23948sdkhjf

Två miljoner till skrotning av fritidsbåtar

| Av Redaktionen | Recycling | Tipsa redaktionen

I Sverige finns i dag ungefär 64 000 övergivna eller sjöodugliga fritidsbåtar. Bara en bråkdel av dessa skrotas och återvinns.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, avsätter därför två miljoner kronor för att få fler båtägare att vilja skrota sina gamla båtar i höst.

Läs också: Robotteknik och samarbeten gör återvinningsindustrin till föregångare

Gamla övergivna båtar kan läcka plast och andra farliga ämnen till våra känsliga havs- och vattenmiljöer. Med den här satsningen hoppas vi att fler båtägare blir medvetna om problemet och att fler gamla fritidsbåtar skrotas, säger Lisa Bredahl Nerdal, i ett pressmeddelande.

I dag finns inget system för producentansvar för fritidsbåtar utan ansvaret för skrotning ligger hos den sista ägaren. Av cirka 900 000 fritidsbåtar i Sverige är över 100 000 fyrtio år eller äldre. Antalet sjöodugliga uppskattas till 62 000 och antalet övergivna skrotbåtar till cirka 2 000.

Det finns 25 inlämningsställen för skrotning av fritidsbåtar i hela landet och totalt skrotas varje år endast några hundratal.

- Vi behöver skrota fler gamla fritidsbåtar om vi ska kunna värna om miljön. Men många båtägare avstår eftersom de tycker det är för dyrt och i stället blir båtarna liggande, på tomter, marinor, båtklubbar och i vattenbryn, säger Lisa Bredahl Nerdal, utredare vid enheten för havsmiljöförvaltning på HaV.

Läs också: Han blir ny vd för Stena Recycling

- Med den här satsningen hoppas vi att fler båtägare blir medvetna om vilken miljöpåverkan gamla skrotbåtar har så att fler återvinns och skrotas.

Företaget Båtskroten AB på Muskö i Stockholms skärgård har genom en upphandling fått i uppdrag att utföra tjänsten för HaV:s räkning. De ska dels informera fritidsbåtsägare i hela landet om möjligheten till skrotning till subventionerat pris, dels erbjuda en modell där de själva eller underleverantörer kan hjälpa till att hämta skrotbåtar. De båtar som skrotas ska i första hand återvinnas och företaget ska också i vissa fall undersöka om det finns rester av giftiga båtbottenfärger.

- De två miljonerna som HaV nu avsätter ingår i regeringens satsning på att minska nedskräpningen av plast i våra hav, sjöar och vattendrag. Vi hoppas att så många som möjligt tar möjligheten att skrota sin båt i höst, säger Lisa Bredahl Nerdal.

- Bolaget som fått uppdraget kommer också att samarbeta nära med det nationella nätverket Båtretur. Målet är att det ska vara enkelt att få hjälp med hela processen att ta hand om en uttjänt båt och att utveckla mer effektiva processer för återvinning av fritidsbåtar.

HaV:s medel får endast användas för att betala själva skrotningen och pengarna beräknas kunna räcka till mellan 180 och 360 båtar, beroende på längd och vikt för båten. Man kan lämna in sin båt för återvinning över hela landet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Nyhetsbrev

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Göteborgsjärnväg flyttas till tunnel

Inom kort inleds den tredje och sista etappen i utbyggnaden av Hamnbanan på Hisingen. Efter färdigställandet 2024 är Trafikverkets förhoppning att mer gods till och från Göteborgs Hamn ska transporteras på järnväg i stället för på väg.

Investerar 50 MSEK i ny linje

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114