23948sdkhjf

Stora miljövinster med järnvägstransporter

| Av Redaktionen | Recycling | Tipsa redaktionen

Nordens största producent av återvunnen aluminiumråvara, Stena Aluminium, ersätter nu lastbilstransporter med tåg, vilket innebär stora minskningar av koldioxidutsläpp.

Den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning. Från och med september i år kommer transporter till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

Läs också: Världens mest cirkulära material

– Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter. Det är ytterligare ett stort steg i Stena Aluminiums viktiga miljöarbete, säger Fredrik Pettersson, vd på Stena Aluminium.

I Tyskland är det Stena Aluminiums partner Befesa som tar emot saltslaggen och behandlar den i sin anläggning för återvinning. Det återvunna saltet skickas sedan tillbaka till Stena Aluminium där det används på nytt i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser.

– I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom minska tunga transporter på vägnätet och utsläppen väsentligt, säger Fredrik Pettersson.

Lösningen är möjlig genom värdefulla lokala samarbeten. Omlastningen till tåg sker vid kombiterminalen som ägs av Älmhults kommun och IKEA Svenska AB. Transporterna mellan Stena Aluminium och kombiterminalen i Älmhult sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad AB.

– Ur ett hållbarhetsperspektiv ser vi väldigt positivt på tågtransporterna. Kommunens mål med terminalen är framförallt att underlätta övergången från lastbils- till järnvägstrafik, säger Paul Robertsson, utvecklingschef på Älmhults kommun.

Järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland. Enligt beräkningar från Green Cargo innebär skiftet i transportslag en koldioxidminskning på 70 procent.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121