23948sdkhjf

Boliden breder ut sig

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Även i Gällivare måste lokalbefolkningen flytta på sig för gruvans skull. Boliden arbetar också för att kompensera den påverkan brytningen innebär och planerar för många års efterbehandling.

Gällivare. Boliden räknar med ytterligare 26 års brytning i Aitik. När verksamheten sedan avvecklas ska området återställas. Planerna för efterbehandling ligger klara, olika tekniker testas redan nu och finansieringen ska vara säkrad.

Läs också: 50-åring i fin form

–  Vi har avsatt pengar i bankgarantier för att säkerställa att det finns tillräckligt stora summor som är öronmärkta för efterbehandlingen,  förklarar Catrine Johansson Lantto, kommunikatör i Boliden Aitik.

Efterbehandlingsplanen måste finnas med redan i tillståndsansökan.

–  Även om man redan nu arbetar med kontinuerlig efterbehandling kommer det att krävas många år av aktiv efterbehandling efter nedläggning av gruvan. Det tar till exempel omkring 50 år innan dagbrottet vattenfyllts, säger Annika Järnroos, besökssamordnare i Aitik.

Gråbergstipparna måste täckas, så att nedträngningen av syre och vatten begränsas.

Läs också: Damm med stora dimensioner

– Det ska vara en effektiv och hållbar lösning, säger Catrine Johansson Lantto.

Dagbrotten ska vattenfyllas.

  –När det blir en tillräckligt djup vattenspegel tränger inte syre ner till materialet, säger Catrine Johansson Lantto.

Salmijärvi står näst i tur, om ett par år är brytningen där över och då slutar man helt enkelt pumpa ut vattnet.

Läs också: Maxad kraft i jätteschaktare

– Den får fyllas på, på naturlig väg med renat vatten och bli en sjö igen, säger Annika Järnroos.

Boliden har också, på eget initiativ, tagit sig an ett nytt projekt som går ut på att kompensera för de naturvärden som gått till spillo när gruvan brett ut sig.

  Vi vill höja naturvärdet i två stora områden, vi flyttar dit död ved för att förhoppningsvis öka den biologiska mångfalden, i projektet ingår också förbättringar av rekreationsmöjligheter, säger Catrine Johansson Lantto.

Verksamheten står numera inskriven även i företagets tillstånd och projektet genomförs i samarbete med SLU som följer upp hur olika åtgärder lyckas.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Gruvbrytningens inverkan på lokalsamhället är ibland ännu mer konkret. LKAB har fått hela städer att flytta på sig, både i Kiruna och i Malmberget har gruvans fortsatta existens hängt på att samhället anpassar sig.

Boliden har inte haft samma problem men Liikavaaraprojektet, där bolaget planerar för ett nytt dagbrott, innebär att byborna måste lämna sina hem.

–  När vi ska utöka vår verksamhet innebär det att vi måste lösa in en del bostäder, säger Catrine Johansson Lantto.

Omkring 60 hushåll påverkas, förklarar hon.

Läs också: Storkoncern investerar – mer kapacitet behövs

– Det är en utmaning för oss även om det är i mycket mindre skala än för LKAB.

Hon tillägger att Boliden erbjuder marknadsvärdet som om fastigheten låg i närheten av Gällivare plus 25 procent, ett bra pris som ändå kan vara svårt att acceptera – det handlar ofta om gamla familjegårdar.

Ett annat alternativ är att Boliden bygger eller köper in ett ersättningshus på annan plats.

– Det är en svår balansgång och det gäller att ha fingertoppskänsla, säger Catrine Johansson Lantto.

Läs mer om Aitikgruvan som fyller 50 i år! Se länkar längre ner!

Bolidens eltruckar är igång – i höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats.

Jättetruckarna får ett extraliv– Aitiks jättar jobbar dygnet runt 365 dagar om året, efter 60 000 timmar får tipptruckarna därför ett nytt liv.

50-åring i fin form – 1968 räknade Boliden med två miljoner ton malm per år och 15 års produktion. 50 år senare hägrar 45 miljoner ton per år och brytning fram till åtminstone 2045.

Från malm till metall – en enkel process förvandlar fattig malm, med en kopparhalt på 0,28 procent, till ett 25-procentigt kopparpulver.

Maxad kraft i jätteschaktare – GE Maskintjänst blev först ut i Europa med Liebherrs nya bandschaktare och nu trycker 75-tonnaren anrikningssand i Aitik.

Fyndet på myren blev starten – 1968 öppnade Boliden sin koppargruva i Aitik.  50-åringen är dock knappast äldst i företaget, som snart firar 95.

Damm med stora dimensioner – en ny damm ska komplettera den 13 kvadratkilometer stora sedimenteringsdammen i Aitik.

Mamma Aitik tar det lugnt – Lady Marion har gått i pension och firar gruvans 50-årsjubileum från åskådarplats.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Ny dom kör över Konkurrensverket

Nu är sista ordet sagt kring en flera år gammal strid mellan Konkurrensverket och tretton skånska kommuner.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Lucka 12 - vem där?

Denna internationellt bevandrade vd önskar sig färre knäppgökar i världspolitiken...

Storsatsning på jämtländsk gränshandel

Investeringar på inledningsvis en kvarts miljard kronor ger Storlien det största nybyggnadsprojektet sedan 1880-talet.

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162