23948sdkhjf

Linda och Rikard tog fram en egen plog

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge."

Hur får man en hjullastare att göra en väghyvels jobb? Villbäckens  löste problemet genom att ta fram en frontmonterad plog med sidovinge, ett eget koncept som dessutom ska vara enkelt att montera.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Gårdkläppen. Ett litet entreprenadföretag måste vara flexibelt, den utrustning som står till buds måste utnyttjas maximalt och de tjänster som erbjuds måste utformas efter vad som faktiskt går att få betalt för.

Linda Svensson och Rikard Landin i Gårdkläppen strax utanför Norsjö har tagit sig an dessa utmaningar i sitt företag Villbäckens.

– Det är bra att vara både små och nya ibland, vi har lättare att tänka utanför boxen, säger Linda Svensson.

Rikard Landin har drivit företag sedan 2005, först inom skog men när efterfrågan minskade i den sektorn gick han över till maskintransport och entreprenad.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Linda Svensson sladdade in i entreprenadbranschen när paret träffades 2009 och ett par år senare hamnade även hon i maskinhytten.

– Behoven i företaget blev så stora och jag har alltid varit nyfiken av mig, kommenterar hon.

Hon lade sin karriär som sjuksköterska och vårdlärare på hyllan och skaffade CE-kort. Köra maskin kunde hon redan – en baklastare hade kommit väl till pass för att hålla snön stången utanför hemmet under vintrarna.

– Det var bara att fortsätta på den vägen!

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Snöröjning var en av grundpelarna i företaget och Rikard och Linda låg som remmar efter skogsbilvägarna i norra Västerbotten. De konstaterade dock att snön var svår att bemästra med den utrustning som stod till buds.

– Det var väldigt frustrerande, vi tyckte det var svårjobbat och försökte hitta bättre plogar, minns Linda Svensson.

–  Vi tittade på vad olika tillverkare hade att erbjuda och försökte verkligen hitta något som skulle fungera för oss men vi fastnade inte för något – det var både en teknisk fråga och en kostnadsfråga, säger Rikard Landin.

De kom fram till att om de skulle få den plog de behövde måste de göra den själva.

Läs också: Blå, blå är grävaren

– Vi ville till exempel ha en frontmonterad plog, så att man ser vad man håller på med, säger Rikard Landin.

–  Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge, säger Linda Svensson.

Rikard Landin konstaterar att de ville få hjullastaren att klara delar av en väghyvels arbete.

–   Det finns inte tillräckligt med jobb för att motivera att köpa en väghyvel, därför måste vi få en hjullastare att klara av fler moment.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Plogen måste också vara enkel att sätta på och ta av.

– Det saknas verkligen hos andra plogar, där är det ofta ett flerdagarsprojekt som man måste involvera halva släkten i, säger Rikard Landin.

Är monteringen tidskrävande och omständlig får plogen ofta sitta på hela vintern, den är därför ofta i vägen, konstaterar han.

– Vi ville ha en plog som man snabbt kan sätta på och av.

Efter gediget funderande tog han fram en prototyp som paret sedan testade noggrant.

–  Vi flyttade några fästen men grundtanken blev faktiskt rätt på en gång, kommenterar Linda Svensson.

– Vi lät också andra provköra och när de blev nöjda insåg vi att plogen som vi tagit fram till oss själva kunde vara något vi kunde sälja.

Den nya produkten fick namnet Lindaplogen och kärnan är ett mellanstycke som hängs på hjullastaren, mellanstycket bär sedan originalplogen och en sidovinge och ekipaget kan därför användas med både plog och sidovinge, bara med plog eller bara med sidovinge.

–  Det går också att sätta en skopa eller pallgafflar fram, kommenterar Linda Svensson.

Paret har lagt mycket möda på formen, inte minst när det gäller bladet.

– Det är otroligt viktigt hur bladet beter sig när man kör och hur snön uppför sig när den passerar plogen, säger Rikard Landin.

Han konstaterar att kraven är högre om plogen ska sitta på ett långsamgående fordon.

– Vi måste få bladet att fungera bra även i låga farter – det ställs mindre krav på formen på en plog fram på en lastbil som kör i 50 kilometer i timmen, att få det att fungera på en hjullastare när den går i fem kilometer i timmen är en större utmaning.

Lindaplogen ska sättas på en hjullastare i storleken 10-20 ton.

–  Plogen ger hjullastaren ytterligare ett användningsområde, det blir enklare och man får ut mer av sin maskin eftersom man kan åta sig fler typer av uppdrag – det går att norpa lite jobb av väghyvlarna som det ju finns allt färre av, säger Rikard Landin.

Plogen fungerar även för jordbrukstraktorer.

–  Vi har också testat att testat att sätta den på en väghyvel som då får dubbla sidovingar, det är ett spår vi ska följa upp i vinter, säger Rikard Landin.

Paret håller nu på att ta patent på Lindaplogen som sålts i ett tiotal exemplar, från Dalarna i söder till Gällivare i norr.

–  Det har tagit fart särskilt det senaste året, tidigare har vi haft så mycket annat att göra att vi inte kunnat prioritera plogarna, säger Rikard Landin.

Lindaplogens inträde har inneburit att företaget fått styra om sin verksamhet.

–  Sommartid gräver vi, rensar diken och nybryter skogsbilvägar, vintertid snöröjer vi och bygger plogar som vi sedan testkör innan leverans, vi utför också traileruppdrag av olika karaktär efter behov och möjlighet säger Rikard Landin.

Paret ser en stor fördel i att de själva kör maskin.

–  Många tillverkare tar fram riktigt snygga plogar men eftersom de inte använder dem själva är det lätt att missa viktiga detaljer, vi lyssnar också noga på kundernas feedback, säger Linda Svensson.

– En kund som kör i stadsmiljö behövde till exempel få sin plog anpassad för trottoarer, det är ju inget vi behöver men då ordnade vi med lite detaljer så att det fungerar att köra trottoarer, säger Rikard Landin.

Lindaplogen är så klar den kan bli men paret Svensson/Landin har fått blodad tand och funderar på nya produkter/redskap för att lösa olika behov.

–  Vi har massor av nya idéer, ler Linda Svensson.

–  Men innan vi berättar mer om dem måste vi testköra – det är jätteviktigt att vi ser att det fungerar först!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159