23948sdkhjf

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Avtalen ska skapa hållbarare stadsmiljöer genom att få fler att välja cykeln och att åka kollektivt. Men de kan också ställa till problem för bland annat turistbusstrafiken vilket företrädare för bussbranschen tagit upp tidigare.

12 kommuner och landsting har beviljats stöd från Trafikverket för att genomföra cykel- eller kollektivtrafikåtgärder. Stödet täcker kostnaderna, helt eller delvis. Stödet via stadsmiljöavtalen uppgår till sammanlagt drygt 825 miljoner kronor fördelat på åren 2018–2023. Totalt får 43 olika åtgärder stöd, varav 14 är inriktade på kollektivtrafik och 29 på cykeltrafik. Stödet till kollektivtrafikåtgärder är 568,5 miljoner kronor och till cykelåtgärder är drygt 257 miljoner kronor. 

– Vi uppmuntrar till samverkan i syfte att få ut bra effekter av satsade medel inom stadsmiljöavtalen. Hittills har Trafikverket beviljat stöd till cirka 240 åtgärder som är kopplade till över 700 motprestationer, säger Lennart Kalander, Nationell planering på Trafikverket. 

De kommuner och landsting som får stöd åtar sig också att genomföra motprestationer, som bidrar till en ökad andel hållbara transporter eller ökat bostadsbyggande. För de 825 miljoner kronor som nu delas ut ska över 100 motprestationer genomföras. Tiden för genomförande av åtgärder och motprestationer är numera förlängd till senast år 2029, då stadsmiljöavtalen tilldelats 12 miljarder kronor i nationell plan för transportsystemet 2018–2029.

FAKTA/Stadsmiljöavtal
Kommuner och landsting kan söka stöd för att främja hållbara stadsmiljöer, så kallade stadsmiljöavtal. Det är femte gången som det statliga stödet för hållbara stadsmiljöer delas ut. Tidigare har 1,73 miljarder kronor beviljats i stöd till satsningar på kollektivtrafik och cykel. Som motprestation till stödet för de projekt som har beviljats pengar åtar sig kommunerna och landstingen att genomföra andra åtgärder som bidrar till ökad andel hållbara transporter eller ökat bostadsbyggande.

Läs mer om de städer som beviljats stadsmiljöavtal 2018

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062