Akut brist på lastbilsförare

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

3 600 lastbilsförare behöver anställas under det närmaste halvåret, enligt TYA, som befarar att förarbristen kan leda till stagnerad ekonomi.

Ett ökat behov av transporter gör att bristen på chaufförer blir allt mer akut. Enligt den trendindikator som ställts samman av Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, behöver transportbranschen förstärkas med 3 600 lastbilsförare de närmaste sex månaderna. Och bristen är närmast landsomfattande. TYA stöder sig bland annat på en undersökning där mer än hälften av de tillfrågade företagen uppger att de behöver nyanställa förare under det nämaste halvåret.

På längre sikt är behovet än större – bedömningen är att 50 000 nya förare kommer att behövas de kommande tio åren. Om bristen inte täcks kan konsekvenserna bli omfattande.

– Det är en utveckling som kan få negativa effekter på samhället, säger Lasse Holm, projektledare på TYA, som betonar att en fungerande transportsektor är av stor vikt för såväl den tillverkande industrin som för handeln.

– När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar och måste kanske ställa in transportlinjer. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi. Fortsätter det på det här sättet kommer det att få konsekvenser som märks även för vanliga konsumenter, säger Lasse Holm.

Han menar att framför allt två faktorer ligger bakom förarbristen.

– Handeln, tillverkningsindustrin samt bygg- och infrastruktursektorn går på högvarv. Alla tre är stora köpare av godstransporter.

Ett annat skäl, som är mer oroande, är att det finns för få utbildningsplatser, säger Lasse Holm, som vill se fler utbildningsplatser inom såväl gymnasieprogram som vuxenutbildningar.

Skolverket har försökt möta behovet genom att medverka till inrättandet av ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Läs mer här.

Lasse Holm menar dock att det finns mer att göra.

Till gymnasiets inriktning transport är det i dag dubbelt så många sökande som det finns platser. Bara ett par extra platser på gymnasieskolans transportprogram skulle göra stor skillnad, både för dem som vill utbilda sig till lastbilsförare och för lokalsamhället.

Transportbranschen är en framtidsbransch. Som nyutbildad lastbilsförare har du i dag en arbetsmarknad som är fantastisk. Du kan i princip själv bestämma hur du vill arbeta, säger Lasse Holm.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fyra år med väg och spår för Nyab

Spår- och anläggningsarbeten för runt en halv miljard kronor väntar Nyab som tecknat ett fyraårigt ramavtal med Trafikverket.

Glada dagar för stadskärnorna

Nio nya smörjexperter certifierade

Uthyrare utökar

"Vi har växt stort i Göteborg och nu behöver vi större lokaler."

Morän passar bra vid vägkanter

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Nyhetsbrev

SPM Instrument tar hem stororder

Södra Wood Värö har beställt ett större onlinesystem från SPM Instrument för att kunna konditionsövervaka kritiska maskiner i timmersortering, såglinje och efterbehandling.

SKF förnyar samarbetet

Framtidens städning: Automation, digitalisering och bubbelvatten

Forskning visar att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som i framtiden löper störst risk att bytas ut mot robotar. Å andra sidan betyder framtidens teknik också att lokalvårdare får nya, bra och viktiga hjälpmedel.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

JMC introducerar Borche i Sverige

Tar upp konkurrensen i Norden.

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Nyanlända missar bussförarjobben

Bra arbetsplats ger hög status

Lyssna på Linda Engström Condon den 3 oktober

Bauma närmar sig

8-14 april 2019 väntar Baumas numera 614 000 kvadratmeter utställningsyta på långt mer än en halv miljon besökare.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Bioplast vinner terräng

Volvo Cars vill minska plastföroreningar

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

Svensk export ökade kraftigt

Statsbidrag utdelade för skredsäkring

Lilla Edet får de första statsbidragen som delas ut för ras- och skredsäkrande åtgärder längs med Göta älv

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen.

Avyttrar delar av sortimentet

Accon köper Swede Rehandling Systems

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Går från Coor till Newsec

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.324