När en kritiserad Jouko Karvinen, då vd och koncernchef, avgick på egen begäran våren 2012 inleddes sökandet efter en efterträdare. Man fann en lämplig man i det egna leden: Karl-Henrik Sundström, som arbetat inom koncernen i två år som finanschef och chef för affärsområdet Printing & Living.
Den från Göteborg bördige Sundström, sedan många år bosatt i Stockholm, beskrev sig själv som en team player med förmåga att bygga upp väl fungerande laguppställningar.
Han var erfaren från arbete inom tillverkningsindustrin, i Sverige såväl som utomlands. Han var väl förtrogen med ekonomisk förvaltning och koncernen fick i honom en både jordnära och socialt kompetent ledare med visioner. Så har omdömena låtit från de som lärt känna Karl-Henrik Sundström – eller ”Kalle” som de flesta kallar honom.
Stora Enso har vind i seglen. Farten är hög. Det gamla har man lämnat bakom sig.
– Just nu går allting väldigt bra. Vi har den högsta vinstnivån sedan 2001, och alla våra delar går bra, även papper – efterfrågan börjar växa igen, säger Karl-Henrik Sundström och ser påtagligt nöjd ut.
Det har han också anledning att göra. Under fjolårets sista kvartal var rörelseresultatet över förväntan, landade på 236 miljoner euro. Fördelaktiga priser på världsmarknaden, större volymer och lyckade nya investeringar, det var förklaringar enligt skogskoncernen. Och det har fortsatt på den vägen i år.
– Det som konsumenterna efterfrågar i allt högra grad är hållbarhet och miljö. Träråvaran är fossilfri, återvinningsbar och förnybar, säger han och nämner som exempel på en lyckad grön satsning i tiden investeringen i den biokompositanläggning vid Hylte bruk som invigdes i somras.
Med en blick in i framtiden är det bilden av en koncern som skapar efterfrågan, och har antagit utmaningen att utveckla nya produkter som tonar fram. Nya barriärmaterial för fukt eller syre, minskning av bulken i papper av termomekanisk massa, TMP, och utvecklandet av biokompositer är nysatsningar som han spontant nämner.
– Vi har gjort en bra resa. Det nya är nytt i kanske tre år, och vi har gått från 0,5 procent nya produkter 2015 till 7 procent under 2017. Målet är 10-15 procent av hela omsättningen.
På den svenska marknaden händer en hel del. De svenska pappers- och massabruken går överlag bra, och Stora Enso är inget undantag. En betydande del av koncernens investeringar på totalt 640 miljoner euro avsattes i fjol för koncernens sex svenska bruk.
För Hylte ser det, som Process Nordic tidigare berättat, ljust ut efter tidigare nedskärningar, och det finns anledning til optimism även på Fors bruk, Kvarnsveden, Nymölla och Skoghall liksom Skutskär.
Karl-Henrik Sundström vurmar för innovativa lösningar, gärna hållbara och gröna och fossilfria sådana – och riklig tillgång på ”närodlad” skogsråvara är förstås en bra garant för detta.
Men utmaningar och hot finns också:
– Om vi skulle tappa i innovationskraft, om andra konkurrenter hinner före eller om frihandeln utmanas, det är risker för exportberoende företag. Och det där är nog det jag är mest orolig för.
Fakta
BEFATTNING: Koncernchef och vd för Stora Enso Oyj.s
KARRIÄR: Ericsson-koncernen under 22 år, fyra år vid NXP Semiconductors, sedan 6 år anställd av Stora Enso där han även varit CFO och chef för Printing & Living.
FAMILJ: Hustru, en son och två utflugna, vuxna döttrar – ”plus två hundar”.
FRITIDSINTRESSEN: Alpin skidåkning, båtliv och sommarstugan i skärgården.