23948sdkhjf

Mer spårtrafik för återvinnare

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen gör att Stena Aluminium flyttar en stor del av de tidigare lastbilstransporterna till järnväg.

Stena Aluminium har under många år försökt hitta lösningar som bidrar till att företagets återvinning av aluminium blir mindre miljöbelastande. För ungefär tio år sedan började företaget erbjuda transport av flytande aluminium, något som bland annat eliminerade en smältningsprocess. Andra åtgärder är införandet av ny filterteknik och återvinning av spillvärme från smältningsprocessen.

Nästa steg är att flytta över de lastbilstransporter som i dag går till och från den tyska partnern Befesa till järnväg. Det tyska företaget tar emot och behandlar den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion. Slaggen innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning.

Saltet skickas tillbaka till Stena Aluminium där det återanvänds i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser. Med start nu i september kommer transporterna till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom att minska tunga transporter på vägnätet och utsläpp väsentligt, säger Stena Aluminiums vd Fredrik Pettersson. Bland annat talas om en minskad koldioxidbelastning kring 70 procent.

Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter, säger Fredrik Pettersson.

Bland annat har företaget inlett flera samarbeten för att få logistiken att fungera. Omlastningen till tåg sker vid en kombiterminal som ägs av Älmhults kommun och Ikea. Transporterna mellan produktionsanläggningen och terminalen sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad, medan järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.089