23948sdkhjf

Broraset i Italien en viktig påminnelse

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Broraset i Italien är en viktig påminnelse om hur viktigt det är att kontrollera äldre betongkonstruktioner, menar Kiwa Inspecta Nuclear.

Den 14 augusti rasade Morandibron i italienska Genua. Minst 39 personer har konstaterats döda efter raset. Vad som fick den armerade betongbron från 1967 att kollapsa är fortfarande oklart.

En stor del av betongkonstruktionerna i Sverige är också byggda under sextio- och sjuttiotalet. Betong har en begränsad livslängd och kan över tid drabbas av förändringar i hållfastighet. Därför anser Kiwa Inspecta att det behöver utföras fler regelbundna kontroller av betongkonstruktioner i Sverige.

Läs också: Trygga och säkra broar

Företaget ser idag ett växande behov av underhåll och renoveringar av betongkonstruktioner som broar, fundament och industrifastigheter.

– Sprickor är vanligt, speciellt i äldre betongkonstruktioner. Men risken för ytterligare sprickbildning kan accelerera över tid om betongen utsätts för förändrade laster eller om miljön kring konstruktionen förändras. Fukt kan tränga in i sprickor, vilket kan leda vidare till korrosion på armeringen eller frostsprängning. Därför är det oerhört viktigt att proaktivt och regelbundet kontrollera äldre konstruktioner, säger Mikael Lorentzon, enhetschef på Kiwa Inspecta Nuclear.

Om armeringen börjar korrodera ökar den i volym. Det leder till spänningar i betongen, vilket i sin tur kan leda till att täckskiktet (betonglagret runt armeringen) spjälkas bort. När armeringen är frilagd ökar korrosionen ytterligare. Vid omfattande korrosionsskador kan armeringen till slut förlora sin bärförmåga – vilket kan leda till att betongkonstruktionen kollapsar.

Alla sprickor är inte lika allvarliga, förklarar Mikael Lorentzon. Beroende på bland annat sprickans utformning och miljön runt omkring kan många betongkonstruktioner fortsätta att användas i många år, trots sprickor. Men för att vara säker på betongens skick måste den kontrolleras regelbundet, i vissa fall tillsammans med mer fördjupade analyser.

Kiwa Inspecta har naturligtvis ett egenintresse av sådana inspektioner. De sysslar just med analys av betongkonstruktioner inom bland annat kärnkraftsindustrin, fastigheter, industri och infrastruktur.

– ­­Vi gjorde nyligen en utredning av en betongplatta till en lastanordning i en hamn. Där hanteras en typ av lera som används inom pappersindustrin. Kunden hade sett att betongplattan till lastanordningen hade spruckit och ville veta om det gick att fortsätta använda konstruktionen i dåvarande skick, eller om något behövde åtgärdas. Utredningen visade att kunden kunde fortsätta använda konstruktionen, men att man på sikt kommer behöva förbättra ytskiktet på den spruckna plattan.

I allmänhet är inspektioner värdeskapande, menar Mikael Lorentzon, genom att skador upptäcks i tid och att det då går att vidta åtgärder i tid. I andra fall får man en bekräftelse på att konstruktionen är säker och fungerar som den ska.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.098