23948sdkhjf

Klimatkompenserad återvinning

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Återvinning är bra för miljön, det vet alla. Vad man i allmänhet kanske inte tänker på är att återvinningsåtgärderna i sig innebär en miljöbelastning i form av koldioxidutsläpp.

En som har tänkt på det är Mattias Malmer, tankar som resulterat i möjligheten att klimatkompensera återvinning av järn- och metallskrot.

Läs också: Världens mest cirkulära material

Mattias Malmer är VD i familjeföretaget Järnmalmer i Göteborg, som i snart sjuttio år återvunnit järn- och metallskrot.

- Idén att kompensera för de CO2-utsläpp som återvinning innebär fick jag för några år sedan, i samband med ett middagsmöte där SKF:s koncernchef Alrik Danielson talade om både deras och andra internationella storbolags strävan mot att komma så nära ”zero waste” som möjligt, säger han och fortsätter:

- Många av våra kunder är medelstora och stora bolag som aktivt jobbar med miljöfrågor av det här slaget, så att göra något kring detta kändes både vettigt och utmanande.

Efter att inledningsvis själv funderat kring hur man skulle kunna gå tillväga, kontaktade Mattias Malmer så Chalmers Teknologkonsulter.

Läs också: Process återvinner allt - två anläggningar byggs

- Resultatet har blivit ett system där vi dels kan beräkna vilka CO2-utsläpp som återvinningen ger upphov till, dels räknar systemet om detta till det antal träd som behöver planteras för att klimatkompensera utsläppen till 100 %, säger Mattias Malmer.

- I praktiken så fungerar det här som en portal. Om vi tar en leverans som exempel, så kan det antingen vara så att vi hämtar hos kunden, eller så levererar kunden in det till oss. Beräkningen av CO2-utsläppen börjar då antingen med vår hämtning, eller från det att materialet lämnats hos oss. Alla moment, som sortering, pressning, klippning, gasskärning, intern rangering, upplastning och uttransport i sjöcontainer eller med bulkbåt samt omsmältning på verk tas med i beräkningarna och i portalen kan kunden i realtid se hur många ton som behandlats, vad man fått betalt för sin leverans och hur mycket CO2 som återvinningen med alla moment ger upphov till. Systemet talar också om att för att klimatkompensera för denna mängd koldioxid, så behöver si och så många träd planteras. De kunder som verkligen vill klimatkompensera kan också göra det direkt via portalen, genom att vi samarbetar med ett klimatstrategiföretag som heter ZeroMission, berättar Mattias Malmer.

Man ser alltså direkt hur mycket koldioxid som släppts ut i samband med återvinning av material.

- Dessutom presenteras en jämförelse med hur det skulle sett ut om man istället använt jungfrulig råvara. Järnskrot jämförs då med järnmalm, aluminium med bauxit och så vidare. Vitsen med det är att synliggöra miljönyttan med återvinning som sådan och portalen presenterar också konkreta exempel på vad skillnaden faktiskt kan innebära. Det kan exempelvis vara att CO2-besparingen motsvarar fem bilresor tur och retur mellan Ystad och Haparanda. Det blir då lättare att få en uppfattning om vad en viss mängd CO2 egentligen är, konstaterar Mattias Malmer.

Läs också: Samarbete löser hemmafixares bortforsling

Systemet är alltså utvecklat specifikt för Järnmalmers räkning.

- Men, det är inte utformat enkom för skrotbranschen, utan det här skulle kunna vara applicerbart för hela återvinningsbranschen, eller exempelvis fordonsindustrin, eller rent av fordonsanvändning. Det skulle till exempel kunna visa dig som förare hur mycket CO2 din körning gett upphov till och så kan du klimatkompensera ”live” när du ställer ifrån dig bilen, säger Mattias Malmer.

Kunder som går med får en speciell logotyp som man kan använda i sin egen marknadsföring.

- Vi har gjort det lätt att både ansluta sig, men också att kliva av ifall man av någon anledning inte skulle vara nöjd. Uppsägningstiden är innevarande månad, så kunder som vill testa behöver inte känna sig ”inlåsta”.

Läs också: Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Konceptet med klimatkompenserad återvinning har rönt en hel del uppmärksamhet, bland annat i Göteborgs-Posten och Mattias Malmer har också varit inbjuden till Chalmers ingenjörsutbildning och föreläst.

- Vi har också fått mycket positiv respons från branschen i stort. Innan vi gick ”all in” med systemet, så hade vi diskussioner med vissa återvinningsföretag så att de fick känna på idén, säger Mattias Malmer och tillägger att man inte har skyddat konceptet.

- Vi vill gärna vara en inspiration inom miljöområdet. Vill någon annan haka på och ta fram något liknande och driva kategorin framåt, så är det bara positivt för branschen, avslutar Mattias Malmer.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon har blicken på skurkarna

Fair Play Städ är ett projekt som vill avslöja branschens oseriösa företag.

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

ID-scanner försvårar för fuskare

En ID-scanner utlovas minska risken för fusk och öka säkerheten på bland annat byggarbetsplatser.

Ny Cat matchar truckarna

Caterpillars nya hjullastare 986K ska täcka in gapet mellan 982 och 988 och beskrivs som en långlivad och väl dimensionerad maskin. –  Det är en fruktansvärt ärlig maskinkonstruktion.

”Svenska veterinärer ligger i framkant”

Gasellföretag – igen!

Rolfs Flyg & Buss är Gasellföretag för femte året i rad.

Nyhetsbrev

Liseberg bästa julmarknaden

Bollsensor mäter trycket

En liten boll inne i däcket ska ge leverera information om både däcktryck och temperatur, viktiga data för att undvika stillestånd anser Secub, som visade Ball sensor på Load up North.

Diamant-jackpot för svenskt bolag

Cramo förbättrar logistiken

Politiska hinder för bostadsaffärer

Reavinstskatt och skärpta amorteringskrav är effektiva hinder som förhindrar bostadsaffärer, enligt en färsk undersökning.

”Äntligen har vi lock up”

Volvos klassiska hjullastare har fått en efterlängtad uppgradering, flera nya features ska förbättra maskinerna, en funktion som ska göra att maskinen orkar mer, inte minst i snöröjningen.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Ökade försäljningssiffror för KraussMaffei

Sobi i miljardaffär med Astra

Köper USA-rättigheterna till Synagis som är den enda godkända förebyggande behandlingen mot RS-virussjukdom hos spädbarn.

Alltfler energiföretag väljer IFS

Inte redo för extremregnen

Tung nyhet från Volvo

Exceptionell räckvidd utlovas i Volvos nya rivningsgrävare – enligt ett pressmeddelande kan nya EC750E HR sträcka sig 36 meter över mark och 9,5 meter under jord.

Kemikaliejätten riskerar vite

Fler tågar över Öresundsbron

Tågresorna över Öresundsbron har ökat med 10 procent och är därmed tillbaka på nivåerna före ID-kontrollerna som infördes 2015.

3D-teknik kan underlätta militärens underhåll

Vid den just avslutade Natoövningen i Norge testade militären 3D-tillverkning av reservdelar ute i fält.

Mariestad vill begränsa strandskyddet

”Det är en fråga om överlevnad.”

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

AI och läkare gör ofta olika val

Berntsson ny vd för Plastal Group

Gasdriven dammbekämpning

Maskinförmedlare stöder Mustaschkampen

Black Friday tar av julhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187