23948sdkhjf

Därför kommer inte Max att börsnoteras

| Av Johan Colliander | RS & FastFood | Tipsa redaktionen

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

I år är det 50 år sedan den första Maxrestaurangen startade i Gällivare och mycket har hänt sedan dess. Det som började med en restaurang år 1968 har idag blivit till ett imperium med över 130 restauranger i fem länder, däribland Danmark, Egypten och Polen.

Läs också: Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

Max grundades av Curt Bergfors och Britta Fredriksson. Curt är idag arbetande styrelseordförande och hans och Brittas söner Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd. Enligt Richard Bergfors är det flera faktorer som ligger bakom den norrländska kedjans framgångar.

– I grund och botten är det många beståndsdelar, dels är det ägarformen, det är ett familjeföretag som startades av min mamma och pappa och de har haft en långsiktighet, en järnvilja och en tydlig riktning hela tiden, säger Richard Bergfors till Fastfood.

Har ni funderat på att bli börsnoterade?

– Det är klart att vi har diskuterat det, men varje gång har vi kommit fram till ett tydligt nej. Vi ser det som en av våra stora framgångsfaktorer, att vi kan stå utanför en börsmiljö där vi kan ta långsiktiga beslut och även icke lönsamma beslut som till exempel det att vi nu är klimatpositiva, vilket kostar många, många miljoner, samt att vi endast använder svenskt kött. Det hade vi inte kunna göra om vi var börsnoterade.

På 50 år har det hänt mycket, både på den svenska och internationella snabbmatsmarknaden. Trender har kommit och gått men Max har följt med i svängarna. Så även nu när alternativ till kött blivit ett allt större segment. Har de ändrade konsumtionsmönstren fått någon negativ effekt på Max?

– Nej tvärtom, vi har snarare varit med och drivit på den utvecklingen med till exempel den bredaste menyn med ickeröttkött-artiklar. Vi satte tidigt upp som mål att en tredjedel av våra produkter skulle vara icke-röttkött och det uppnådde vi för något år sedan. Nu har vi som mål att hälften ska vara det och det är vi på god väg att uppnå. Vi ser det som en konkurrensfördel att vi är tidiga.

Läs också: Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Max har expanderat kraftigt de senaste åren och har siktet inställt på att växa ännu mer, framförallt utomlands.

– Vi expanderar utomlands dels för att vi ser att Sverige inte kommer att räcka till. Vi har några år till av kraftig tillväxt men då har vi täckt hela landet och vi känner att vi vill fortsätta utveckla konceptet och fortsätta växa och testa våra vingar utanför Sverige, säger Richard Bergfors.

Hur står ni er i konkurrensen?

– Det är ganska likt Sverige, det finns olika utmaningar på olika marknader men det är i princip samma konkurrenter överallt. Det är i huvudsak McDonalds och Burger King som är de stora drakarna och vi vet hur vi ska slåss mot dem, säger Richard Bergfors och lägger till:

– Det är förstås svårare då vi är relativt okända men det blir istället en fråga om tid, tricket är att få in gästerna de första gångerna så de får testa vad som är skillnaden.

En av de marknader som är högintressant för Max just nu är Polen där planen är att gå från nuvarande två restauranger – till tvåhundra på tio år. Enligt Richard Bergfors är även länder som Tyskland och Frankrike intressanta.

– De är stora länder med en stor befolkning, det finns en enorm potential och sen liknar konkurrenssituationen den i Sverige, det finns nästan inga lokala kedjor utan det är McDonalds, Burger King och kanske KFC som gäller. Det finns inga kvalitetsburgarkedjor som Max så vår position är ledig på de marknaderna och det ger oss möjlighet att slå oss in.

I skrivande stund är det mindre än en månad kvar till riksdagsvalet. Förra valet år 2014 hamnade Max och Richard Bergfors i blåsväder för ett internt utskick till sina anställda där de kritiserade dåvarande oppositions förslag om höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften. I år kommer inget liknande brev att skickas och Richard Bergfors vill inte välja sida i valet.

– Jag har inga egentliga favoriter, det som hände då var att jag var emot två förslag och inte emot några politiska partier. Jag var emot förslaget att höja matmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga och det är jag fortfarande då jag tror det är skadligt för branschen och för sysselsättningen.

Hur ser de kommande åren ut för Max?

– Vi vill kunna driva vidare det här företaget i sex-sju generationer till. Vi ska fira 100 och förhoppnings 150 år och då hoppas jag att även om inte jag själv är med ska mina barn, barnbarn eller barnbarnsbarn vara med.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112