finns till exempel i Australien men det är första gången det testas så långt norrut, säger Catrine Johansson Lantto, kommunikatör på Boliden.

Målet är att minska utsläppen av växthusgaser. Truckarna transporterar årligen cirka 70 miljoner ton berg och kan en del av transporterna elektrifieras minskar förstås bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen – enligt ett pressmeddelande räknar Boliden med att utsläppen på de elektrifierade sträckorna kan minskas med 80 procent.

Läs också: Domen mot Boliden är klar

Förhoppningen är också att produktiviteten ska öka och att arbetsmiljön blir bättre.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar bland annat Eitech och ABB (vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen) och Pon Equipment och Caterpillar (som bygger om gruvtruckarna). Även Chalmers är involverat i testerna.

Boliden har också införlivat automatiserade maskiner i sin verksamhet, i dagbrottet i Salmijärvi står till exempel en automatiserad borrigg, en Atlas Copco Pitviper 351 som försetts med åtta kameror och kan styras både från hytten eller från gruvkontoret, med joystickar.

Boliden ser gärna att riskmomenten minimeras, ett sätt att lösa det kan vara just automation.

Läs också: Boliden vill växla upp

Förutom den automatiserade borriggen finns det också en fjärrstyrd grävmaskin i gruvan, en maskin som tillhör en av Bolidens underentreprenörer.

Läs mer om Aitikgruvan som fyller 50 i år! Se länkar längre ner!

Fakta Eltrolleyprojektet

  • Teststräcka 700 meter

Maskinerna

  • Fyra Caterpillar 795F AC kompletteras för extern eldrift

  • Lastkapacitet: 313 ton (metrisk)

  • Totalvikt: cirka 570 ton

  • Bruttoeffekt vid dieseldrift:  2,5MW (3 400 hk)

  • Bruttoreffekt vid trolleydrift: 4,5MW (6 100 hk)

  • Beräknas spara 830 m3 diesel per år vid full drift 

Omformarstation

  • In: 22 000 VAC

  • Ut: 2 700 VDC

  • Installerad effekt: 5 300 kVA

Källa: Boliden Aitik

Bolidens eltruckar är igång –i höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats.

Jättetruckarna får ett extraliv–Aitiks jättar jobbar dygnet runt 365 dagar om året, efter 60 000 timmar får tipptruckarna därför ett nytt liv.

50-åring i fin form – 1968 räknade Boliden med två miljoner ton malm per år och 15 års produktion. 50 år senare hägrar 45 miljoner ton per år och brytning fram till åtminstone 2045.

Läs också: Boliden och Vattenfall i viktigt samarbete

Boliden breder ut sig – även i Gällivare måste lokalbefolkningen flytta på sig för gruvans skull. 

Från malm till metall –en enkel process förvandlar fattig malm, med en kopparhalt på 0,28 procent, till ett 25-procentigt kopparpulver.

Maxad kraft i jätteschaktare – GE Maskintjänst blev först ut i Europa med Liebherrs nya bandschaktare och nu trycker 75-tonnaren anrikningssand i Aitik.

Fyndet på myren blev starten – 1968 öppnade Boliden sin koppargruva i Aitik.  50-åringen är dock knappast äldst i företaget, som snart firar 95.

Damm med stora dimensioner - en ny damm ska komplettera den 13 kvadratkilometer stora sedimenteringsdammen i Aitik.

Mamma Aitik tar det lugnt – Lady Marion har gått i pension och firar gruvans 50-årsjubileum från åskådarplats.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Nyhetsbrev

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

Cellcomb en "crème de la crème"

Global hållbarhetssuccé besöker Empack

Göteborg lockar dansk mätkonsult

De expansiva planer som finns för Göteborgsområdet de kommande åren lockar det danska mätkonsultföretaget LE34 som därför öppnat en ny avdelning i Kungsbacka.

Stor upprustning av tunnelbanan i sommar

Nya ägaren vill bredda paletten

Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Case satsar på gas i maskinerna

Dieseln är på väg ut även för Case, CNH hoppar dock inte på elektrifieringståget – de vill driva maskinerna med flytande gas och det ska inte ta mer än 1-2 år att förverkliga visionen.

”Man måste hitta lösningar som passar miljön man arbetar i”

Ett stort län som Norrbotten med långa avstånd sätter innovationsförmågan på extra prov. – På de mindre orterna är man van att klara sig utan närhet till hjälpmedelstekniker och hjälpmedelsförråd, förklarar hjälpmedelskonsulenterna Lena Nordgren Hansson och Inger Karkiainen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117