23948sdkhjf

Gruvmaskin i glaslabyrint

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Kör inte lastmaskin i glashus” är ett motto som Sandvik högaktningsfullt struntade i när företaget ville visa vad deras självkörande fordon går för.

Sandvik konstaterar att frågan om självkörande fordon har varit omdiskuterad under senare år men att de arbetat just med sådana fordon länge – utan några olyckor där människor varit inblandade.

Läs också: AI in i stålindustrin

– Sandviks självkörande lastare har varit i bruk i över 20 år, med över två miljoner drifttimmar under jord, säger Jouni Koppanen, Senior Systems Engineer för Automation vid Sandvik Mining and Rock Technology, i ett pressmeddelande.

Företaget har därför tagit tillfället i akt att visa sig på styva linan genom att lyfta upp en gruvmaskin och låta den testa  Sandviks ”nästa generation av automatisering”,  som uppges innebära att maskinerna själva ska kunna lasta material, transportera och tömma.

Resultatet blev en film där en elva meter lång och 38 ton tung gruvlastare, helt på egen hand, tar sig igenom en glaslabyrint.

Sandvik påpekar att de lasersensorer som används är utformade för bergväggar och inte för glas. Maskinen ska trots detta kunna ta sig fram genom de smala glasgångarna.

Sandvik bemödade sig också för att bevisa att filmen är ”på riktigt” genom att till sist låta vd Björn Rosengren ta över kontrollerna. Toppchefens insats klargör han går bet där det automatiserade systemet smidigt navigerar sig fram, det krävs betydligt mer smidighet än den en vd besitter om man ska slippa glaskross.

Enligt Sandvik innebär deras automatiska system att lastare och truckar lär sig den säkraste och mest effektiva vägen första gången de kommer in i en tunnel.

Med hjälp av en uppsättning lasrar kartlägger och registrerar fordonets intelligenta system sedan en körväg och tack vare algoritmer, sensorer och gyroskop ska fordonet därmed veta vart det ska åka under jord, där GPS-signalerna inte når fram.

– En fördel med autonoma system är att vi kan flytta människor från miljön under jord, som kan vara farlig, till säkra kontrollrum ovan jord, vilket förbättrar säkerheten och produktiviteten hos våra kunder, säger Jouni Koppanen.

–  Framöver ser vi digitaliseringen som ett nyckelområde. Den kommer att hjälpa både oss och våra kunder att bli mer produktiva, effektiva och hållbara, säger Björn Rosengren i samma pressmeddelande.

Sandvik anser sig satsa stort på forskning, företaget har cirka 2 600 forskare på omkring 50 center för Forskning och Utveckling och ser glaslabyrinten som ett exempel på okonventionellt tänkande och ett bevis  på att företaget är innovativt.

– Åratal innan fordonsindustrin ens hade börjat prata om konceptfordon arbetade redan Sandviks självkörande lastare och truckar framgångsrikt under jord, säger Jouni Koppanen.

Lastaren

  • Modellnamn: Sandvik LH514
  • Dimensioner (L-B-H): 11 x 3 x 3 m
  • Lastkapacitet: 14 ton
  • Total arbetsvikt: 38 100 kgSensorer: Laserskannrar, hastighets-, distansmätare,
  • gyroskop och vinkelsensorer.
  • Hastighet (lastad): 32,7 km/h

Labyrinten

  • Storlek: 30 x 58 meter, 1740 kvadratmeter
  • Antal glasväggar: 589 glasskivor, var och en på 2,8 meter x 60 centimeter
  • Plats: Arctech-varvet i Helsingfors, Finland

Mer om: Sandvik
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Nyhetsbrev

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171