23948sdkhjf

Klimatkompenserad återvinning

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Återvinning är bra för miljön, det vet alla. Vad man i allmänhet kanske inte tänker på är att återvinningsåtgärderna i sig innebär en miljöbelastning i form av koldioxidutsläpp.

En som har tänkt på det är Mattias Malmer, tankar som resulterat i möjligheten att klimatkompensera återvinning av järn- och metallskrot.

Läs också: Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Mattias Malmer är VD i familjeföretaget Järnmalmer i Göteborg, som i snart sjuttio år återvunnit järn- och metallskrot.

- Idén att kompensera för de CO2-utsläpp som återvinning innebär fick jag för några år sedan, i samband med ett middagsmöte där SKF:s koncernchef Alrik Danielson talade om både deras och andra internationella storbolags strävan mot att komma så nära ”zero waste” som möjligt, säger han och fortsätter:

- Många av våra kunder är medelstora och stora bolag som aktivt jobbar med miljöfrågor av det här slaget, så att göra något kring detta kändes både vettigt och utmanande.

Efter att inledningsvis själv funderat kring hur man skulle kunna gå tillväga, kontaktade Mattias Malmer så Chalmers Teknologkonsulter.

Läs också: Robotteknik och samarbeten gör återvinningsindustrin till föregångare

- Resultatet har blivit ett system där vi dels kan beräkna vilka CO2-utsläpp som återvinningen ger upphov till, dels räknar systemet om detta till det antal träd som behöver planteras för att klimatkompensera utsläppen till 100 %, säger Mattias Malmer.

- I praktiken så fungerar det här som en portal. Om vi tar en leverans som exempel, så kan det antingen vara så att vi hämtar hos kunden, eller så levererar kunden in det till oss. Beräkningen av CO2-utsläppen börjar då antingen med vår hämtning, eller från det att materialet lämnats hos oss. Alla moment, som sortering, pressning, klippning, gasskärning, intern rangering, upplastning och uttransport i sjöcontainer eller med bulkbåt samt omsmältning på verk tas med i beräkningarna och i portalen kan kunden i realtid se hur många ton som behandlats, vad man fått betalt för sin leverans och hur mycket CO2 som återvinningen med alla moment ger upphov till. Systemet talar också om att för att klimatkompensera för denna mängd koldioxid, så behöver si och så många träd planteras. De kunder som verkligen vill klimatkompensera kan också göra det direkt via portalen, genom att vi samarbetar med ett klimatstrategiföretag som heter ZeroMission, berättar Mattias Malmer.

Man ser alltså direkt hur mycket koldioxid som släppts ut i samband med återvinning av material.

- Dessutom presenteras en jämförelse med hur det skulle sett ut om man istället använt jungfrulig råvara. Järnskrot jämförs då med järnmalm, aluminium med bauxit och så vidare. Vitsen med det är att synliggöra miljönyttan med återvinning som sådan och portalen presenterar också konkreta exempel på vad skillnaden faktiskt kan innebära. Det kan exempelvis vara att CO2-besparingen motsvarar fem bilresor tur och retur mellan Ystad och Haparanda. Det blir då lättare att få en uppfattning om vad en viss mängd CO2 egentligen är, konstaterar Mattias Malmer.

Läs också: Gammal järnvägsmakadam blir värdefull i vägbeläggning

Systemet är alltså utvecklat specifikt för Järnmalmers räkning.

- Men, det är inte utformat enkom för skrotbranschen, utan det här skulle kunna vara applicerbart för hela återvinningsbranschen, eller exempelvis fordonsindustrin, eller rent av fordonsanvändning. Det skulle till exempel kunna visa dig som förare hur mycket CO2 din körning gett upphov till och så kan du klimatkompensera ”live” när du ställer ifrån dig bilen, säger Mattias Malmer.

Kunder som går med får en speciell logotyp som man kan använda i sin egen marknadsföring.

- Vi har gjort det lätt att både ansluta sig, men också att kliva av ifall man av någon anledning inte skulle vara nöjd. Uppsägningstiden är innevarande månad, så kunder som vill testa behöver inte känna sig ”inlåsta”.

Läs också: Återvinning av plastförpackningar ökar tydligt

Konceptet med klimatkompenserad återvinning har rönt en hel del uppmärksamhet, bland annat i Göteborgs-Posten och Mattias Malmer har också varit inbjuden till Chalmers ingenjörsutbildning och föreläst.

- Vi har också fått mycket positiv respons från branschen i stort. Innan vi gick ”all in” med systemet, så hade vi diskussioner med vissa återvinningsföretag så att de fick känna på idén, säger Mattias Malmer och tillägger att man inte har skyddat konceptet.

- Vi vill gärna vara en inspiration inom miljöområdet. Vill någon annan haka på och ta fram något liknande och driva kategorin framåt, så är det bara positivt för branschen, avslutar Mattias Malmer.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133