23948sdkhjf

Alla bussar i Stockholm fossilfria

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Nu har de sista SL-bussarna drivna på icke förnyelsebara drivmedel fasats ut. Det innebär att SL:s och Stockholmsregionens busstrafik, och därmed alla kollektivtrafik på land, som första huvudstadsregion i världen nu är 100 procent fossilfri.

– Jag är mycket stolt och glad över detta. Vi har inte bara visat att detta är möjligt, vi har fått en historisk omställning på plats och det många år innan uppsatt mål. Det är extra roligt att SL och Stockholm nu tar ledartröjan i omställningen till mer hållbart. Då andra partier bara pratar och för symbolpolitik, visar Alliansen hur vi går från ord till handling, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Som miljölandstingsråd så har jag sedan 2006 tillsammans med övriga Alliansen drivit på för att nå en fossilfri kollektivtrafik och det är fantastiskt kul att ha nått hela vägen i mål under den här mandatperioden, säger Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd.

– Att vi redan sju år före utsatt tid når målet om en fossilfri fordonsflotta är ett fantastiskt resultat. Med en fossilfri fordonsflotta minskar landstingets klimatavtryck. Nu kan vi ta nästa steg för att minska klimatavtrycket och få ännu fler att välja kollektivtrafiken genom satsningar på elektrifiering, innovation och digitalisering av trafiken, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

– Stockholm har Sveriges bästa kollektivtrafik och vi har ambitionen att bli bäst i världen. Därför är det otroligt glädjande att vi nu har tagit ett stort kliv för att få världens renaste kollektivtrafik. Det vi har gjort kommer framtidens barn tacka oss för, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare trafiknämnden.

Fotnot. Om oppositionen i Stockholms läns landsting eller de styrande röd-grön-rosa i Stockholms stad har invändningar mot den här beskrivningen så kommer RT-Forum att redivisa deras synpunkter så snart de når redaktionen.

FAKTA/Så blev SL helt fossilfritt

Resan mot en fossilfri och klimatsmart kollektivtrafik inleddes med etanolbussar och biogas. Den kraftiga expansionen börjande 2006 då 2 av 10 bussar var miljöbussar. Vid årsskiftet försvann sju av de nio kvarvarande dieselbussarna och sedan fanns bara två små bussar kvar – en på Tynningö och en på Ornö. Först ställdes Tynningö-bussen om och nu har även bussen på Ornö börjat tankas med förnyelsebart drivmedel.

Pendeltåg, tunnelbanor och lokalbanor drivs sedan tidigare till 100 procent på ren el från förnyelsebara energikällor. SL länge arbetat systematiskt med utfasning av fossila drivmedel och hela tiden jobbat mot högt ställda miljömål.

Sverige har nationellt ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och Stockholms läns landstings mål var övergång till 100 procent förnybart i busstrafiken år 2025 – något som nu har nåtts med råge. Stockholmsregionen blir nu först i världen med en helt fossilfri bussflotta och kollektivtrafik på land.

Fördelningen mellan SL:s olika miljöklassade drivmedel

  • Andel bussar med biogas:15 procent

  • Andel bussar med etanol:21 procent

  • Andel bussar med RME (Rapsmetylester):51 procent

  • Andel bussar med HVO (Hydrerad vegetabilisk olja):13 procent

  • (RME och HVO = biodiesel)

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111