23948sdkhjf

Ny tungviktare från Komatsu

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Komatsus nya 142 tons tipptruck, är den första CE-certifierade HD1500-modellen och tillverkaren utlovar bland annat låg bränsleförbrukning, god förarkomfort och förbättrade säkerhetsfunktioner i den nya maskinen.

Komatsu ska ha använt den senaste tekniken i den nya maskinen, både när det gäller huvudkomponenter som  huvudram, transmission och bakaxel, men också när det handlar om informationskommunikationsteknik (IKT).

Läs också: Stora planer för Komatsu i Sverige

Maskinen har fått Komtrax Plus, som uppges innebära utökad övervakning av maskinparken via satellit eller wifi. Användaren ska därför kunna analysera maskinens tillstånd och prestanda utan att behöva vara på plats, inklusive komponentstatus och prestandadata.

Tipptrucken är som standard utrustad med Komvision, det innebär att sex högupplösta kameror i realtid ska ge föraren en monitorbild över maskinens arbetsområde.

Tipptrucken har fått en 16-cylindrig Komatsu SDA16V159-3 motor med en effekt på 1175 kW (1598 hk) vid 1900 r/min.

Enligt Komatsu innebär detta ett utmärkt effekt-/viktförhållande samt högt vridmoment på låga varvtal, bra acceleration och högre körhastighet

Läs också: Japansk maskin i svensk tappning

Maskinen har också Komatsus senaste ”On Demand”-teknologi, i detta ingår bland annat hydraulpumpar med variabelt deplacement och systemet uppges bidra till energibesparing, reducera bränsleförbrukningen och upprätthålla hög produktivitet.

Komatsu utlovar också ett nykonstruerat transmissionssystem, med en sjuväxlad automatlåda samt justerbar utväxling för backen, något som ska ge ökad produktivitet och säkerhet.

Två körlägen finns:”Power” eller ”Economy”, valet görs beroende på vägens karaktär och om tipptrucken är fullastad eller tom. Ett guidningsinstrument i monitorn ska dessutom hjälpa föraren att hålla nere bränsleförbrukningen.

Transmissionen uppges ha ett optimalt modulationskontrollsystem (K-Atomics) som ska anpassa växlingsprestandan efter rådande förhållanden, för mjuka växlingar utan avbrott i drivningen, med minimalt materialspill och maximal förarkomfort.

Läs också: Komatsu och Manitou får nytt hem i Stockholm

Drivgreppskontrollsystemet (KTCS) ska övervaka hjulens rotation kontinuerligt och minimera hjulslirningen automatiskt för maximalt drivgrepp och ökad däcklivslängd, företaget lyfter också fram det automatiska retardationsbromssystemet (ARSC) som ska göra det möjligt att enkelt och säkert köra ner för branta backar med konstant hastighet.

Huvudströmbrytaren är placerad på maskinens vänstra sida och ska kunna nås enkelt från marken,  de viktigaste servicepunkterna sitter samlade under hydraultanken, filtren ska vara centralt placerade och ett centralsmörjningssystem med lättåtkomlig behållare ska säkerställa att alla smörjpunkter får smörjning med förinställda intervall.

Kylfläktens drivrem är fått en automatisk spännare och behöver inte underhållas, fläkten har dessutom en koppling som bara driver vid behov.

I hytten, som uppges vara ergonomiskt utformad med perfekt placerade reglage, finns ett ventilationssystem, ett luftfjädrat, vibrationsdämpat tygklätt förarsäte som är justerbart efter förarens vikt och längd.

Komatsu lyfter också fram en tyst motor och hyttinfästning på speciella viscodämpelement, hydro-pneumatisk fjädring och individuell hjulupphängning fram, något som sammantaget ska ge en låg vibrationsnivå och en ljudnivå på 75 dBA i förarhytten.

– Vi är stolta över att introducera HD1500-8 på marknaden och kan även glatt meddela att denna 142 tons tipptruck är CE-certifierad. säger Jeroen De Roeck, produktchef på Komatsu Europe, i pressmeddelandet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097