23948sdkhjf

Regnkläder som tar ansvar

| Av Peter Olofsson | Habit | Tipsa redaktionen

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Tretorn är välkänt för sina regnkläder och gummistövlar. De senaste åren har man satsat på en tydlig miljöprofil, med en allt högre andel återvunna material i produkterna. Specialkollektioner som regnjackor av insamlade spökgarn från havet och nu senast en nedbrytbar regnjacka är exempel som inryms under konceptnamnet Eco Essentials.

Läs också: Textilsortering får ministerbesök

Konceptet Eco Essentials började när man satt och funderade kring att Tretorn fyllde 125 år, 2016.

– Vi ställde oss då frågan ”vad är det vi vill med Tretorn framåt?”. När vi tittade i arkivet, så hittade vi kampanjer med stjärnor från 60-, 70- och 80-talen som hade Tretornkläder och vi tänkte då att om 30 år kommer någon annan att på samma sätt sitta och titta på det som vi gör typ nu. Då kommer de att ställa sig frågan: Vad hände med Tretorn här? Vi kunde ju se på de olika tidsepokerna vad man hade gjort och vad det innebar i företaget med avseende på förändringar, säger Fredrik Ekström som är marknads- och kommunikationschef vid Tretorn.

Ansvarstagande

Han kunde konstatera att något som ligger i Tretorns DNA är olika typer av ansvarstagande.

– Vi var exempelvis ett av de första företagen i världen med privat dagisverksamhet i början av 1900-talet. Företaget tog olika typer av ansvar som var anpassade efter tidens behov. Det ansvar vi kan ta nu och bli bättre på är kopplingen till miljö och vilken påverkan vi har på den, hur vi kan minska vårt miljömässiga fotavtryck och inspirera andra till att minska sina, eller göra gott på något annat vis, fortsätter Ekström.

Man började alltså fundera på hur man i företaget kunde göra detta.

Läs också: ”Cirkulära tvätterier” får Vinnovafinansiering

– Gummit i våra stövlar var redan bytt mot enbart naturgummi, men när det gällde regnjackorna, hade fokus enbart legat på funktion. Vi hade inte gått in i andra spår kring cirkulärt tänkande, återvunnen eller nyproducerad polyester och sådant. Bland annat berodde det på att det inte fannss så många alternativ, för tio år sedan fanns det inte så mycket återvunnen plast tillgänglig för kommersiell industri, konstaterar Ekström och fortsätter:

– Vi började tänka på detta och pratade med Naturkompaniet som gick i liknande tankar och kom fram till att det skulle vara intressant med ett samarbete som sträckte sig över flera säsonger, där vi tänkte oss att göra olika projekt och steg för steg ta och förändra en del saker. Samarbetet kallades ”Responsible Retail, Responsible rainwear”.

Tanken var inte att göra något bara för att det skulle vara återvunnet eller återvinningsbart, inga lyxprodukter alltså, utan det skulle vara tillgängligt i enlighet med varumärket, med prisläge som funkar för barnfamiljer såväl som för medvetna urbana människor. Prisbilden kan man inte låta springa iväg, bara för att man tar lite mer ansvar. Vi ville fokusera på att göra essentiella produkter, essentials, för vardaglig användning. Där föddes namnet Eco Essentials.

Utmanar sig själva

Man ser det som en plattform för att utmana sig själva, att kontinuerligt utveckla och utbilda sig för att göra saker lite, lite bättre.

– Det är alltså inte en Eco Essentials-kollektion utan en plattform och ett initativ där vi strävar efter att alltid bli lite bättre. I initiativet kan vi absolut sätta upp mål som riktlinjer, till exempel genom att säga ”vi borde kunna ha 50 procent Eco Essentials-produkter det och det året” eller ”vi borde kunna ha så här och så här”. Ska det här fortlöpa så behöver vi ha målet att göra varje sak lite bättre än den förra. Om man strävar åt rätt håll kan man ta små steg hela tiden och lära sig av dessa istället för att sätta upp mål och sen bli nöjd. När man kommer till ett sådant mål, finns risken att världen runt omkring förändrats så mycket att man kanske är ”out of date” igen, säger Fredrik Ekström.

Bättre än målet

Ett mål man satte upp var att 50 procent av kläderna till 2020 ska vara Eco Essentials.

