23948sdkhjf

Nya vagnar för svår terräng

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nya lastvagnar ska kunna lasta mer, ett nytt växlingssystem och en ny axel med drivning ska dessutom underlätta arbete i svår terräng lovar Metsjö.

Ivarssons i Metsjö lanserar nya flakväxlare och vagnar där en ny hydraulisk drivning finns som tillval på modellerna MetaQ, Metadump och Metaflex.

Läs också: Hög lastvikt med täckt vagn

Metsjö förklarar att traktorns hydraulik normalt används för drivkraften upp till 400 bar vilket gör att drivningen sker där vikten är placerad. Enligt företaget innebär detta optimal nedförsel av kraft i marken.

Axeldrivningen ska kunna köras både bakåt och framåt i ett tvåhastighetssystem och en ny konstruktion av axlarna ska dessutom utöka den möjliga lastvikten till elva ton per axel i en offroad miljö, detta ska, enligt Metsjö, till exempel ge treaxlade Metaflex 60–75 en möjlig totalvikt i terräng på 36 Ton.

Metsjö uppger att de nya drivna växlarna Metaflex 50–65 och 60–75 bygger på företagets nya växlingssystem med 22 procent ökad kapacitet som hanterar flak i längder från 5–6,5 och 6–7,5 Meter.

På Metaflex har oljeflödet ökats i växlingsfasen vilket ska ge ett 50 procent snabbare växlingsförlopp, jämfört med standardväxlaren på marknaden växlar Metaflex ungefär 40 procent snabbare, hävdar Metsjö.

Läs också: Fartfyllda flakväxlare

Företaget lyfter också fram att de nya växlarna enkelt ska kunna skifta höjden på kroken mellan 1 450 och 1 570 millimeter vilket uppges innebära att i princip alla flak byggda enligt europeisk standard kan växlas.

Tornet har också fått en ny design, vilket ska ge mer utrymme för hydraulisk utrustning såsom gafflar för koppling av hydraulik, utrustningen blir dessuton inkapslade och därmed bättre skyddade förklarar Metsjö och tillägger att dragstången, som är byggd i höghållfast material, nu har mer utrymme för tillval och kapslar in hydrauliken.

Även axlarna har fått en ny design, och ska därför kräva mindre underhåll, förklarar Metsjö.

– Med de nya flakväxlarna och vagnarna med drivning kan vi erbjuda bönder och entreprenörer ett ännu mer högpresterande transportsätt i terräng säger Anders Ivarsson i ett pressmeddelande.

– Den nya axeln med drivning är väldigt prisvärd för den som arbetar i områden med svåra terrängförhållanden och kommer att uppskattas av många.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125