23948sdkhjf

Ny tungviktare från Komatsu

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Komatsus nya 142 tons tipptruck, är den första CE-certifierade HD1500-modellen och tillverkaren utlovar bland annat låg bränsleförbrukning, god förarkomfort och förbättrade säkerhetsfunktioner i den nya maskinen.

Komatsu ska ha använt den senaste tekniken i den nya maskinen, både när det gäller huvudkomponenter som  huvudram, transmission och bakaxel, men också när det handlar om informationskommunikationsteknik (IKT).

Läs också: Stora planer för Komatsu i Sverige

Maskinen har fått Komtrax Plus, som uppges innebära utökad övervakning av maskinparken via satellit eller wifi. Användaren ska därför kunna analysera maskinens tillstånd och prestanda utan att behöva vara på plats, inklusive komponentstatus och prestandadata.

Tipptrucken är som standard utrustad med Komvision, det innebär att sex högupplösta kameror i realtid ska ge föraren en monitorbild över maskinens arbetsområde.

Tipptrucken har fått en 16-cylindrig Komatsu SDA16V159-3 motor med en effekt på 1175 kW (1598 hk) vid 1900 r/min.

Enligt Komatsu innebär detta ett utmärkt effekt-/viktförhållande samt högt vridmoment på låga varvtal, bra acceleration och högre körhastighet

Läs också: Japansk maskin i svensk tappning

Maskinen har också Komatsus senaste ”On Demand”-teknologi, i detta ingår bland annat hydraulpumpar med variabelt deplacement och systemet uppges bidra till energibesparing, reducera bränsleförbrukningen och upprätthålla hög produktivitet.

Komatsu utlovar också ett nykonstruerat transmissionssystem, med en sjuväxlad automatlåda samt justerbar utväxling för backen, något som ska ge ökad produktivitet och säkerhet.

Två körlägen finns:”Power” eller ”Economy”, valet görs beroende på vägens karaktär och om tipptrucken är fullastad eller tom. Ett guidningsinstrument i monitorn ska dessutom hjälpa föraren att hålla nere bränsleförbrukningen.

Transmissionen uppges ha ett optimalt modulationskontrollsystem (K-Atomics) som ska anpassa växlingsprestandan efter rådande förhållanden, för mjuka växlingar utan avbrott i drivningen, med minimalt materialspill och maximal förarkomfort.

Läs också: Komatsu och Manitou får nytt hem i Stockholm

Drivgreppskontrollsystemet (KTCS) ska övervaka hjulens rotation kontinuerligt och minimera hjulslirningen automatiskt för maximalt drivgrepp och ökad däcklivslängd, företaget lyfter också fram det automatiska retardationsbromssystemet (ARSC) som ska göra det möjligt att enkelt och säkert köra ner för branta backar med konstant hastighet.

Huvudströmbrytaren är placerad på maskinens vänstra sida och ska kunna nås enkelt från marken,  de viktigaste servicepunkterna sitter samlade under hydraultanken, filtren ska vara centralt placerade och ett centralsmörjningssystem med lättåtkomlig behållare ska säkerställa att alla smörjpunkter får smörjning med förinställda intervall.

Kylfläktens drivrem är fått en automatisk spännare och behöver inte underhållas, fläkten har dessutom en koppling som bara driver vid behov.

I hytten, som uppges vara ergonomiskt utformad med perfekt placerade reglage, finns ett ventilationssystem, ett luftfjädrat, vibrationsdämpat tygklätt förarsäte som är justerbart efter förarens vikt och längd.

Komatsu lyfter också fram en tyst motor och hyttinfästning på speciella viscodämpelement, hydro-pneumatisk fjädring och individuell hjulupphängning fram, något som sammantaget ska ge en låg vibrationsnivå och en ljudnivå på 75 dBA i förarhytten.

– Vi är stolta över att introducera HD1500-8 på marknaden och kan även glatt meddela att denna 142 tons tipptruck är CE-certifierad. säger Jeroen De Roeck, produktchef på Komatsu Europe, i pressmeddelandet.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Aleris säljer sin primärvård

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152