23948sdkhjf

Säkrare brobygge med prefab

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Ådalsvägens viadukt över järnvägen i centrala Härnösand byggdes 1932 och har efter 86 års tjänstgöring gjort sitt och behöver bytas ut. Kommunen satsar cirka 45 miljoner kronor i projektet som kommer att bli en intressant test för entreprenören Svevia med Strängbetong som leverantör av de förtillverkade betongbalkar som ska bära farbanan. Beställarrollen har hamnat på Trafikverket eftersom arbetet utförs på ett spårområde.

Enligt Svevias arbetschef Magnus Skoglund har metoden med förtillverkade betongbalkar inte testats tidigare i Sverige.

Tanken är att de 22 meter långa balkarna, som tillverkas inomhus och transporteras till byggplatsen, placeras så tätt på de nya bropelarna att de bildar ett tak över järnvägen och samtidigt bildar vägbanans undersida. Sammantaget rör det sig om elva balkar – nio så kallade ZIP-balkar och två kantbalkar som redan vid montaget är försedda med skyddsräcken. Därmed förloras ingen tid medan skyddsräckena sätts på plats.

ZIP-balkarna erbjuds med spännvidder på 15-30 meter och beskrivs som materialeffektiva tack vare hålrum mellan balkarna. När balkarna monterats byggs en form på ovansidan för den resterande platsgjutningen.

Metoden har utvecklats i Nederländerna av Strängbetongs systerföretag Spanbeton och sedan anpassats till svenska förhållanden. Förespråkarna hävdar att metoden är både säkrare och snabbare än de alternativ som vanligtvis används.

En vanlig lösning när broar byggs över järnvägar är att bygga en portal som bär upp en gjutform där farbanan platsgjuts. Förra året skedde dock ett haveri vid ett brobygge i Ludvika där entreprenören pekat ut en underdimensionerad byggställning som orsak till raset. En följd av olyckan är ett ökat intresse för alternativa lösningar.

Ytterligare ett par faktorer som talar för den valda metoden är enligt både Svevia och Strängbetong att yrkesarbetarna löper mindre risk att komma i kontakt med strömförande ledningar samtidigt som det blir mindre troligt att föremål eller material trillar ner på spåret under byggtiden.

Förutom att vi minimerar olycksrisken så tror vi också att arbetet kommer att effektiviseras eftersom vi blir mindre beroende av att anpassa arbetsmomenten till planerade stopp i tågtrafiken. Vi undviker också hela arbetsmomentet med att först bygga upp och sedan riva portalen med byggställningar, säger Magnus Skoglund.

Sven-Elof Enlund, affärsansvarig för broar på Strängbetong, lyfter fram tidsaspekten som mycket väsentlig.

Det avgörande till vår fördel, var framför allt de högt ställda krav från Trafikverket om minimala avstängningar av järnvägen under byggskedet. Man kommer endast att få stänga av all järnvägstrafik under max två helger. Då passar vår metod med prefab perfekt, säger Sven-Olof Enlund.

De inledande markarbeten har just påbörjats och enligt tidplanen ska allt vara färdigställt hösten 2019.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.294