23948sdkhjf

”Äntligen har vi lock up”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvos klassiska hjullastare har fått en efterlängtad uppgradering, flera nya features ska förbättra maskinerna, en funktion som ska göra att maskinen orkar mer, inte minst i snöröjningen.

Boden.  Swecon hade en välfylld monter på Load up North och företaget lyfte särskilt fram Volvos uppgraderade hjullastare  L60H, L70H och L90H

Läs också: Digital hjälpreda för Volvo släpps på bred front

–  Det är en väldigt populär maskin och nytt för i år är flera nya features, förklarar Swecons chef för marknadskommunikation, Fredrik Rigö,

Han är extra nöjd med en av de nya funktionerna.

– Äntligen har vi lock up!

– Med lock up på transmissionen blir maskinen bränsleeffektivare, den får bättre backtagning och kan hålla en högre hastighet – 50 kilometer i timmen.

Läs också: Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Lockupfunktionen ska inte minst göra snöröjningsarbetet enklare, noterar han.

– Maskinen kan ta backar bättre, den orkar mer och kommer inte att sacka.

Volvo har dröjt lite med lock up i dessa storlekar, men nu finns den efterlängtade funktionen, förklarar han.

–  Det har funnits ett behov men det har varit mycket fokus på drivlina och motorer, nu har vi steg IV på plats och då kan vi se på att utveckla produkten så att den blir mer effektiv och lönsam.

Läs också: Stark start på året för Volvo CE

Andra förbättringar innebär att maskinen fått en utdragbar kylare, något som ska öka servicetillgängligheten, Fredrik Rigö lyfter också fram en flexiblare motvikt.

– Tidigare var motvikten gjord i gjutjärn, nu är det en plåt som fylls med betong, det innebär också att man kan välja hur tung den ska bli.

Förändringen syns faktiskt – de äldre modellernas lite skrovliga motvikt är utbytt mot en slät plåt.

– Nu kan man välja vilken motvikt man vill ha, efter vilken balans man behöver, kommenterar Fredrik Rigö.

Läs också: Volvo säljer självstyrande lastbilar

På framsidan märks en annan nyhet – ett lättare lyftramverk.

– Volvo har tagit ut fler ”hål”, det påminner lite om framtidsmaskinerna, kommenterar Fredrik Rigö.

Ramverket ska ha samma styrka och förändringen ska innebära att tipplasten ökar, tillägger han.

Swecon tog också med sig ett helt nytt inslag i produktportföljen – Volvo saluför numera även tipptruckar och med i montern fanns R70, en maskin som trots att den är Volvogul avviker lite från företagets övriga produkter.

Läs också: Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

– R70 är ju gamla Terex som Volvo har ”hottat upp” lite, R100 är en ren Volvoprodukt, säger Fredrik Rigö.

R70 ska få leva generationen ut, men sedan lär det bli Volvos truckstuk som gäller för alla storlekar tippar han.

– Vi har också sålt vår första R100, som levereras i slutet av kvartalet.

Ett par noggrant utvalda grävmaskiner stod sida vid sida på Swecons demoområde på Load up North.

–  Vi vill låta kunderna jämföra stabiliteten i en kortradiemaskin med med en konventionell grävare, säger Fredrik Rigö.

Den ena maskinen är kortrumpade ECR 355 E, den andra en konventionell grävmaskin i samma storleksklass EC 300.

– 355 har större undervagn, samma som EC 380, den är också lite tyngre med sina 35 ton, säger Fredrik Rigö.

Kortradiemaskinen ECR 355 E kom ut på marknaden så sent som i våras och den första leveransen kom i juni

Swecon lyfte också fram att portalen MySwecon, som tagits fram i samarbete med Volvo och som lanserades i somras, nu tagit ytterligare steg.

–  Vi har haft tre svenska kunder som använt MySwecon under sommaren, vi har utvecklat systemet och i höst ska vi fylla på med 50 kunder till, vi kommer också att lansera systemet i Tyskland i september.

Tanken är att successivt lyfta in fler och fler tjänster i systemet så att alla affärer med Swecon ska finnas samlade.

– Det ska gå att ha en överblick över till exempel drift, service och position i din mobil.

Mer om: Load up north | Swecon | Volvo
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

Nyhetsbrev

Stockholm vill införa avgifter

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Förvärvar tre företag

Visolit expanderar och stärker sin position i Norden ytterligare med förvärvet av H2O Data AB, Aison AS och Netscenario AS.

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.552