23948sdkhjf

Gruvmaskin i glaslabyrint

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Kör inte lastmaskin i glashus” är ett motto som Sandvik högaktningsfullt struntade i när företaget ville visa vad deras självkörande fordon går för.

Sandvik konstaterar att frågan om självkörande fordon har varit omdiskuterad under senare år men att de arbetat just med sådana fordon länge – utan några olyckor där människor varit inblandade.

– Sandviks självkörande lastare har varit i bruk i över 20 år, med över två miljoner drifttimmar under jord, säger Jouni Koppanen, Senior Systems Engineer för Automation vid Sandvik Mining and Rock Technology, i ett pressmeddelande.

Företaget har därför tagit tillfället i akt att visa sig på styva linan genom att lyfta upp en gruvmaskin och låta den testa  Sandviks ”nästa generation av automatisering”,  som uppges innebära att maskinerna själva ska kunna lasta material, transportera och tömma.

Resultatet blev en film där en elva meter lång och 38 ton tung gruvlastare, helt på egen hand, tar sig igenom en glaslabyrint.

Sandvik påpekar att de lasersensorer som används är utformade för bergväggar och inte för glas. Maskinen ska trots detta kunna ta sig fram genom de smala glasgångarna.

Sandvik bemödade sig också för att bevisa att filmen är ”på riktigt” genom att till sist låta vd Björn Rosengren ta över kontrollerna. Toppchefens insats klargör han går bet där det automatiserade systemet smidigt navigerar sig fram, det krävs betydligt mer smidighet än den en vd besitter om man ska slippa glaskross.

Enligt Sandvik innebär deras automatiska system att lastare och truckar lär sig den säkraste och mest effektiva vägen första gången de kommer in i en tunnel.

Med hjälp av en uppsättning lasrar kartlägger och registrerar fordonets intelligenta system sedan en körväg och tack vare algoritmer, sensorer och gyroskop ska fordonet därmed veta vart det ska åka under jord, där GPS-signalerna inte når fram.

– En fördel med autonoma system är att vi kan flytta människor från miljön under jord, som kan vara farlig, till säkra kontrollrum ovan jord, vilket förbättrar säkerheten och produktiviteten hos våra kunder, säger Jouni Koppanen.

–  Framöver ser vi digitaliseringen som ett nyckelområde. Den kommer att hjälpa både oss och våra kunder att bli mer produktiva, effektiva och hållbara, säger Björn Rosengren i samma pressmeddelande.

Sandvik anser sig satsa stort på forskning, företaget har cirka 2 600 forskare på omkring 50 center för Forskning och Utveckling och ser glaslabyrinten som ett exempel på okonventionellt tänkande och ett bevis  på att företaget är innovativt.

– Åratal innan fordonsindustrin ens hade börjat prata om konceptfordon arbetade redan Sandviks självkörande lastare och truckar framgångsrikt under jord, säger Jouni Koppanen.

Lastaren

  • Modellnamn: Sandvik LH514
  • Dimensioner (L-B-H): 11 x 3 x 3 m
  • Lastkapacitet: 14 ton
  • Total arbetsvikt: 38 100 kgSensorer: Laserskannrar, hastighets-, distansmätare,
  • gyroskop och vinkelsensorer.
  • Hastighet (lastad): 32,7 km/h

Labyrinten

  • Storlek: 30 x 58 meter, 1740 kvadratmeter
  • Antal glasväggar: 589 glasskivor, var och en på 2,8 meter x 60 centimeter
  • Plats: Arctech-varvet i Helsingfors, Finland

Mer om: Sandvik


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Ny Skalax för flexibla material

Svagt bostadsbyggande oroar träindustrin

En kraftig minskning av antalet sökta och beviljade bygglov för bostäder skapar oro i träindustrin.

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

Santa Maria backar efter proteststorm

Nyhetsbrev

Ny look för Caterpillar

1920-talsrött när maskinjätten moderniserar.

Skånsk rivarfusion

Miljörivarnas expansion fortsätter nu med förvärvet av Lindqvist Sanering och Rivningsfirma i Malmö.

Extrem fetma - är vi beredda?

Beredskapen för att ta emot patienter med extrem fetma i sjukvården är väldigt dålig. – Detta är inte rimligt utan handlar om dålig planering, menar Kicki Reifeldt.

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

21 dog på septembervägarna

Tiptapp överklagar

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Unga vill jobba på Sodexo

Svensk immunterapi prövas mot njursjukdom

I en stor internationell fas 3-studie prövas bolaget Calliditas kandidat mot njurinflammation. Tidigare resultat har varit mycket lovande.

Multidocker ökar försäljningen

2018 har försäljningsmässigt börjat bra för Multidocker, som även i höst ser en fortsatt god efterfrågan.

Slangfabrik på hjul

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Byt slangarna i tid

"Genom att byta ut slangarna i tid minskar risken för driftstopp."

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Stordalen satsar i Mölndal

Ett 22 våningar högt hotell ska byggas i Mölndal.

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Christina Holmefalk och SBS startar stiftelse för kompetensutveckling

Christina Holmefalk vaknade en natt och visste exakt vad hon måste göra – starta en insamlingsstiftelse för att stärka kompetensen i branschen.

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Procurator får nytt avtal med Statens inköpscentral

Tiptapp stöter på patrull

Veidekke köper borrfirma

H&M köper in sig i Klarna

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131