23948sdkhjf

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

| Av Pontus Nyman | Fri Köpenskap | Tipsa redaktionen

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kampanjtrycket på svenskt nötkött har enligt Matpriskollens statistik exploderat den senaste tiden. Mellan veckorna 29 och 32 ökade antalet rikskampanjer på den svenska nötfärsen med 43 procent jämfört med förra året.

Läs också: Ica lanserar designerkasse

– Det är en enorm ökning och visar tydligt att det är något som är på gång. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer, konstaterar Ulf Mazur, som samlar och analyserar alla DR-kampanjer i dagligvaruhandeln.

Bakgrunden till det köttkrig som nu dragit i gång är den kraftiga torka som drabbat landet under sommaren. Köttbönderna har haft svårt att utfodra djuren och tvingats till nödslakt. Axfood avslöjade i förrgår för Fri Köpenskap att de tror på prissänkningar på 30-40 procent.

– Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger presschefen Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

I Matpriskollens statistik för veckorna 29–32 är det Coop Nära, Coop Forum och Hemköp som ökat kampanjtrycket på svenskt kött mest. Men under nuvarande vecka, 33, har alla Ica:s format tagit upp kampen med ett rekordlågt pris, 59,90 på svensk nötfärs.

Läs också: Axfood bygger nytt superlager

– Det är det lägsta priset i år, och att på riksbasis gå ut med ett sådant pris på sina förstasidor i DR-bladen och i TV-reklamen är ett tydligt ställningstagande. När Ica som styr över halva dagligvarumarknaden gör en sådan sak så signalerar de tydligt att det är det priset som gäller, konstaterar Ulf Mazur.

Han tror mycket väl att aktionen kan elda i gång en prispress i hela branschen. Effekterna blir släpande inte bara för att slaktprocessen tar tid.

– Det finns alltid en naturlig fördröjning när det handlar om kampanjer. Kampanjerna ska planeras, produceras och distribueras. Det tar tid, konstaterar Ulf Mazur.

Men det är inte bara det rekordlåga priset som avslöjar en intressant aktivitet från Ica. Statistik från Svenskt Kött visar att kedjan tvärvände i sin planering när det gäller veckans köttfärskampanj.

– De hade planerat för en beställning på 350 ton köttfärs men beställde dubbelt så mycket till den här veckans kampanj, säger vd Elisabet Qvarford till Fri Köpenskap.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Aleris säljer sin primärvård

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.259