Efter industrijätten Alstoms uppdelning var tanken att den del som arbetar med spårsystem, järnväg och system för trafikledning skulle slås samman med Siemens som är stora på bland annat elförsörjningssystem till kollektivtrafiken. Arbetet med att fusionera de båda bolaget inleddes för ett år sedan med EU-kommissionens goda minne. Men nu ser det ut att bli problem genom att EU som anser att detta strider mot lagarna om otillbörlig konkurrensbegränsning.
Så hur ser det ut med samgåendet mellan Alstom och Siemens just nu?
– En bra fråga, projektet med vårt samgående har fungerat extremt bra, båda företagen går bra så det handlar inte om en fusion som framtvingats av endera parten. Vi går vidare med processen och som jag ser det finns det inget alternativ till ett samgående, säger Henri Poupart-Lafarge, vd för Alstom. Han fortsätter:
– Vi vet att EU-kommissonen har satt igång en antitrustprocess redan för ett år sedan, vi har samarbetat med kommissionen hela den tiden och som jag ser det måste vi gå vidare nu. För 20 år sedan genomförde EU-kommissionen en liknande process. Men då var förhållandena helt annorlunda och som jag ser det finns inget alternativ till att fullfölja den fusionsprocess som redan pågått så länge.
En annan het fråga angående samgåendet har varit om eller vilka anläggningar som hotas av nedläggning eller att bli flyttade till andra länder. Men enligt Henri Poupart-Lafarge finns inga sådana planer:
-- Visst kommer det att bli förändringar, det blir ju som att lägga ett pussel när vi ska försöka få alla bitarna från våra två bolag att fungera optimalt tillsammans, säger Henri Poupart-Lafarge.
I Trafikforum nr 7 kommer en intervju med Henri Poupart-Lafarge om både fusionen och nya marknadsplaner i Norden.