23948sdkhjf

Testcentrum för elfordon i Nykvarn

Runt 200 miljoner kronor öronmärks för att anlägga en testbädd för elektromobilitet i Nykvarn.

Testbädd har under senare år vuxit fram som ett av de stora modeorden inom såväl privata som offentliga verksamheter. Testbäddarna har börjat spela allt viktigare roller för att bland annat utveckla, testa, certifiera och demonstrera processer, produkter och tjänster av vitt skilda slag i praktisk verklighet redan under utvecklingsfasen.

Göteborgsregionen är inne i en oerhört expansiv fas där det talas om investeringar i byggnader och infrastruktur för i runda tal 1 000 miljarder kronor de kommande åren. Det kan vara en anledning till att Göteborg lockar till sig en mängd intressenter engagerade i forskning och utveckling. Bland annat har regionen blivit något av centrum för testbäddar i Sverige. Med Chalmers som något av det lokala nav som verksamheten kretsar kring och forskningsinstitutet Rise som väsentlig samarbetspartner finns en uttalad ambition att den innovationskraft som finns i den mycket expansiva regionen verkligen ska tas till vara.

Redan i dag finns ett flertal testbäddar av olika storlek och för olika ändamål etablerade i regionen. Bland de kommande prioriterade projekten är en testbädd för elektromobilitet som ska etableras i samverkan med industripartners som CEVT, Scania, Volvo Cars och Volvo till en kostnad som beräknas till ungefär en miljard kronor. Nu står det klart att ungefär 200 miljoner av dessa kronor kommer att placeras i sörmländska Nykvarn.

Startskottet för projektet gick 2017 då Rise och Chalmers fick regeringens uppdrag att skapa det som nu fått namnet Swedish Electric Transport Laboratory, Seel. Målet är att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige även fortsättningsvis ligger i framkant när det gäller innovationer inom transportsektorn. Parallellt är avsikten att skynda på den svenska omställningen till ett fossilfritt samhälle

– Seel blir unikt genom den täta samverkan som kommer att ske mellan industri, institut och akademi och har alla förutsättningar att bli en världsledande testanläggning för elektromobilitet. Tillsammans med vår testanläggning för aktiv fordonssäkerhet, Asta Zero, och vår nya testanläggning för att stresstesta fordonselektronik och trådlös kommunikation, Awitar, gör Seel att Rise står väl rustat för att vara en stark innovationspartner för svensk fordonsindustri också i framtiden. Att lägga en del av testbädden i Nykvarn ger oss närhet till Mälarregionens högskolor och fordonsindustri, vilket gör testbädden än mer konkurrenskraftig i ett internationellt perspektiv, säger Rises vd Pia Sandvik.

Tanken är att Seel ska kunna erbjuda alla typer av tester som krävs vid utvecklingen av elektrifierade transporter. Det kan exempelvis handla om komponenter som elektrifierade växellådor, drivaxlar och drivlinor för bland annat hybrider och elektriska fordon, men också om laddning och smart energistyrning.

– Fordonsindustrin är oerhört viktig för Sverige och i dag tar vi ett viktigt steg för att framtidssäkra svenska fordonsjobb i den stora omställning som nu sker i transportsektorn. Från fossilt till förnybart, från bensin och diesel till el. Vårt mål är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Då måste vi klara utsläppen samtidigt som vi säkrar företagens konkurrenskraft och jobben i Sverige. Svensk fordonsindustri kommer att spela en nyckelroll i denna omställning, säger Mikael Damberg, närings- och innovationsminister.

Stefan Bengtsson, rektor och vd vid Chalmers ser satsningen som ett sätt att lyfta såväl utbildning som forskning och industriell utveckling.

Testbädden kompletterar laboratorier som Chalmers redan har och för oss är det naturligt att ta ansvar som en av ägarna för att effektivt kunna bidra till en snabb kunskapsutveckling kopplat till elektriska fordon och farkoster, säger Stefan Bengtsson.

Björn Westman, ansvarig för drivlineutveckling på Scania ser stora fördelar för svensk fordonsindustri att ha nära tillgång till stora faciliteter för att utveckla och testa elektrifierade fordon.

Det är viktigt att kompetensen byggs upp och att investeringarna sker i Sverige. Eldrift kommer att vara en viktig del av omställningen till ett fossilfritt transportsystem. Med flera stora fordonstillverkare samt god tillgång till grön energi har Sverige fina förutsättningar att ta en ledande roll globalt i att utveckla hållbara transportlösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093