23948sdkhjf

Säkrare brobygge med prefab

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Ådalsvägens viadukt över järnvägen i centrala Härnösand byggdes 1932 och har efter 86 års tjänstgöring gjort sitt och behöver bytas ut. Kommunen satsar cirka 45 miljoner kronor i projektet som kommer att bli en intressant test för entreprenören Svevia med Strängbetong som leverantör av de förtillverkade betongbalkar som ska bära farbanan. Beställarrollen har hamnat på Trafikverket eftersom arbetet utförs på ett spårområde.

Enligt Svevias arbetschef Magnus Skoglund har metoden med förtillverkade betongbalkar inte testats tidigare i Sverige.

Tanken är att de 22 meter långa balkarna, som tillverkas inomhus och transporteras till byggplatsen, placeras så tätt på de nya bropelarna att de bildar ett tak över järnvägen och samtidigt bildar vägbanans undersida. Sammantaget rör det sig om elva balkar – nio så kallade ZIP-balkar och två kantbalkar som redan vid montaget är försedda med skyddsräcken. Därmed förloras ingen tid medan skyddsräckena sätts på plats.

ZIP-balkarna erbjuds med spännvidder på 15-30 meter och beskrivs som materialeffektiva tack vare hålrum mellan balkarna. När balkarna monterats byggs en form på ovansidan för den resterande platsgjutningen.

Metoden har utvecklats i Nederländerna av Strängbetongs systerföretag Spanbeton och sedan anpassats till svenska förhållanden. Förespråkarna hävdar att metoden är både säkrare och snabbare än de alternativ som vanligtvis används.

En vanlig lösning när broar byggs över järnvägar är att bygga en portal som bär upp en gjutform där farbanan platsgjuts. Förra året skedde dock ett haveri vid ett brobygge i Ludvika där entreprenören pekat ut en underdimensionerad byggställning som orsak till raset. En följd av olyckan är ett ökat intresse för alternativa lösningar.

Ytterligare ett par faktorer som talar för den valda metoden är enligt både Svevia och Strängbetong att yrkesarbetarna löper mindre risk att komma i kontakt med strömförande ledningar samtidigt som det blir mindre troligt att föremål eller material trillar ner på spåret under byggtiden.

Förutom att vi minimerar olycksrisken så tror vi också att arbetet kommer att effektiviseras eftersom vi blir mindre beroende av att anpassa arbetsmomenten till planerade stopp i tågtrafiken. Vi undviker också hela arbetsmomentet med att först bygga upp och sedan riva portalen med byggställningar, säger Magnus Skoglund.

Sven-Elof Enlund, affärsansvarig för broar på Strängbetong, lyfter fram tidsaspekten som mycket väsentlig.

Det avgörande till vår fördel, var framför allt de högt ställda krav från Trafikverket om minimala avstängningar av järnvägen under byggskedet. Man kommer endast att få stänga av all järnvägstrafik under max två helger. Då passar vår metod med prefab perfekt, säger Sven-Olof Enlund.

De inledande markarbeten har just påbörjats och enligt tidplanen ska allt vara färdigställt hösten 2019.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon har blicken på skurkarna

Fair Play Städ är ett projekt som vill avslöja branschens oseriösa företag.

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

ID-scanner försvårar för fuskare

En ID-scanner utlovas minska risken för fusk och öka säkerheten på bland annat byggarbetsplatser.

Ny Cat matchar truckarna

Caterpillars nya hjullastare 986K ska täcka in gapet mellan 982 och 988 och beskrivs som en långlivad och väl dimensionerad maskin. –  Det är en fruktansvärt ärlig maskinkonstruktion.

”Svenska veterinärer ligger i framkant”

Gasellföretag – igen!

Rolfs Flyg & Buss är Gasellföretag för femte året i rad.

Nyhetsbrev

Liseberg bästa julmarknaden

Bollsensor mäter trycket

En liten boll inne i däcket ska ge leverera information om både däcktryck och temperatur, viktiga data för att undvika stillestånd anser Secub, som visade Ball sensor på Load up North.

Diamant-jackpot för svenskt bolag

Cramo förbättrar logistiken

Politiska hinder för bostadsaffärer

Reavinstskatt och skärpta amorteringskrav är effektiva hinder som förhindrar bostadsaffärer, enligt en färsk undersökning.

”Äntligen har vi lock up”

Volvos klassiska hjullastare har fått en efterlängtad uppgradering, flera nya features ska förbättra maskinerna, en funktion som ska göra att maskinen orkar mer, inte minst i snöröjningen.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Ökade försäljningssiffror för KraussMaffei

Sobi i miljardaffär med Astra

Köper USA-rättigheterna till Synagis som är den enda godkända förebyggande behandlingen mot RS-virussjukdom hos spädbarn.

Alltfler energiföretag väljer IFS

Inte redo för extremregnen

Tung nyhet från Volvo

Exceptionell räckvidd utlovas i Volvos nya rivningsgrävare – enligt ett pressmeddelande kan nya EC750E HR sträcka sig 36 meter över mark och 9,5 meter under jord.

Kemikaliejätten riskerar vite

Fler tågar över Öresundsbron

Tågresorna över Öresundsbron har ökat med 10 procent och är därmed tillbaka på nivåerna före ID-kontrollerna som infördes 2015.

3D-teknik kan underlätta militärens underhåll

Vid den just avslutade Natoövningen i Norge testade militären 3D-tillverkning av reservdelar ute i fält.

Mariestad vill begränsa strandskyddet

”Det är en fråga om överlevnad.”

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

AI och läkare gör ofta olika val

Berntsson ny vd för Plastal Group

Gasdriven dammbekämpning

Maskinförmedlare stöder Mustaschkampen

Black Friday tar av julhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153