23948sdkhjf

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

En ny studie från Folksam visar på att många yrkesförare kör alldeles för fort - värst är taxi medan bussarna sköter sig bättre.

Försäkringsbolaget Folksam genomförde en studie av hur ofta yrkestrafiken körde för fort 2017. Under våren har en ny undersökning av hastighetsöverträdelser genomförts i Stockholm och Uppsala. I år har även taxibilar mätts. Resultatet är nedslående, med fler fortkörningar än föregående år, 57 procent jämfört med 53 procent år 2017.

Vid överträdelse körde yrkesförarna i snitt 7 km/h för fort. Värst var det alltså på vägar med låga hastighetsgränser där det är extra viktigt att följa reglerna, därför återkallas körkortet redan vid 20 km/h för fort jämfört med 30 km/h vid högre hastighetsgränser. Fyra av fem fordon körde för fört på 40-vägar medan sju av tio överträdde hastighetsgränsen på 30-vägar.

Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström, forskare, Folksam.

Största fartsyndarna var taxichaufförerna som körde för fort i 73 procent av mätningarna. Nio av tio körde för fort på 40-vägar, och över 80 procent körde för fort på 30-vägar. Bussförarna kör visserligen också för fort, men är mest laglydiga av alla kategorier yrkesförare (se tabell). Bussar i linjetrafik för SL; Storstockholms lokaltrafik är bäst av bussarna på att hålla farten, kanske inte helt överraskande när det gäller stadsbussarna som knappt ens kommer upp till högre snittfart än 20-30 km/h.

Återvinningsföretag hade71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Bäst på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent). Bäst på att hålla hastighetsföreskrifterna var de företag som är ISO 390001-certifierade. De hade hälften så stor andel fortkörningar jämfört med övriga företag.

Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent. I Sverige skulle 80 liv kunna räddas årligen om hastighetsgränserna hölls.

Vi engagerar oss för att minska trafikskadorna och där är hastighetsefterlevnad en av de viktigaste faktorerna. Dessvärre ser vi att det inte blivit bättre jämfört med föregående års mätning, tvärtom är det fler som kör för fort nu. Det är olyckligt då yrkeschaufförerna sätter trafiktakten i hög utsträckning, säger Emma Engström.

I studien körde en av tre mätta taxibilar mer än 40 km/h på 30-sträckor. Risken att skadas eller dödas för fotgängare är hög även vid låga hastigheter. Enligt tidigare forskning vid Folksam är risken för allvarlig skada eller död cirka 40 procent för fotgängare över 60 år som blir påkörd av en bil i 40 km/h. Risken är dessutom högre vid en kollision med tyngre fordon.

Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem. Här har vi visat att en ISO 390001-certifiering är ett effektivt sätt att få ner hastigheterna. Företagen har ett ansvar att skapa förutsättningar för att transporter kan ske på ett trafiksäkert sätt där hastighetsgränserna följs, säger Emma Engström.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121