23948sdkhjf

Mer spårtrafik för återvinnare

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen gör att Stena Aluminium flyttar en stor del av de tidigare lastbilstransporterna till järnväg.

Stena Aluminium har under många år försökt hitta lösningar som bidrar till att företagets återvinning av aluminium blir mindre miljöbelastande. För ungefär tio år sedan började företaget erbjuda transport av flytande aluminium, något som bland annat eliminerade en smältningsprocess. Andra åtgärder är införandet av ny filterteknik och återvinning av spillvärme från smältningsprocessen.

Nästa steg är att flytta över de lastbilstransporter som i dag går till och från den tyska partnern Befesa till järnväg. Det tyska företaget tar emot och behandlar den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion. Slaggen innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning.

Saltet skickas tillbaka till Stena Aluminium där det återanvänds i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser. Med start nu i september kommer transporterna till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom att minska tunga transporter på vägnätet och utsläpp väsentligt, säger Stena Aluminiums vd Fredrik Pettersson. Bland annat talas om en minskad koldioxidbelastning kring 70 procent.

Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter, säger Fredrik Pettersson.

Bland annat har företaget inlett flera samarbeten för att få logistiken att fungera. Omlastningen till tåg sker vid en kombiterminal som ägs av Älmhults kommun och Ikea. Transporterna mellan produktionsanläggningen och terminalen sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad, medan järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Nyhetsbrev

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Göteborgsjärnväg flyttas till tunnel

Inom kort inleds den tredje och sista etappen i utbyggnaden av Hamnbanan på Hisingen. Efter färdigställandet 2024 är Trafikverkets förhoppning att mer gods till och från Göteborgs Hamn ska transporteras på järnväg i stället för på väg.

Investerar 50 MSEK i ny linje

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154