23948sdkhjf

Därför kommer inte Max att börsnoteras

| Av Johan Colliander | RS & FastFood | Tipsa redaktionen

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

I år är det 50 år sedan den första Maxrestaurangen startade i Gällivare och mycket har hänt sedan dess. Det som började med en restaurang år 1968 har idag blivit till ett imperium med över 130 restauranger i fem länder, däribland Danmark, Egypten och Polen.

Läs också: Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

Max grundades av Curt Bergfors och Britta Fredriksson. Curt är idag arbetande styrelseordförande och hans och Brittas söner Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd. Enligt Richard Bergfors är det flera faktorer som ligger bakom den norrländska kedjans framgångar.

– I grund och botten är det många beståndsdelar, dels är det ägarformen, det är ett familjeföretag som startades av min mamma och pappa och de har haft en långsiktighet, en järnvilja och en tydlig riktning hela tiden, säger Richard Bergfors till Fastfood.

Har ni funderat på att bli börsnoterade?

– Det är klart att vi har diskuterat det, men varje gång har vi kommit fram till ett tydligt nej. Vi ser det som en av våra stora framgångsfaktorer, att vi kan stå utanför en börsmiljö där vi kan ta långsiktiga beslut och även icke lönsamma beslut som till exempel det att vi nu är klimatpositiva, vilket kostar många, många miljoner, samt att vi endast använder svenskt kött. Det hade vi inte kunna göra om vi var börsnoterade.

På 50 år har det hänt mycket, både på den svenska och internationella snabbmatsmarknaden. Trender har kommit och gått men Max har följt med i svängarna. Så även nu när alternativ till kött blivit ett allt större segment. Har de ändrade konsumtionsmönstren fått någon negativ effekt på Max?

– Nej tvärtom, vi har snarare varit med och drivit på den utvecklingen med till exempel den bredaste menyn med ickeröttkött-artiklar. Vi satte tidigt upp som mål att en tredjedel av våra produkter skulle vara icke-röttkött och det uppnådde vi för något år sedan. Nu har vi som mål att hälften ska vara det och det är vi på god väg att uppnå. Vi ser det som en konkurrensfördel att vi är tidiga.

Max har expanderat kraftigt de senaste åren och har siktet inställt på att växa ännu mer, framförallt utomlands.

– Vi expanderar utomlands dels för att vi ser att Sverige inte kommer att räcka till. Vi har några år till av kraftig tillväxt men då har vi täckt hela landet och vi känner att vi vill fortsätta utveckla konceptet och fortsätta växa och testa våra vingar utanför Sverige, säger Richard Bergfors.

Hur står ni er i konkurrensen?

– Det är ganska likt Sverige, det finns olika utmaningar på olika marknader men det är i princip samma konkurrenter överallt. Det är i huvudsak McDonalds och Burger King som är de stora drakarna och vi vet hur vi ska slåss mot dem, säger Richard Bergfors och lägger till:

– Det är förstås svårare då vi är relativt okända men det blir istället en fråga om tid, tricket är att få in gästerna de första gångerna så de får testa vad som är skillnaden.

En av de marknader som är högintressant för Max just nu är Polen där planen är att gå från nuvarande två restauranger – till tvåhundra på tio år. Enligt Richard Bergfors är även länder som Tyskland och Frankrike intressanta.

– De är stora länder med en stor befolkning, det finns en enorm potential och sen liknar konkurrenssituationen den i Sverige, det finns nästan inga lokala kedjor utan det är McDonalds, Burger King och kanske KFC som gäller. Det finns inga kvalitetsburgarkedjor som Max så vår position är ledig på de marknaderna och det ger oss möjlighet att slå oss in.

I skrivande stund är det mindre än en månad kvar till riksdagsvalet. Förra valet år 2014 hamnade Max och Richard Bergfors i blåsväder för ett internt utskick till sina anställda där de kritiserade dåvarande oppositions förslag om höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften. I år kommer inget liknande brev att skickas och Richard Bergfors vill inte välja sida i valet.

– Jag har inga egentliga favoriter, det som hände då var att jag var emot två förslag och inte emot några politiska partier. Jag var emot förslaget att höja matmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga och det är jag fortfarande då jag tror det är skadligt för branschen och för sysselsättningen.

Hur ser de kommande åren ut för Max?

– Vi vill kunna driva vidare det här företaget i sex-sju generationer till. Vi ska fira 100 och förhoppnings 150 år och då hoppas jag att även om inte jag själv är med ska mina barn, barnbarn eller barnbarnsbarn vara med.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.092