23948sdkhjf

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

| Av Pierre Kjellin | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

För en åkeriägare kan trasiga adblue-system innebära ekonomisk ruin. Därför bekostar många fordonsägare en urkoppling av systemet istället. Det menar Stefan Ekljung på Nmoab som jobbar med eftermontering av adblue-system.

Stefan Ekljung är vd för Nmoab i Östersund och har även varit med och utvecklat att ta bort det befintliga adbluesystemet som måste göras föra att uppgradera äldre lastbilar och entreprenadmaskiner så att de ska klara Euro 6-kravet. Detta åstadkoms genom eftermontera ett adblue-system på fordonet.

Det är otroligt mycket irritation kring adblue i åkerinäringen. Det blir lätt väldigt kostsamt när en bil blir ståendes i flera dagar, kanske veckor på grund av att adblue-systemet havererar. Och du kan ju tänka dig vad det kostar för ett åkeri.

Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet

                 "Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"

En allt större svaghet och felkälla hos dieselbilar med adblue-system är de många sensorerna som ska känna av att systemet fungerar som det ska, menar Stefan:

Så fort det blir fel på någon sensor så är det risk att bilen tror att adblue-systemet inte fungerar och då går bilen ner i felsäkert läge, och du kan bara köra i låg fart. Fastän det kanske inte är något fel på adblue-systemet alls utan bara på en sensor.

Problemen med adblue skapar väldigt mycket irritation och kostnader för dem som drabbas och det är det som gör att många väljer att koppla ur sitt adblue-system. För det är mycket billigare att koppla ur än att reparera ett trasigt adblue-system.

Om en åkeriägare lämnar in en lastbil på verkstaden för fjärde gången, utan att de lyckas hitta felet på adblue-systemet men ändå bytt delar för kanske 30000-40000 kronor – då blir det till sist ohållbart för åkeriet. Då kan urkopplingen av systemet vara ett sätt att undvika konkurs.

Problemen med krånglande adblue-system är allra störst på lastbilar, lastmaskiner och grävare, menar Stefan Ekljung:

Volvo har stora problem nu med sina maskiner. Swecon får in fler maskiner med fel på adblue-systemet varje dag än de har kapacitet att laga. Det kan vara en ledning som gått sönder, adblue-insprutningen eller pumpen. Det bero på att motorn går dåligt; den går för kallt – når inte upp till arbetstemperatur. Och det beror till exempel på att motorn går mycket när maskinen står stilla och då får den för lite motstånd – låg belastning. En kranbil till exempel, står ju mest stilla och jobbar under en arbetsdag.

När jag pratat med Swecon så säger de rakt ut att de förstår att företag som jobbar med att koppla ur adblue-system finns. För de kan lösa ett problem som inte verkstäderna kan lösa.

Stefan Ekljung tror och hoppas att den kunskap om hur man bygger tillförlitliga adblue-system som han och andra i branschen besitter, inom en inte alltför lång framtid kommer efterfrågas av branschen.

Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet

                 "Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Aleris säljer sin primärvård

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136