23948sdkhjf

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

| Av Mikael Mildén | Transportnet | Tipsa redaktionen

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Yara, tillverkare av jordbrukskemikalier och konstgödsel, har beställt ett självkörande fartyg som ska trivas med batterier. Målet är att skeppet ska ersätta 40 000 lastbilsresor per år, och både minska utsläppen av klimatgaser och minska trycket på vägsträckan från fabriken i Herøya ner till hamnarna i Brevik och Larvik. 

I en beställning på 250 miljoner norska kronor kommer norska skeppsbyggaren Vard tillsammans med Kongsberg att bygga fartyget, som både ska navigera och lastas helt automatiskt. Fartyget som fått namnet Yara Birkeland ska vara klart i början av 2020 och gradvis överföras till helt autonom drift fram till 2022.  

– Ett fartyg som Yara Birkeland har aldrig byggts förut och projektet är beroende av våra partners med entreprenörsanda och högteknologisk specialisering. Vard kombinerar erfarenhet av anpassade fartygsbyggen med ledande utveckling. De kommer att leverera ett fartyg som kommer att hjälpa oss att sänka våra utsläpp och bidra till att föda världen samtidigt som vi skyddar planeten. Det är en game changer, sa Svein Tore Holsether, president och vd för Yara, vid en ceremoni. 

Projektet har fått 130 miljoner norska kronor i stöd från det statliga Enova och även statsminister Erna Solberg fanns på plats vid signeringen av kontraktet. 

– Det här är ett gott exempel på hur norsk industri kan sammarbeta för att skapa nya lösningar och gröna jobb. Yara, Kongsberg och Vard har byggt upp sin kunskap inom teknologi, logistik och skeppsbyggande med en ambition att skapa hållbar utveckling tillsammans, sa hon. 

Mer om: Kongsberg | Sjöfart | Vard | Yara
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114