23948sdkhjf

Ny tungviktare från Komatsu

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Komatsus nya 142 tons tipptruck, är den första CE-certifierade HD1500-modellen och tillverkaren utlovar bland annat låg bränsleförbrukning, god förarkomfort och förbättrade säkerhetsfunktioner i den nya maskinen.

Komatsu ska ha använt den senaste tekniken i den nya maskinen, både när det gäller huvudkomponenter som  huvudram, transmission och bakaxel, men också när det handlar om informationskommunikationsteknik (IKT).

Läs också: Komatsusatsning i Stockholm

Maskinen har fått Komtrax Plus, som uppges innebära utökad övervakning av maskinparken via satellit eller wifi. Användaren ska därför kunna analysera maskinens tillstånd och prestanda utan att behöva vara på plats, inklusive komponentstatus och prestandadata.

Tipptrucken är som standard utrustad med Komvision, det innebär att sex högupplösta kameror i realtid ska ge föraren en monitorbild över maskinens arbetsområde.

Tipptrucken har fått en 16-cylindrig Komatsu SDA16V159-3 motor med en effekt på 1175 kW (1598 hk) vid 1900 r/min.

Enligt Komatsu innebär detta ett utmärkt effekt-/viktförhållande samt högt vridmoment på låga varvtal, bra acceleration och högre körhastighet

Läs också: Större skopa på ny Komatsu

Maskinen har också Komatsus senaste ”On Demand”-teknologi, i detta ingår bland annat hydraulpumpar med variabelt deplacement och systemet uppges bidra till energibesparing, reducera bränsleförbrukningen och upprätthålla hög produktivitet.

Komatsu utlovar också ett nykonstruerat transmissionssystem, med en sjuväxlad automatlåda samt justerbar utväxling för backen, något som ska ge ökad produktivitet och säkerhet.

Två körlägen finns:”Power” eller ”Economy”, valet görs beroende på vägens karaktär och om tipptrucken är fullastad eller tom. Ett guidningsinstrument i monitorn ska dessutom hjälpa föraren att hålla nere bränsleförbrukningen.

Transmissionen uppges ha ett optimalt modulationskontrollsystem (K-Atomics) som ska anpassa växlingsprestandan efter rådande förhållanden, för mjuka växlingar utan avbrott i drivningen, med minimalt materialspill och maximal förarkomfort.

Läs också: ”Söderberg & Haak har gått från vinst till förlust på bara några år”

Drivgreppskontrollsystemet (KTCS) ska övervaka hjulens rotation kontinuerligt och minimera hjulslirningen automatiskt för maximalt drivgrepp och ökad däcklivslängd, företaget lyfter också fram det automatiska retardationsbromssystemet (ARSC) som ska göra det möjligt att enkelt och säkert köra ner för branta backar med konstant hastighet.

Huvudströmbrytaren är placerad på maskinens vänstra sida och ska kunna nås enkelt från marken,  de viktigaste servicepunkterna sitter samlade under hydraultanken, filtren ska vara centralt placerade och ett centralsmörjningssystem med lättåtkomlig behållare ska säkerställa att alla smörjpunkter får smörjning med förinställda intervall.

Kylfläktens drivrem är fått en automatisk spännare och behöver inte underhållas, fläkten har dessutom en koppling som bara driver vid behov.

I hytten, som uppges vara ergonomiskt utformad med perfekt placerade reglage, finns ett ventilationssystem, ett luftfjädrat, vibrationsdämpat tygklätt förarsäte som är justerbart efter förarens vikt och längd.

Komatsu lyfter också fram en tyst motor och hyttinfästning på speciella viscodämpelement, hydro-pneumatisk fjädring och individuell hjulupphängning fram, något som sammantaget ska ge en låg vibrationsnivå och en ljudnivå på 75 dBA i förarhytten.

– Vi är stolta över att introducera HD1500-8 på marknaden och kan även glatt meddela att denna 142 tons tipptruck är CE-certifierad. säger Jeroen De Roeck, produktchef på Komatsu Europe, i pressmeddelandet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tåg utmanar bilreklamen på TV

EU har avskaffat sommartiden

Hydroscand till Island

”Strategiskt viktigt uppdrag för BDX”

Första svenska säkerhetsparken - ett lyft för säkerheten?

Byggbranschens säkerhetspark ska stå klar i höst – en träningsanläggning där det ska gå att testa nya metoder och öva på farliga moment i en trygg miljö.

Heldag om plaståtervinning i Ystad

Nyhetsbrev

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117