23948sdkhjf

Stort spårvägsprojekt i Köpenhamn

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Danmarks och Nordens för närvarande största spårvägsprojekt har rullat igång – Hovedstadens Letbane ska bli 28 kilometer och beräknas kosta 6,2 miljarder danska kronor.

Hovedstadens Letbane är en 28 kilometer lång snabbspårväg som kommer att knyta ihop Köpenhamns förorter och göra livet lättare för 13-14 miljoner passagerare varje år – såväl danska som svenska.

Den nya spårvägen sträcker sig från Lyngby i norr till Ishøj i söder och passerar genom åtta kommuner. Den kommer att köra på tvären över hela S-tågnätet och binds på så vis samman de fem S-tåglinjerna – som sticker ut som fingrar från Köpenhamns centralstation – och den regionala järnvägstrafiken. Tillsammans skapar de ett sammanhängande högklassigt kollektivtrafiksystem.

Resenärerna slipper med andra ord resa hela vägen in till centrum för att byta och sedan ut igen, Det blir betydligt lättare att komma runt, säger Jan Holsøe, vd på Tyréns A/S som, tillsammans med Tyrens AB Region Syd, lägger en del av grunden för banan genom sitt arbete med konstruktion inom mark- och anläggning. Han fortsätter:

I vår projektering kommer vi att lägga en stor vikt i att klimatanpassa banan så att det blir lättare att hantera häftiga skyfall i de områden som banan passerar. Vi ser också till att hållbarheten ökar där det är möjligt, till exempel genom val av material och återvinning.

Spårvägen löper längs med den nuvarande huvudleden Ring 3 och kommer även att reducera biltrafiken in till Köpenhamn. Den förväntas locka till sig 4 000 dagliga passagerare från bilarna. Tågen går på el och kommer att kunna köra upp till 70 km i timmen. Men den genomsnittliga hastigheten blir ungefär 30 km.

Hovedstadens Letbanekommer även att innebära ett stort uppsving för tillväxten i regionen, med upp till 36 500 nya jobb och 32 000 nya invånare till år 2032. Även under byggtiden beräknas den ge arbetstillfällen motsvarande cirka 7 000 manår och 240 nya fasta jobb. Utländsk erfarenhet visar nämligen att snabbspårvägar lockar privata investeringar eftersom många företag och medborgare vill etablera sig nära hållbar och effektiv kollektivtrafik.

Om allt går som planerat startar byggnadsarbetet efter sommaren. Och tågen beräknas rulla ut på en första resa år 2025.

FAKTA/Hovedstadens Letbane 

- Beställare: Hovedstadens Letbane
- Spårvägen sträcker sig över 28 kilometer mellan Lyngby och Ishøj. 
- Den går genom åtta kommuner och får 29 stationer. 
- I samarbete med entreprenörsfirman CG Jensen A/S ansvarar Tyréns för design och konstruktion på 8,4 kilometer av sträckan (från Gladsaxe till Rødovre). 
- Den totala kostnaden för banan beräknas bli 6,2 miljarder danska kronor (vilket motsvarar ungefär 8,9 miljarder svenska kronor).
- Tågen rullar ut på en första resa år 2025.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Ny dom kör över Konkurrensverket

Nu är sista ordet sagt kring en flera år gammal strid mellan Konkurrensverket och tretton skånska kommuner.

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.222