23948sdkhjf

Gruvdäck ska stå pall

En ny däckserie för entreprenadmaskiner är avsedd för hjullastare och transportmaskiner i underjordsarbete.

Michelins nya däckserie Michelin PRO med XSM D2+ och X Mine D2  är avsedd för hjullastare och transportmaskiner som arbetar i gruvor under jord.

Michelin konstaterar att ett däck förmodligen aldrig möter ett tuffare jobb än de som sker i en gruva under jord, dels på grund av ett ”aggressivt underlag”, dels för att däcken slits och skadas vid motkörning mot tunnelväggarna.

Om skärskadorna i däcksidan dessutom förvärras kan detta i sin tur ge skador på däckstommen, uppger Michelin.

Företaget anser sig nu ha tagit fram däck som står pall i gruvan, med förstärkt däckstomme, extra kraftigt gummilager på utsatta områden, nya gummiblandningar och ett extra förstärkningslager i däcksidan.

Däcken har också försetts med den nya NRF Teknologin, något som enligt Michelin minskar risken att däckssidan perforeras och att däckstommen därmed skadas.

Två extra förstärkningslager och skydd har lagts till däckssidan, de två lagren består av korsmönstrad nylonväv inkapslad i ett specialgummi, vävens lager är korslagda i ett diamantformat mönster för att ge ökad motståndskraft och skydd för att förhindra att skärskador fördjupas i däcksidan, förklarar Michelin.

Företaget lyfter också fram slitbanans nya design och ett nytt utförande av stålkablar i arbetslagret, något som ska  öka motståndskraften mot skador och oxidation.

Enligt Michelin ökar de nya däcken också lastkapaciteten, upp till 18 procent mer jämfört med föregångaren utlovas och hemligheten uppges vara den förstärkta stommen och gummiblandningen vid däckfoten.

Enligt Michelin gör den nya gummiblandningen också att risken för punktering minskar, och att däcken får ett längre liv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096