23948sdkhjf

Säkrare brobygge med prefab

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Ådalsvägens viadukt över järnvägen i centrala Härnösand byggdes 1932 och har efter 86 års tjänstgöring gjort sitt och behöver bytas ut. Kommunen satsar cirka 45 miljoner kronor i projektet som kommer att bli en intressant test för entreprenören Svevia med Strängbetong som leverantör av de förtillverkade betongbalkar som ska bära farbanan. Beställarrollen har hamnat på Trafikverket eftersom arbetet utförs på ett spårområde.

Enligt Svevias arbetschef Magnus Skoglund har metoden med förtillverkade betongbalkar inte testats tidigare i Sverige.

Tanken är att de 22 meter långa balkarna, som tillverkas inomhus och transporteras till byggplatsen, placeras så tätt på de nya bropelarna att de bildar ett tak över järnvägen och samtidigt bildar vägbanans undersida. Sammantaget rör det sig om elva balkar – nio så kallade ZIP-balkar och två kantbalkar som redan vid montaget är försedda med skyddsräcken. Därmed förloras ingen tid medan skyddsräckena sätts på plats.

ZIP-balkarna erbjuds med spännvidder på 15-30 meter och beskrivs som materialeffektiva tack vare hålrum mellan balkarna. När balkarna monterats byggs en form på ovansidan för den resterande platsgjutningen.

Metoden har utvecklats i Nederländerna av Strängbetongs systerföretag Spanbeton och sedan anpassats till svenska förhållanden. Förespråkarna hävdar att metoden är både säkrare och snabbare än de alternativ som vanligtvis används.

En vanlig lösning när broar byggs över järnvägar är att bygga en portal som bär upp en gjutform där farbanan platsgjuts. Förra året skedde dock ett haveri vid ett brobygge i Ludvika där entreprenören pekat ut en underdimensionerad byggställning som orsak till raset. En följd av olyckan är ett ökat intresse för alternativa lösningar.

Ytterligare ett par faktorer som talar för den valda metoden är enligt både Svevia och Strängbetong att yrkesarbetarna löper mindre risk att komma i kontakt med strömförande ledningar samtidigt som det blir mindre troligt att föremål eller material trillar ner på spåret under byggtiden.

Förutom att vi minimerar olycksrisken så tror vi också att arbetet kommer att effektiviseras eftersom vi blir mindre beroende av att anpassa arbetsmomenten till planerade stopp i tågtrafiken. Vi undviker också hela arbetsmomentet med att först bygga upp och sedan riva portalen med byggställningar, säger Magnus Skoglund.

Sven-Elof Enlund, affärsansvarig för broar på Strängbetong, lyfter fram tidsaspekten som mycket väsentlig.

Det avgörande till vår fördel, var framför allt de högt ställda krav från Trafikverket om minimala avstängningar av järnvägen under byggskedet. Man kommer endast att få stänga av all järnvägstrafik under max två helger. Då passar vår metod med prefab perfekt, säger Sven-Olof Enlund.

De inledande markarbeten har just påbörjats och enligt tidplanen ska allt vara färdigställt hösten 2019.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökat intresse för Komatsu i Värmland

För ett par år sedan förvärvade Söderberg & Haak en anläggning i Skåre, strax utanför Karlstad. Enligt företagets vd Jonas Jaenecke har det i hög grad påverkat det lokala intresset för Komatsus maskiner – och nu börjar det komma igång på allvar.

Erema får ny representant i Sverige

Plus

Övervakningssystemet som har vuxit

Det började med pumpar. Nu kan Relianeering AB erbjuda tillståndbaserat underhåll för fler applikationer än så. Förebyggande underhåll är målet.

Nu skärps kampen mot tappade redskap

Inga fler tappade skopor är budskapet när nu Maskinia och Sundahls Maskinaffär väljer att utrusta sina grävmaskiner från Doosan respektive Atlas med Engcons alternativ till säkert redskapsfäste samt ett standardiserat låssystem.

”Det här är en måste-maskin”

JCB har för första gången tagit fram en roterande teleskophanterare, en maskin som ska fylla många funktioner, den ska kunna göra både en teleskophanterares, en krans och en plattforms arbete.

Plus

Vd:n som navigerat genom svåra år

Med nya japanska ägare ser specialstålstillverkaren Ovakos vd och koncernchef Marcus Hedblom positivt på framtiden. När han tillträdde som vd 2015 var det tuffare tider. Läs vår exklusiva intervju.

Nyhetsbrev

Bussdepåer får realtidspositionering

H&D Wireless AB har installerat realtidspositioneringslösningen GEPS for Yard Management på två av buss- och transportbolaget Keolis depåer.

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Göteborgsjärnväg flyttas till tunnel

Inom kort inleds den tredje och sista etappen i utbyggnaden av Hamnbanan på Hisingen. Efter färdigställandet 2024 är Trafikverkets förhoppning att mer gods till och från Göteborgs Hamn ska transporteras på järnväg i stället för på väg.

Investerar 50 MSEK i ny linje

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

2

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124