23948sdkhjf

Testcentrum för elfordon i Nykvarn

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Runt 200 miljoner kronor öronmärks för att anlägga en testbädd för elektromobilitet i Nykvarn.

Testbädd har under senare år vuxit fram som ett av de stora modeorden inom såväl privata som offentliga verksamheter. Testbäddarna har börjat spela allt viktigare roller för att bland annat utveckla, testa, certifiera och demonstrera processer, produkter och tjänster av vitt skilda slag i praktisk verklighet redan under utvecklingsfasen.

Göteborgsregionen är inne i en oerhört expansiv fas där det talas om investeringar i byggnader och infrastruktur för i runda tal 1 000 miljarder kronor de kommande åren. Det kan vara en anledning till att Göteborg lockar till sig en mängd intressenter engagerade i forskning och utveckling. Bland annat har regionen blivit något av centrum för testbäddar i Sverige. Med Chalmers som något av det lokala nav som verksamheten kretsar kring och forskningsinstitutet Rise som väsentlig samarbetspartner finns en uttalad ambition att den innovationskraft som finns i den mycket expansiva regionen verkligen ska tas till vara.

Redan i dag finns ett flertal testbäddar av olika storlek och för olika ändamål etablerade i regionen. Bland de kommande prioriterade projekten är en testbädd för elektromobilitet som ska etableras i samverkan med industripartners som CEVT, Scania, Volvo Cars och Volvo till en kostnad som beräknas till ungefär en miljard kronor. Nu står det klart att ungefär 200 miljoner av dessa kronor kommer att placeras i sörmländska Nykvarn.

Startskottet för projektet gick 2017 då Rise och Chalmers fick regeringens uppdrag att skapa det som nu fått namnet Swedish Electric Transport Laboratory, Seel. Målet är att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige även fortsättningsvis ligger i framkant när det gäller innovationer inom transportsektorn. Parallellt är avsikten att skynda på den svenska omställningen till ett fossilfritt samhälle

– Seel blir unikt genom den täta samverkan som kommer att ske mellan industri, institut och akademi och har alla förutsättningar att bli en världsledande testanläggning för elektromobilitet. Tillsammans med vår testanläggning för aktiv fordonssäkerhet, Asta Zero, och vår nya testanläggning för att stresstesta fordonselektronik och trådlös kommunikation, Awitar, gör Seel att Rise står väl rustat för att vara en stark innovationspartner för svensk fordonsindustri också i framtiden. Att lägga en del av testbädden i Nykvarn ger oss närhet till Mälarregionens högskolor och fordonsindustri, vilket gör testbädden än mer konkurrenskraftig i ett internationellt perspektiv, säger Rises vd Pia Sandvik.

Tanken är att Seel ska kunna erbjuda alla typer av tester som krävs vid utvecklingen av elektrifierade transporter. Det kan exempelvis handla om komponenter som elektrifierade växellådor, drivaxlar och drivlinor för bland annat hybrider och elektriska fordon, men också om laddning och smart energistyrning.

– Fordonsindustrin är oerhört viktig för Sverige och i dag tar vi ett viktigt steg för att framtidssäkra svenska fordonsjobb i den stora omställning som nu sker i transportsektorn. Från fossilt till förnybart, från bensin och diesel till el. Vårt mål är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Då måste vi klara utsläppen samtidigt som vi säkrar företagens konkurrenskraft och jobben i Sverige. Svensk fordonsindustri kommer att spela en nyckelroll i denna omställning, säger Mikael Damberg, närings- och innovationsminister.

Stefan Bengtsson, rektor och vd vid Chalmers ser satsningen som ett sätt att lyfta såväl utbildning som forskning och industriell utveckling.

Testbädden kompletterar laboratorier som Chalmers redan har och för oss är det naturligt att ta ansvar som en av ägarna för att effektivt kunna bidra till en snabb kunskapsutveckling kopplat till elektriska fordon och farkoster, säger Stefan Bengtsson.

Björn Westman, ansvarig för drivlineutveckling på Scania ser stora fördelar för svensk fordonsindustri att ha nära tillgång till stora faciliteter för att utveckla och testa elektrifierade fordon.

Det är viktigt att kompetensen byggs upp och att investeringarna sker i Sverige. Eldrift kommer att vara en viktig del av omställningen till ett fossilfritt transportsystem. Med flera stora fordonstillverkare samt god tillgång till grön energi har Sverige fina förutsättningar att ta en ledande roll globalt i att utveckla hållbara transportlösningar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Fortsatt optimism inom industrin

Nyhetsbrev

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Minskad snöstörningsrisk för Stockholmsflyg

Mer personal och fler fordon ska säkra flygtrafiken till och från Stockholm, även vid kraftiga snöfall.

Begär nästan halv miljon i vite

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12