23948sdkhjf

Ny kollektivbåt i Storstockholm

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Blidösundsbolaget börjar trafikera båtlinjen 89 mellan Ekerö och Stockholm för SL, Storstockholms lokaltrafik – Politikerna invigde på Ekerö 20 augusti.

20 augusti var det trafikstart för båtlinje 89 mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm. Blidösundsbolaget kommer trafikera linjen på uppdrag av SL under sju år och erbjuda nya tjänster till resenärerna. Trafikstarten uppmärksammades av region- och kommunpolitiker.

Båtlinje 89 går mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen på uppdrag av SL. Stockholms läns landsting har beslutat att permanenta trafiken efter en framgångsrik testperiod på två år och ett kort sommaruppehåll. Nytt för hösten blir att servicen förbättras, både genom utökad tidtabell, wifi och servering ombord på vissa turer.

- Det känns bra att kunna göra ännu en satsning på Ekeröbornas kollektivtrafik. Pendelbåtstrafik på Stockholms vatten är en viktig del för att skapa smartare och enklare resvägar som utnyttjar hela den potential som SL och vårt län har. Med en stark ekonomi i botten kan detta bli ytterligare ett steg i att skapa en än mer modern och attraktiv kollektivtrafik för resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Detta är en stor pendelbåtssatsning på Ekerö som får en nästintill tredubblad trafik under veckodagarna samt även sommar och helgtrafik. Pendelbåtar är bra både för att minska trängseln på land samtidigt som det får personer som inte vanligtvis åker kollektivt att ställa bilen hemma. Den utökade pendelbåtstrafiken på linje 89 är ytterligare ett steg i att återuppbygga Stockholmsregionen som en pendelbåtsregion, säger Gustav Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafiken på Stockholms läns landsting.

- Pendelbåtstrafik är ett spännande färdsätt som bidrar till regionens utveckling. Förutom att båtarna har utrustats med wifi och erbjuder enklare servering på vissa turer, har vi också beställt ett nytt specialdesignat fartyg för denna trafiken som kommer tas i drift våren 2019. Vi hoppas att detta kommer underlätta vardagen för många som pendlar varje dag mellan Ekerö och Stockholm, säger Niklas Oscarsson, affärschef på Blidösundsbolaget.

Trafikstarten för pendelbåtlinje 89 uppmärksammades av Gustav Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafik på Stockholms läns landsting; Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd på Stockholms läns landsting och Adam Reuterskiöld (M), Kommunstyrelseordförande på Ekerö Kommun samt av lokal- och fackpressen som fick åka med på den officiella "premiärturen" mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm.

Fakta om pendelbåtslinje 89:

Trafiken började kl. 6.45 på måndag 20 augusti. Båten går mellan Tappström (Ekerö) och Klara Mälarstrand via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen. Trafiken blir permanent och ska bedrivas året runt med tre fartyg – två ”sommarbåtar” med en kapacitet om 190 passagerare och en ”vinterbåt” med en kapacitet om 140 passagerare. Vanlig SL-taxa gäller ombord. Tidtabell för linje 89 finns på sl.se.

Fakta om Blidösundsbolaget:

Blidösundsbolaget är ett skärgårdrederi som bedriver både upphandlad och kommersiell båttrafik i Stockholms skärgård. Bolaget har tio egna fartyg, bland annat det välkända ångfartyget S/S Blidösund från 1911. Rederiet är ett dotterbolag inom Transdev Sverige AB, ett av Sveriges och världens största persontrafikföretag. Blidösundsbolaget kör pendelbåtslinje 89 på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Fakta om Ekerö - en ökommun:

Sveriges enda kommun helt belägen på öar i en insjö, nämligen Mälaren är just Ekerö. Alla andra ökommuner befinner sig i havet, nämligen Gotland, Öckerö, Borgholm (norra Öland) Mörbylånga (södra Öland) Orust, Tjörn, Värmdö och Lidingö.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.089