Klimatkompenserad återvinning

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Återvinning är bra för miljön, det vet alla. Vad man i allmänhet kanske inte tänker på är att återvinningsåtgärderna i sig innebär en miljöbelastning i form av koldioxidutsläpp.

En som har tänkt på det är Mattias Malmer, tankar som resulterat i möjligheten att klimatkompensera återvinning av järn- och metallskrot.

Läs också: Dags att återvinningsbranschen industrialiseras på allvar

Mattias Malmer är VD i familjeföretaget Järnmalmer i Göteborg, som i snart sjuttio år återvunnit järn- och metallskrot.

- Idén att kompensera för de CO2-utsläpp som återvinning innebär fick jag för några år sedan, i samband med ett middagsmöte där SKF:s koncernchef Alrik Danielson talade om både deras och andra internationella storbolags strävan mot att komma så nära ”zero waste” som möjligt, säger han och fortsätter:

- Många av våra kunder är medelstora och stora bolag som aktivt jobbar med miljöfrågor av det här slaget, så att göra något kring detta kändes både vettigt och utmanande.

Efter att inledningsvis själv funderat kring hur man skulle kunna gå tillväga, kontaktade Mattias Malmer så Chalmers Teknologkonsulter.

Läs också: Två miljoner till skrotning av fritidsbåtar

- Resultatet har blivit ett system där vi dels kan beräkna vilka CO2-utsläpp som återvinningen ger upphov till, dels räknar systemet om detta till det antal träd som behöver planteras för att klimatkompensera utsläppen till 100 %, säger Mattias Malmer.

- I praktiken så fungerar det här som en portal. Om vi tar en leverans som exempel, så kan det antingen vara så att vi hämtar hos kunden, eller så levererar kunden in det till oss. Beräkningen av CO2-utsläppen börjar då antingen med vår hämtning, eller från det att materialet lämnats hos oss. Alla moment, som sortering, pressning, klippning, gasskärning, intern rangering, upplastning och uttransport i sjöcontainer eller med bulkbåt samt omsmältning på verk tas med i beräkningarna och i portalen kan kunden i realtid se hur många ton som behandlats, vad man fått betalt för sin leverans och hur mycket CO2 som återvinningen med alla moment ger upphov till. Systemet talar också om att för att klimatkompensera för denna mängd koldioxid, så behöver si och så många träd planteras. De kunder som verkligen vill klimatkompensera kan också göra det direkt via portalen, genom att vi samarbetar med ett klimatstrategiföretag som heter ZeroMission, berättar Mattias Malmer.

Man ser alltså direkt hur mycket koldioxid som släppts ut i samband med återvinning av material.

- Dessutom presenteras en jämförelse med hur det skulle sett ut om man istället använt jungfrulig råvara. Järnskrot jämförs då med järnmalm, aluminium med bauxit och så vidare. Vitsen med det är att synliggöra miljönyttan med återvinning som sådan och portalen presenterar också konkreta exempel på vad skillnaden faktiskt kan innebära. Det kan exempelvis vara att CO2-besparingen motsvarar fem bilresor tur och retur mellan Ystad och Haparanda. Det blir då lättare att få en uppfattning om vad en viss mängd CO2 egentligen är, konstaterar Mattias Malmer.

Läs också: Stora miljövinster med järnvägstransporter

Systemet är alltså utvecklat specifikt för Järnmalmers räkning.

- Men, det är inte utformat enkom för skrotbranschen, utan det här skulle kunna vara applicerbart för hela återvinningsbranschen, eller exempelvis fordonsindustrin, eller rent av fordonsanvändning. Det skulle till exempel kunna visa dig som förare hur mycket CO2 din körning gett upphov till och så kan du klimatkompensera ”live” när du ställer ifrån dig bilen, säger Mattias Malmer.

Kunder som går med får en speciell logotyp som man kan använda i sin egen marknadsföring.

- Vi har gjort det lätt att både ansluta sig, men också att kliva av ifall man av någon anledning inte skulle vara nöjd. Uppsägningstiden är innevarande månad, så kunder som vill testa behöver inte känna sig ”inlåsta”.

Läs också: Att hushålla med samhällets resurser

Konceptet med klimatkompenserad återvinning har rönt en hel del uppmärksamhet, bland annat i Göteborgs-Posten och Mattias Malmer har också varit inbjuden till Chalmers ingenjörsutbildning och föreläst.

- Vi har också fått mycket positiv respons från branschen i stort. Innan vi gick ”all in” med systemet, så hade vi diskussioner med vissa återvinningsföretag så att de fick känna på idén, säger Mattias Malmer och tillägger att man inte har skyddat konceptet.

- Vi vill gärna vara en inspiration inom miljöområdet. Vill någon annan haka på och ta fram något liknande och driva kategorin framåt, så är det bara positivt för branschen, avslutar Mattias Malmer.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Uppsving för Kubicom

”Att så pass många leverantörer har anslutit sig kommer inte som en överraskning för oss ”

De får chans att testa elvägslösningar

Ytterligare tre leverantörer får möjlighet att testa elvägslösningar på allmän väg.

Terränglastbil för B-körkort

Terränglastbilen Unimog kan från och med i höst registreras som snabbgående traktor för B-körkort.

Hjälpmedel som berättar

Rullatorn används inte alls. Det visar de data som sensorerna på hjälpmedlet skickar till vårdcentralen. Ett samtal till patienten visar att patienten mest ligger i sängen. Dags att sätta in åtgärder. Så skulle uppkopplade hjälpmedel kunna verka för en mer preventiv vård.

Fyra år med väg och spår för Nyab

Spår- och anläggningsarbeten för runt en halv miljard kronor väntar Nyab som tecknat ett fyraårigt ramavtal med Trafikverket.

Glada dagar för stadskärnorna

Nyhetsbrev

Nio nya smörjexperter certifierade

Uthyrare utökar

"Vi har växt stort i Göteborg och nu behöver vi större lokaler."

Morän passar bra vid vägkanter

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

E-handelsförpackning för lyxprodukter

SPM Instrument tar hem stororder

Södra Wood Värö har beställt ett större onlinesystem från SPM Instrument för att kunna konditionsövervaka kritiska maskiner i timmersortering, såglinje och efterbehandling.

SKF förnyar samarbetet

Framtidens städning: Automation, digitalisering och bubbelvatten

Forskning visar att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som i framtiden löper störst risk att bytas ut mot robotar. Å andra sidan betyder framtidens teknik också att lokalvårdare får nya, bra och viktiga hjälpmedel.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

JMC introducerar Borche i Sverige

Tar upp konkurrensen i Norden.

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Nyanlända missar bussförarjobben

Bra arbetsplats ger hög status

Lyssna på Linda Engström Condon den 3 oktober

Bauma närmar sig

8-14 april 2019 väntar Baumas numera 614 000 kvadratmeter utställningsyta på långt mer än en halv miljon besökare.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Bioplast vinner terräng

Volvo Cars vill minska plastföroreningar

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

Avyttrar delar av sortimentet

Accon köper Swede Rehandling Systems

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Går från Coor till Newsec

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183