23948sdkhjf

Bolidens eltruckar är igång

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats. "Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare".

Gällivare. Bolidens gruva i Aitik är i stora delar eldriven, både borriggarna, grävmaskinerna och transportbanden går på el.

Läs också: Styrkebesked från Boliden

– Vi har totalt sju kilometer transportband, hälften går under jord, hälften ovan jord, säger Annika Järnroos.

Boliden testar också eldrivna truckar, fyra Caterpillar 795 har konverterats för att gå på el upp till en gråbergstipp, en testverksamhet som kommer igång redan i september.

–  Fyra dieselelektriska truckar har konverterats, de har ju redan elektriska drivmotorer men har fått pantografriggar för att kunna få sin el från kontaktledningarna, förklarar Michael Lindgren, konsult som arbetar för Boliden med elnätet.

Truckarna ska gå på el uppför backen, på vägen ner ska de gå på diesel och kontaktledningen längs den 700 meter långa testrampen står färdigbyggd när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på i början av september.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

–  Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare, kommenterar Annika Järnroos, besökssamordnare i Aitikgruvan.

Försöket ska pågå i ett år och resultatet ska sedan utvärderas.

– Sedan får vi se hur det fungerar i minus 40 grader, eltrolleysystem finns till exempel i Australien men det är första gången det testas så långt norrut, säger Catrine Johansson Lantto, kommunikatör på Boliden.

Målet är att minska utsläppen av växthusgaser. Truckarna transporterar årligen cirka 70 miljoner ton berg och kan en del av transporterna elektrifieras minskar förstås bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen – enligt ett pressmeddelande räknar Boliden med att utsläppen på de elektrifierade sträckorna kan minskas med 80 procent.

Läs också: Domen mot Boliden är klar

Förhoppningen är också att produktiviteten ska öka och att arbetsmiljön blir bättre.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar bland annat Eitech och ABB (vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen) och Pon Equipment och Caterpillar (som bygger om gruvtruckarna). Även Chalmers är involverat i testerna.

Boliden har också införlivat automatiserade maskiner i sin verksamhet, i dagbrottet i Salmijärvi står till exempel en automatiserad borrigg, en Atlas Copco Pitviper 351 som försetts med åtta kameror och kan styras både från hytten eller från gruvkontoret, med joystickar.

Boliden ser gärna att riskmomenten minimeras, ett sätt att lösa det kan vara just automation.

Läs också: Boliden vill växla upp

Förutom den automatiserade borriggen finns det också en fjärrstyrd grävmaskin i gruvan, en maskin som tillhör en av Bolidens underentreprenörer.

Läs mer om Aitikgruvan som fyller 50 i år! Se länkar längre ner!

Fakta Eltrolleyprojektet

  • Teststräcka 700 meter

Maskinerna

  • Fyra Caterpillar 795F AC kompletteras för extern eldrift

  • Lastkapacitet: 313 ton (metrisk)

  • Totalvikt: cirka 570 ton

  • Bruttoeffekt vid dieseldrift:  2,5MW (3 400 hk)

  • Bruttoreffekt vid trolleydrift: 4,5MW (6 100 hk)

  • Beräknas spara 830 m3 diesel per år vid full drift 

Omformarstation

  • In: 22 000 VAC

  • Ut: 2 700 VDC

  • Installerad effekt: 5 300 kVA

Källa: Boliden Aitik

Bolidens eltruckar är igång –i höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats.

Jättetruckarna får ett extraliv–Aitiks jättar jobbar dygnet runt 365 dagar om året, efter 60 000 timmar får tipptruckarna därför ett nytt liv.

50-åring i fin form – 1968 räknade Boliden med två miljoner ton malm per år och 15 års produktion. 50 år senare hägrar 45 miljoner ton per år och brytning fram till åtminstone 2045.

Läs också: Boliden och Vattenfall i viktigt samarbete

Boliden breder ut sig – även i Gällivare måste lokalbefolkningen flytta på sig för gruvans skull. 

Från malm till metall –en enkel process förvandlar fattig malm, med en kopparhalt på 0,28 procent, till ett 25-procentigt kopparpulver.

Maxad kraft i jätteschaktare – GE Maskintjänst blev först ut i Europa med Liebherrs nya bandschaktare och nu trycker 75-tonnaren anrikningssand i Aitik.

Fyndet på myren blev starten – 1968 öppnade Boliden sin koppargruva i Aitik.  50-åringen är dock knappast äldst i företaget, som snart firar 95.

Damm med stora dimensioner - en ny damm ska komplettera den 13 kvadratkilometer stora sedimenteringsdammen i Aitik.

Mamma Aitik tar det lugnt – Lady Marion har gått i pension och firar gruvans 50-årsjubileum från åskådarplats.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126