23948sdkhjf

Ny Cat matchar truckarna

Caterpillars nya hjullastare 986K ska täcka in gapet mellan 982 och 988 och beskrivs som en långlivad och väl dimensionerad maskin. –  Det är en fruktansvärt ärlig maskinkonstruktion.

Boden. Pon Equipment hade Caterpillar 986 K med sig i bagaget till Load up North.

–  Det är en helt ny modell, med steg IV-motor och vågsystem, sammanfattar Björn Johansson, teknisk produktspecialist på Pon Equipment i Piteå.

Maskinen väger 44-47 ton beroende på hur den utrustas.

–  Egentligen är det en helt ny modell för Europa, säger Ragnar Axelsson, säljare på Pon Equipment i Kiruna.

Maskinen ska täcka in gapet mellan 982 och 988.

– Det är en ny storlek även om det historiskt har funnits maskiner i den storleken, säger Björn Johansson.

Att ta komponenter från större storlekar och bygga en lättare maskin  innebär att maskinen blir både stark och pålitlig, anser Ragnar Axelsson.

–  Det är en fruktansvärt ärlig maskinkonstruktion, att ta motorn från en större maskin och dra ner effekten ger en mer långlivad maskin.

– Hela drivlinan, från motor till transmission ner till axlarna är mycket väl dimensionerad, tillägger Björn Johansson.

Pon Equipment sålde sin första 986 redan under 2017 till T.Falk Entreprenad i Ödeshög, det var också den första som såldes i Europa.

Den maskinen var med på mässan på Solvalla i maj/juni och levererades sedan direkt efter mässan till kundens jobb utanför Örebro.

Maskinen som visades på Load up North var också på väg till kund.

– Vi har sålt den med, den ska gå i en bergtäkt, säger Ragnar Axelsson.

Pon Equipment räknar med att det för svensk del antagligen kommer att handla om just täktkunder som behöver mata krossar.

– Den här storleken matchar 40-tonstruckarna perfekt, och det här med matchning är viktigt, kommenterar Björn Johansson.

Han konstaterar att vågsystemet numera är standard i alla Caterpillars hjullastare.

–  Då kan man enkelt se hur effektivt arbetet utförs, egentligen ska man hellre kalla det ett produktionssystem.

Informationen om hur mycket som lastats går dessutom direkt via Vision link in till kontoret, noterar han.

– Då kan kunden följa produktionen och bränsleförbrukningen, det är en fördel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094