Det tröga bussåret för tunga bussåret fortsätter - Tunga Bussligan 2018 som visar antelet nyregistrerade tunga bussar över 10 ton ligger nu klart efter fjolårets: 362 bussar hittills i år är i princip hälften av det antal som var nyregistrerade vid den här tiden för ett år sedan - 720. Minus 47,7 procent. Augusti ensamt är ännu sämre, minus 81,4 procent.
Men det finns undantag: Mercedes-Benz blev överlägset bäst under augusti med 34 nya tungviktare, ingen kom ens i närheten av den siffran. På delad andraplats återfinns MAN och Scania med 7 nya tungviktare vardera, därefter följde Van Hool och Volvo med 4 bussar vardera. Temsa och Kässbohrer-Setra noterar 3 nyregistrerade tunga bussar vardera medan Solaris och Iveco fick en nyregistrering var.
Det här innebär att Mercedes-Benz kör om Kässbohrer-Setra och att Van Hool och Solaris klivit in i Tunga Bussligan 2018. Van Hool kör dessutom in före de fyra sista fabrikaten i ligan.
Hur det går i september kommer att redovisas här på RT-Forum 1 oktober, missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-AUGUSTI 2018
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2017 %*) |
MAN |
97 |
26,0 |
(15,7) |
Volvo |
74 |
20,4 |
(10,8) |
Scania |
64 |
17,7 |
(22,0) |
Mercedes-Benz |
55 |
15,2 |
(27,5) |
Kässbohrer-Setra |
36 |
9,9 |
(13,8) |
Temsa |
17 |
4,7 |
(3,8) |
VDL |
13 |
4,0 |
(3,6) |
Van Hool |
4 |
1,1 |
(0,7) |
Iveco |
2 |
0,6 |
(0,5) |
Solaris |
1 |
0,3 |
(1,7) |
Irizar |
1 |
0,3 |
(0,3) |
Neoplan |
1 |
0,3 |
(1,4) |
*) Andel 2017 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade i år visas i tabellen.