23948sdkhjf

Slangfabrik på hjul

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Högdalen. August Persson är en av Hydroscands servicetekniker i Stockholm, han kör en av huvudstadens nio servicebussar och står redo en fredagsmorgon vid Hydroscands butik i Högdalen.

Läs också: Stärkt service i Skåne

– De har inte ringt än, men snart är det nog dags!

Dagarna brukar vara mer än fulla och han är ännu inte bekant med begreppet ”en vanlig dag”.

– Ingen dag är den andra lik och ett uppdrag kan ta allt från 20 minuter till tolv timmar!

Sina uppdrag får han per telefon, Hydroscand dirigerar sina bussar från en sambandscentral som ska koppla ihop den som ringer journumret med en tekniker i närheten.

Läs också: Större slangbehov i Söderhamn

– Vi ser var bussarna finns och kan se till att den som är närmast kommer, kommenterar Leif Clevesjö, Hydroscands ansvarige för SlangExpress.

Bussarna är kopplade till butikerna, i Stockholmsregionen finns inte mindre än fem Hydroscand-filialer och samtliga stockholmsförare har nycklar till alla – för alltid kunna vara redo.

Bussarna är fullpackade, cirka 600 artikelnummer ska finnas i varje enhet. Laddare, kompressorer och dubbla batterier ska borga för en god insats där teknikerna ska kunna tillverka och montera slang upp till storlek 1 ¼ tum med fyra stålinlägg.

– Det är en komplett verkstad, konstaterar August Persson.

Läs också: Slangbutik till Värmdö

I bilen finns både en stor slangpress, som kan tillverka slang upp till två tum, och en mindre ”mobil” variant.

– Den lilla kan tillverka slang upp till en tum, den kan också lyftas och tas med till exempel upp på en maskin, förklarar Leif Clevesjö.

Alla bussar är dessutom försedda med miljöklassad hydraulolja och absorberingsmedel.

– Har det skett läckage sanerar vi så fort vi kommer ut, är det mer än vi kan ta oss an tillkallar vi räddningstjänsten, förklarar Leif Clevesjö.

Läs också: Växjö nästa för Hydroscand

I bussen finns också stegar och klätterutrustning, jobbet kräver ibland en del äventyrliga utflykter.

Ordning och reda är ett måste i de fullpackade bilarna, det ska gå att hitta rätt även i kollegans buss och material och verktyg som används ofta ligger längst upp.

– Vi städar bussen varje dag, det är viktigt att det är rent och snyggt, säger August Persson.

Teknikerna arbetar ensamma, men vid behov samarbetar de – en del akuta utryckningar kräver kanske 2-3 tekniker och vid planerade insatser kan det behövas ännu fler.

Läs också: Slangfirma utökar i Västergötland

– Ser man att det behövs är det bara att ringa och se om någon har tid, säger August Persson.

Gårdagen är ett bra exempel, då fick han ta en kollega till hjälp och duon lade sex timmar på en Åkermangrävare som måste komma i form inför säsongen.

– Vi bytte O-ringar i ventilpaketet och kvarttumsslangar på stickan, vi bytte också slangar i motorn, det var kul att få jobba med en så gammal maskin!

”Det rinner olja”. Mer information än så får teknikerna sällan när de kallas ut akut.

– Vi får börja med felsökning, se var det läcker och åtgärda felet, sammanfattar August Persson.

Boven i dramat kan vara till exempel torrsprickor, rost eller nötningsskador.

– Slangen kan också vara felmonterad så att den nöter mot metall eller en annan slang, säger August Persson.

Han utbildades på Hydroscand, vilket inleddes med en sejour i butiken, för att lära sig allt om kopplingar, gängor och tätningar.

När den läxan var gjord fick han åka bredvid en erfaren tekniker i en månad innan det han fick pröva sina egna vingar.

– Då var det dags att bege sig ut i det vilda, ler han och gör sig redo för ännu en dag i servicebussen.

Läs gärna mer om Hydroscand här.

Mer om: Hydroscand
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117