23948sdkhjf

Slangfabrik på hjul

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Högdalen. August Persson är en av Hydroscands servicetekniker i Stockholm, han kör en av huvudstadens nio servicebussar och står redo en fredagsmorgon vid Hydroscands butik i Högdalen.

Läs också: Hydroscand utökar i Mora

– De har inte ringt än, men snart är det nog dags!

Dagarna brukar vara mer än fulla och han är ännu inte bekant med begreppet ”en vanlig dag”.

– Ingen dag är den andra lik och ett uppdrag kan ta allt från 20 minuter till tolv timmar!

Sina uppdrag får han per telefon, Hydroscand dirigerar sina bussar från en sambandscentral som ska koppla ihop den som ringer journumret med en tekniker i närheten.

Läs också: Byt slangarna i tid

– Vi ser var bussarna finns och kan se till att den som är närmast kommer, kommenterar Leif Clevesjö, Hydroscands ansvarige för SlangExpress.

Bussarna är kopplade till butikerna, i Stockholmsregionen finns inte mindre än fem Hydroscand-filialer och samtliga stockholmsförare har nycklar till alla – för alltid kunna vara redo.

Bussarna är fullpackade, cirka 600 artikelnummer ska finnas i varje enhet. Laddare, kompressorer och dubbla batterier ska borga för en god insats där teknikerna ska kunna tillverka och montera slang upp till storlek 1 ¼ tum med fyra stålinlägg.

– Det är en komplett verkstad, konstaterar August Persson.

Läs också: 14 nya bussar i sommar

I bilen finns både en stor slangpress, som kan tillverka slang upp till två tum, och en mindre ”mobil” variant.

– Den lilla kan tillverka slang upp till en tum, den kan också lyftas och tas med till exempel upp på en maskin, förklarar Leif Clevesjö.

Alla bussar är dessutom försedda med miljöklassad hydraulolja och absorberingsmedel.

– Har det skett läckage sanerar vi så fort vi kommer ut, är det mer än vi kan ta oss an tillkallar vi räddningstjänsten, förklarar Leif Clevesjö.

I bussen finns också stegar och klätterutrustning, jobbet kräver ibland en del äventyrliga utflykter.

Ordning och reda är ett måste i de fullpackade bilarna, det ska gå att hitta rätt även i kollegans buss och material och verktyg som används ofta ligger längst upp.

– Vi städar bussen varje dag, det är viktigt att det är rent och snyggt, säger August Persson.

Teknikerna arbetar ensamma, men vid behov samarbetar de – en del akuta utryckningar kräver kanske 2-3 tekniker och vid planerade insatser kan det behövas ännu fler.

– Ser man att det behövs är det bara att ringa och se om någon har tid, säger August Persson.

Gårdagen är ett bra exempel, då fick han ta en kollega till hjälp och duon lade sex timmar på en Åkermangrävare som måste komma i form inför säsongen.

– Vi bytte O-ringar i ventilpaketet och kvarttumsslangar på stickan, vi bytte också slangar i motorn, det var kul att få jobba med en så gammal maskin!

”Det rinner olja”. Mer information än så får teknikerna sällan när de kallas ut akut.

– Vi får börja med felsökning, se var det läcker och åtgärda felet, sammanfattar August Persson.

Boven i dramat kan vara till exempel torrsprickor, rost eller nötningsskador.

– Slangen kan också vara felmonterad så att den nöter mot metall eller en annan slang, säger August Persson.

Han utbildades på Hydroscand, vilket inleddes med en sejour i butiken, för att lära sig allt om kopplingar, gängor och tätningar.

När den läxan var gjord fick han åka bredvid en erfaren tekniker i en månad innan det han fick pröva sina egna vingar.

– Då var det dags att bege sig ut i det vilda, ler han och gör sig redo för ännu en dag i servicebussen.

Läs gärna mer om Hydroscand här.

Mer om: Hydroscand
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Nyhetsbrev

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Frankrike nästa för Steelwrist

Steelwrists internationella expansion fortsätter nu med etableringen av ett eget bolag strax utanför Paris.

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

NCC bygger depå

Bajsmolekyl skapar ny plast

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Dahl Sverige möblerar om

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116