23948sdkhjf

Linda och Rikard tog fram en egen plog

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge."

Hur får man en hjullastare att göra en väghyvels jobb? Villbäckens  löste problemet genom att ta fram en frontmonterad plog med sidovinge, ett eget koncept som dessutom ska vara enkelt att montera.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Gårdkläppen. Ett litet entreprenadföretag måste vara flexibelt, den utrustning som står till buds måste utnyttjas maximalt och de tjänster som erbjuds måste utformas efter vad som faktiskt går att få betalt för.

Linda Svensson och Rikard Landin i Gårdkläppen strax utanför Norsjö har tagit sig an dessa utmaningar i sitt företag Villbäckens.

– Det är bra att vara både små och nya ibland, vi har lättare att tänka utanför boxen, säger Linda Svensson.

Rikard Landin har drivit företag sedan 2005, först inom skog men när efterfrågan minskade i den sektorn gick han över till maskintransport och entreprenad.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

Linda Svensson sladdade in i entreprenadbranschen när paret träffades 2009 och ett par år senare hamnade även hon i maskinhytten.

– Behoven i företaget blev så stora och jag har alltid varit nyfiken av mig, kommenterar hon.

Hon lade sin karriär som sjuksköterska och vårdlärare på hyllan och skaffade CE-kort. Köra maskin kunde hon redan – en baklastare hade kommit väl till pass för att hålla snön stången utanför hemmet under vintrarna.

– Det var bara att fortsätta på den vägen!

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Snöröjning var en av grundpelarna i företaget och Rikard och Linda låg som remmar efter skogsbilvägarna i norra Västerbotten. De konstaterade dock att snön var svår att bemästra med den utrustning som stod till buds.

– Det var väldigt frustrerande, vi tyckte det var svårjobbat och försökte hitta bättre plogar, minns Linda Svensson.

–  Vi tittade på vad olika tillverkare hade att erbjuda och försökte verkligen hitta något som skulle fungera för oss men vi fastnade inte för något – det var både en teknisk fråga och en kostnadsfråga, säger Rikard Landin.

De kom fram till att om de skulle få den plog de behövde måste de göra den själva.

Läs också: Blå, blå är grävaren

– Vi ville till exempel ha en frontmonterad plog, så att man ser vad man håller på med, säger Rikard Landin.

–  Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge, säger Linda Svensson.

Rikard Landin konstaterar att de ville få hjullastaren att klara delar av en väghyvels arbete.

–   Det finns inte tillräckligt med jobb för att motivera att köpa en väghyvel, därför måste vi få en hjullastare att klara av fler moment.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Plogen måste också vara enkel att sätta på och ta av.

– Det saknas verkligen hos andra plogar, där är det ofta ett flerdagarsprojekt som man måste involvera halva släkten i, säger Rikard Landin.

Är monteringen tidskrävande och omständlig får plogen ofta sitta på hela vintern, den är därför ofta i vägen, konstaterar han.

– Vi ville ha en plog som man snabbt kan sätta på och av.

Efter gediget funderande tog han fram en prototyp som paret sedan testade noggrant.

–  Vi flyttade några fästen men grundtanken blev faktiskt rätt på en gång, kommenterar Linda Svensson.

– Vi lät också andra provköra och när de blev nöjda insåg vi att plogen som vi tagit fram till oss själva kunde vara något vi kunde sälja.

Den nya produkten fick namnet Lindaplogen och kärnan är ett mellanstycke som hängs på hjullastaren, mellanstycket bär sedan originalplogen och en sidovinge och ekipaget kan därför användas med både plog och sidovinge, bara med plog eller bara med sidovinge.

–  Det går också att sätta en skopa eller pallgafflar fram, kommenterar Linda Svensson.

Paret har lagt mycket möda på formen, inte minst när det gäller bladet.

– Det är otroligt viktigt hur bladet beter sig när man kör och hur snön uppför sig när den passerar plogen, säger Rikard Landin.

Han konstaterar att kraven är högre om plogen ska sitta på ett långsamgående fordon.

– Vi måste få bladet att fungera bra även i låga farter – det ställs mindre krav på formen på en plog fram på en lastbil som kör i 50 kilometer i timmen, att få det att fungera på en hjullastare när den går i fem kilometer i timmen är en större utmaning.

Lindaplogen ska sättas på en hjullastare i storleken 10-20 ton.

–  Plogen ger hjullastaren ytterligare ett användningsområde, det blir enklare och man får ut mer av sin maskin eftersom man kan åta sig fler typer av uppdrag – det går att norpa lite jobb av väghyvlarna som det ju finns allt färre av, säger Rikard Landin.

Plogen fungerar även för jordbrukstraktorer.

–  Vi har också testat att testat att sätta den på en väghyvel som då får dubbla sidovingar, det är ett spår vi ska följa upp i vinter, säger Rikard Landin.

Paret håller nu på att ta patent på Lindaplogen som sålts i ett tiotal exemplar, från Dalarna i söder till Gällivare i norr.

–  Det har tagit fart särskilt det senaste året, tidigare har vi haft så mycket annat att göra att vi inte kunnat prioritera plogarna, säger Rikard Landin.

Lindaplogens inträde har inneburit att företaget fått styra om sin verksamhet.

–  Sommartid gräver vi, rensar diken och nybryter skogsbilvägar, vintertid snöröjer vi och bygger plogar som vi sedan testkör innan leverans, vi utför också traileruppdrag av olika karaktär efter behov och möjlighet säger Rikard Landin.

Paret ser en stor fördel i att de själva kör maskin.

–  Många tillverkare tar fram riktigt snygga plogar men eftersom de inte använder dem själva är det lätt att missa viktiga detaljer, vi lyssnar också noga på kundernas feedback, säger Linda Svensson.

– En kund som kör i stadsmiljö behövde till exempel få sin plog anpassad för trottoarer, det är ju inget vi behöver men då ordnade vi med lite detaljer så att det fungerar att köra trottoarer, säger Rikard Landin.

Lindaplogen är så klar den kan bli men paret Svensson/Landin har fått blodad tand och funderar på nya produkter/redskap för att lösa olika behov.

–  Vi har massor av nya idéer, ler Linda Svensson.

–  Men innan vi berättar mer om dem måste vi testköra – det är jätteviktigt att vi ser att det fungerar först!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Nyhetsbrev

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

Stockholm vill införa avgifter

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Förvärvar tre företag

Visolit expanderar och stärker sin position i Norden ytterligare med förvärvet av H2O Data AB, Aison AS och Netscenario AS.

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.236