23948sdkhjf

Stora miljövinster med järnvägstransporter

Nordens största producent av återvunnen aluminiumråvara, Stena Aluminium, ersätter nu lastbilstransporter med tåg, vilket innebär stora minskningar av koldioxidutsläpp.

Den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning. Från och med september i år kommer transporter till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

– Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter. Det är ytterligare ett stort steg i Stena Aluminiums viktiga miljöarbete, säger Fredrik Pettersson, vd på Stena Aluminium.

I Tyskland är det Stena Aluminiums partner Befesa som tar emot saltslaggen och behandlar den i sin anläggning för återvinning. Det återvunna saltet skickas sedan tillbaka till Stena Aluminium där det används på nytt i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser.

– I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom minska tunga transporter på vägnätet och utsläppen väsentligt, säger Fredrik Pettersson.

Lösningen är möjlig genom värdefulla lokala samarbeten. Omlastningen till tåg sker vid kombiterminalen som ägs av Älmhults kommun och IKEA Svenska AB. Transporterna mellan Stena Aluminium och kombiterminalen i Älmhult sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad AB.

– Ur ett hållbarhetsperspektiv ser vi väldigt positivt på tågtransporterna. Kommunens mål med terminalen är framförallt att underlätta övergången från lastbils- till järnvägstrafik, säger Paul Robertsson, utvecklingschef på Älmhults kommun.

Järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland. Enligt beräkningar från Green Cargo innebär skiftet i transportslag en koldioxidminskning på 70 procent.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093