23948sdkhjf

Stort spårvägsprojekt i Köpenhamn

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Danmarks och Nordens för närvarande största spårvägsprojekt har rullat igång – Hovedstadens Letbane ska bli 28 kilometer och beräknas kosta 6,2 miljarder danska kronor.

Hovedstadens Letbane är en 28 kilometer lång snabbspårväg som kommer att knyta ihop Köpenhamns förorter och göra livet lättare för 13-14 miljoner passagerare varje år – såväl danska som svenska.

Den nya spårvägen sträcker sig från Lyngby i norr till Ishøj i söder och passerar genom åtta kommuner. Den kommer att köra på tvären över hela S-tågnätet och binds på så vis samman de fem S-tåglinjerna – som sticker ut som fingrar från Köpenhamns centralstation – och den regionala järnvägstrafiken. Tillsammans skapar de ett sammanhängande högklassigt kollektivtrafiksystem.

Resenärerna slipper med andra ord resa hela vägen in till centrum för att byta och sedan ut igen, Det blir betydligt lättare att komma runt, säger Jan Holsøe, vd på Tyréns A/S som, tillsammans med Tyrens AB Region Syd, lägger en del av grunden för banan genom sitt arbete med konstruktion inom mark- och anläggning. Han fortsätter:

I vår projektering kommer vi att lägga en stor vikt i att klimatanpassa banan så att det blir lättare att hantera häftiga skyfall i de områden som banan passerar. Vi ser också till att hållbarheten ökar där det är möjligt, till exempel genom val av material och återvinning.

Spårvägen löper längs med den nuvarande huvudleden Ring 3 och kommer även att reducera biltrafiken in till Köpenhamn. Den förväntas locka till sig 4 000 dagliga passagerare från bilarna. Tågen går på el och kommer att kunna köra upp till 70 km i timmen. Men den genomsnittliga hastigheten blir ungefär 30 km.

Hovedstadens Letbanekommer även att innebära ett stort uppsving för tillväxten i regionen, med upp till 36 500 nya jobb och 32 000 nya invånare till år 2032. Även under byggtiden beräknas den ge arbetstillfällen motsvarande cirka 7 000 manår och 240 nya fasta jobb. Utländsk erfarenhet visar nämligen att snabbspårvägar lockar privata investeringar eftersom många företag och medborgare vill etablera sig nära hållbar och effektiv kollektivtrafik.

Om allt går som planerat startar byggnadsarbetet efter sommaren. Och tågen beräknas rulla ut på en första resa år 2025.

FAKTA/Hovedstadens Letbane 

- Beställare: Hovedstadens Letbane
- Spårvägen sträcker sig över 28 kilometer mellan Lyngby och Ishøj. 
- Den går genom åtta kommuner och får 29 stationer. 
- I samarbete med entreprenörsfirman CG Jensen A/S ansvarar Tyréns för design och konstruktion på 8,4 kilometer av sträckan (från Gladsaxe till Rødovre). 
- Den totala kostnaden för banan beräknas bli 6,2 miljarder danska kronor (vilket motsvarar ungefär 8,9 miljarder svenska kronor).
- Tågen rullar ut på en första resa år 2025.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

Nyhetsbrev

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

Stockholm vill införa avgifter

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Förvärvar tre företag

Visolit expanderar och stärker sin position i Norden ytterligare med förvärvet av H2O Data AB, Aison AS och Netscenario AS.

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14