Läs också: Sju av tio slänger kläder istället för att återvinna

– Nu har det gått så bra så att redan 2019 års vårkollektion till 90 procent kommer att vara det. Nästan all polyester är utbytt mot återvunnen, och sedan har vi ökat med spöknätsjackor, med PLA-jackor och tagit fram vårt eget material Ocean Shell som är återvunnen polyester men där även membranen är av återvunnet havsskräp och därmed är jackan helt återvinningsbar när väl en sådan infrastruktur finns på plats, berättar Fredrik Ekström vidare.

Resultaten från olika projekt tar man med sig när man utvecklar inline-produkter.

– Spöknätsjackan är ett exempel på det. Vi gjorde 700 jackor tillsammans med Naturkompaniet. För att en sådan produkt ska spela någon roll för miljön, så gör ju 700 exemplar ingen nytta, förutom att kommunicera kring problemet med nät som driver omkring, nedskräpning och hur man kan återvinna nylon och polyester till en jacka. Det är jättebra, men de 700 jackorna i sig gör ingen skillnad. Det måste lyckas att driva upp projekten till att bli storskaliga, det är först då som den återvunna nylonen eller polyestern kan ta plats i Tretorns vanliga kollektion och det är först då som konsumenten genom att köpa en återvunnen jacka minskar marknaden för andra nyproducerade polyesterjackor. Ju mer storskalig jackan blir i steg 2, desto mer nytta kan den göra i form av att tränga bort andra nyproducerade plaster, säger Fredrik Ekström.

Nedbrytbar jacka

När man började med den senaste Eco Essentialsprodukten, en nedbrytningsbar regnjacka, så var tanken att den skulle vara helt komposterbar.

– Det är en sak med återvinningsbara material inom industrin, men vi tyckte det skulle vara intressant med en produkt som man när man är klar med den kan grävas ner och komposteras och gå tillbaka till jorden. Det är ett mål, men än så länge har vi inte löst det…..  Det första konceptet komposterade i industriell kompostering på fjorton månader, men målsättningen är sex månader i vanlig kompost. Då tänkte vi istället att göra den bionedbrytbar så att den fungerar i vanlig bionedbrytningsprocess. Det tog några vändor men vi fick ändå inte till den så att den fick kallas ”biodegradable”. Det är ju en regnjacka och den måste vara vattentät också…. Så vi fick tulla lite på kraven igen, men fick i alla fall in en bioframtagen PU-coating så att man kunde få en växtbaserad polyuretan och en PLA (mjölksyrepolymer) gjord av sockerbetor och då fick vi en jacka som är vattentät, gjord av växtbaserade ämnen och som inte innehåller några fossila ämnen. Men den kan inte kallas biodegradable utan bara degradable, säger Fredrik Ekström.

Läs också: Initiativ för textilåterbruk

Steg för steg gick man igenom processerna och justerade sin målbild för jackan.

– Okej, den går inte att gräva ner i marken för att sedan kunna odla där, men den är fri från fossila ämnen och den är nedbrytningsbar i en industriell process. Vi vet inte exakt hur processen kommer att gå till, det finns än så länge inte en infrastruktur för detta. Vi vill starta ett projekt som tittar på nedbrytning av bio-PU och PLA:er, gärna tillsammans med Textilhögskolan i Borås, för att undersöka hur snabbt det går och hur man kan göra processen på smidigaste sätt. På så sätt kommer vi att få ett steg två när det gäller att ta hand om jackorna, säger Fredrik Ekström.

Eget material

Utgångspunkten för den här jackan var att titta på ett icke-polyesterbaserat material och om man kunde skapa en jacka som sedan kan brytas ner eller tas tillbaka på något sätt och då bli något annat.

– Det var intressant att titta på material som PLA, bio-PU etc. Jag vet att PLA inte kommer att bli hela omställningen från polyester, utan snarare kommer den lilla andelen nytillverkad polyester som finns kvar i våra jackor att bli återvunnen polyester. Vi har själva tagit fram ett material kallat Ocean Shell, som är ett tvålagersmaterial gjort helt av återvunnen polyester, även membranet vilket varit svårt tidigare. Att använda samma materialtyp i membran och skal gör att den blir återvinningsbar och det är det stora materialet under eget varumärke. Det är där jag ser att vi kommer att växa mest, men det har varit mycket intressant att skaffa erfarenheter av nedbrytbara material, avslutar Fredrik Ekström.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124