23948sdkhjf

Testcentrum för elfordon i Nykvarn

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Runt 200 miljoner kronor öronmärks för att anlägga en testbädd för elektromobilitet i Nykvarn.

Testbädd har under senare år vuxit fram som ett av de stora modeorden inom såväl privata som offentliga verksamheter. Testbäddarna har börjat spela allt viktigare roller för att bland annat utveckla, testa, certifiera och demonstrera processer, produkter och tjänster av vitt skilda slag i praktisk verklighet redan under utvecklingsfasen.

Göteborgsregionen är inne i en oerhört expansiv fas där det talas om investeringar i byggnader och infrastruktur för i runda tal 1 000 miljarder kronor de kommande åren. Det kan vara en anledning till att Göteborg lockar till sig en mängd intressenter engagerade i forskning och utveckling. Bland annat har regionen blivit något av centrum för testbäddar i Sverige. Med Chalmers som något av det lokala nav som verksamheten kretsar kring och forskningsinstitutet Rise som väsentlig samarbetspartner finns en uttalad ambition att den innovationskraft som finns i den mycket expansiva regionen verkligen ska tas till vara.

Redan i dag finns ett flertal testbäddar av olika storlek och för olika ändamål etablerade i regionen. Bland de kommande prioriterade projekten är en testbädd för elektromobilitet som ska etableras i samverkan med industripartners som CEVT, Scania, Volvo Cars och Volvo till en kostnad som beräknas till ungefär en miljard kronor. Nu står det klart att ungefär 200 miljoner av dessa kronor kommer att placeras i sörmländska Nykvarn.

Startskottet för projektet gick 2017 då Rise och Chalmers fick regeringens uppdrag att skapa det som nu fått namnet Swedish Electric Transport Laboratory, Seel. Målet är att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige även fortsättningsvis ligger i framkant när det gäller innovationer inom transportsektorn. Parallellt är avsikten att skynda på den svenska omställningen till ett fossilfritt samhälle

– Seel blir unikt genom den täta samverkan som kommer att ske mellan industri, institut och akademi och har alla förutsättningar att bli en världsledande testanläggning för elektromobilitet. Tillsammans med vår testanläggning för aktiv fordonssäkerhet, Asta Zero, och vår nya testanläggning för att stresstesta fordonselektronik och trådlös kommunikation, Awitar, gör Seel att Rise står väl rustat för att vara en stark innovationspartner för svensk fordonsindustri också i framtiden. Att lägga en del av testbädden i Nykvarn ger oss närhet till Mälarregionens högskolor och fordonsindustri, vilket gör testbädden än mer konkurrenskraftig i ett internationellt perspektiv, säger Rises vd Pia Sandvik.

Tanken är att Seel ska kunna erbjuda alla typer av tester som krävs vid utvecklingen av elektrifierade transporter. Det kan exempelvis handla om komponenter som elektrifierade växellådor, drivaxlar och drivlinor för bland annat hybrider och elektriska fordon, men också om laddning och smart energistyrning.

– Fordonsindustrin är oerhört viktig för Sverige och i dag tar vi ett viktigt steg för att framtidssäkra svenska fordonsjobb i den stora omställning som nu sker i transportsektorn. Från fossilt till förnybart, från bensin och diesel till el. Vårt mål är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Då måste vi klara utsläppen samtidigt som vi säkrar företagens konkurrenskraft och jobben i Sverige. Svensk fordonsindustri kommer att spela en nyckelroll i denna omställning, säger Mikael Damberg, närings- och innovationsminister.

Stefan Bengtsson, rektor och vd vid Chalmers ser satsningen som ett sätt att lyfta såväl utbildning som forskning och industriell utveckling.

Testbädden kompletterar laboratorier som Chalmers redan har och för oss är det naturligt att ta ansvar som en av ägarna för att effektivt kunna bidra till en snabb kunskapsutveckling kopplat till elektriska fordon och farkoster, säger Stefan Bengtsson.

Björn Westman, ansvarig för drivlineutveckling på Scania ser stora fördelar för svensk fordonsindustri att ha nära tillgång till stora faciliteter för att utveckla och testa elektrifierade fordon.

Det är viktigt att kompetensen byggs upp och att investeringarna sker i Sverige. Eldrift kommer att vara en viktig del av omställningen till ett fossilfritt transportsystem. Med flera stora fordonstillverkare samt god tillgång till grön energi har Sverige fina förutsättningar att ta en ledande roll globalt i att utveckla hållbara transportlösningar.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Avancerad dubbeldekorering

KraussMaffei visade unik dubbeldekorering med IMD och IML, på Fakuma.

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

De gör "Skitrent" i Malmö

I mars startade två 20-åriga killar städbolaget Skitrent efter att ha tröttnat på äckliga restaurangtoaletter.

Berendsens vd kan bli Årets VD

JEC Group kungör ny ledning

Eric Pierrejean efterträder.....

Detta är en av världens bästa arbetsplatser

Nyhetsbrev

Sweco pusslar i Skåne

Japaner får stororder från Boliden

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Kubal anmäld för miljöbrott

Länsstyrelsen i Västernorrlands län har lämnat in en polisanmälan om aluminiumsmältverket Kubikenborg Aluminium, Kubal, i Sundsvall har gjort sig skyldigt till miljöbrott.

Plus

Växla värmen rätt

Många företag vill ta vara på värme från olika processer och värmeväxlare är därför ett vanligt inslag hos de flesta. Det finns många olika typer att välja mellan och det är inte alltid lätt att veta vad man behöver och vad man bör tänka på inför köpet.

Starka avyttrar fabriksbetong

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Hon skrev bästa avhandlingen

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166