23948sdkhjf

Gruvmaskin i glaslabyrint

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Kör inte lastmaskin i glashus” är ett motto som Sandvik högaktningsfullt struntade i när företaget ville visa vad deras självkörande fordon går för.

Sandvik konstaterar att frågan om självkörande fordon har varit omdiskuterad under senare år men att de arbetat just med sådana fordon länge – utan några olyckor där människor varit inblandade.

Läs också: AI in i stålindustrin

– Sandviks självkörande lastare har varit i bruk i över 20 år, med över två miljoner drifttimmar under jord, säger Jouni Koppanen, Senior Systems Engineer för Automation vid Sandvik Mining and Rock Technology, i ett pressmeddelande.

Företaget har därför tagit tillfället i akt att visa sig på styva linan genom att lyfta upp en gruvmaskin och låta den testa  Sandviks ”nästa generation av automatisering”,  som uppges innebära att maskinerna själva ska kunna lasta material, transportera och tömma.

Resultatet blev en film där en elva meter lång och 38 ton tung gruvlastare, helt på egen hand, tar sig igenom en glaslabyrint.

Sandvik påpekar att de lasersensorer som används är utformade för bergväggar och inte för glas. Maskinen ska trots detta kunna ta sig fram genom de smala glasgångarna.

Sandvik bemödade sig också för att bevisa att filmen är ”på riktigt” genom att till sist låta vd Björn Rosengren ta över kontrollerna. Toppchefens insats klargör han går bet där det automatiserade systemet smidigt navigerar sig fram, det krävs betydligt mer smidighet än den en vd besitter om man ska slippa glaskross.

Enligt Sandvik innebär deras automatiska system att lastare och truckar lär sig den säkraste och mest effektiva vägen första gången de kommer in i en tunnel.

Med hjälp av en uppsättning lasrar kartlägger och registrerar fordonets intelligenta system sedan en körväg och tack vare algoritmer, sensorer och gyroskop ska fordonet därmed veta vart det ska åka under jord, där GPS-signalerna inte når fram.

– En fördel med autonoma system är att vi kan flytta människor från miljön under jord, som kan vara farlig, till säkra kontrollrum ovan jord, vilket förbättrar säkerheten och produktiviteten hos våra kunder, säger Jouni Koppanen.

–  Framöver ser vi digitaliseringen som ett nyckelområde. Den kommer att hjälpa både oss och våra kunder att bli mer produktiva, effektiva och hållbara, säger Björn Rosengren i samma pressmeddelande.

Sandvik anser sig satsa stort på forskning, företaget har cirka 2 600 forskare på omkring 50 center för Forskning och Utveckling och ser glaslabyrinten som ett exempel på okonventionellt tänkande och ett bevis  på att företaget är innovativt.

– Åratal innan fordonsindustrin ens hade börjat prata om konceptfordon arbetade redan Sandviks självkörande lastare och truckar framgångsrikt under jord, säger Jouni Koppanen.

Lastaren

  • Modellnamn: Sandvik LH514
  • Dimensioner (L-B-H): 11 x 3 x 3 m
  • Lastkapacitet: 14 ton
  • Total arbetsvikt: 38 100 kgSensorer: Laserskannrar, hastighets-, distansmätare,
  • gyroskop och vinkelsensorer.
  • Hastighet (lastad): 32,7 km/h

Labyrinten

  • Storlek: 30 x 58 meter, 1740 kvadratmeter
  • Antal glasväggar: 589 glasskivor, var och en på 2,8 meter x 60 centimeter
  • Plats: Arctech-varvet i Helsingfors, Finland

Mer om: Sandvik
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108