23948sdkhjf

Sparar stort efter byte av lagermodell

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Frekventa rengöringscykler för maskiner i livsmedelsindustrin begränsar livslängden för standardlager. NSK menar att deras MO-lager, Molded Oil, är ett lämpligare val, eftersom dessa lager förhindrar penetrering av vatten och förorening. De berättar om en kund de har hjälpt.

Läs också: Nya kullager förlängde livslängden

Det var en brittisk livsmedelsproducent som kunnde trefaldiga livslängden på sina transportlager tack var MO-lager. Företagets standardmässiga spårkullager, som användes i ett sjuspårs transportsystem, varade bara fyra månader på grund av vatten som hade sipprat in i lagren under daglig rengöring. Dessa lagerfel resulterade i dyrt underhållsarbete och skada på tillhörande utrustning, inklusive transportband.

För varje lagerutbyte var det nödvändigt att planera ett stillestånd på 14 timmar, med två tekniker upptagna i tolv timmar för att utföra nödvändigt byte och installation. Att byta lagren tre gånger per år innebar byte av totalt 84 lager, vilket medförde stora underhållskostnader och framkallade överdrivet långa och frekventa maskinstopp.

Producenten bad NSK inspektera lagren och miljöförhållandena. Som en del av NSK:s AIP-program (Value Added Program) genomförde NSK:s tekniker en grundlig utredning av tillämpning och lageranalys som visade att det var inträngande vatten orsakade lagerhaverierna.

Rekommendationen blev att ersätta lagren med smorda MO-lager tillverkade av rostfritt stål, med DU-tätningar på båda sidor. Dessa lager är, enligt NSK, idealiska för tillämpningar som är i frekvent och stark kontakt med vatten.

Läs också: Orsaksanalys av lagerskador i vindkraftverk

Smörjmedlet i MO-lager försluts varaktigt i ett stabilt bärarmedium, nämligen ett oljeimpregnerat polyofinharts. Denna typ av smörjmedel kan inte tvättas bort med ånga eller vätskor och förhindrar att föroreningar kommer in i lagret. Eftersom bärarmediet släpper ut smörjmedlet långsamt, hålls dessutom tillräcklig smörjning under en lång driftstid.

En annan fördel är att driftsmiljön förblir ren eftersom inget fett kan läcka ut och det behövs inte heller någon påfyllning av smörjmedel. DU-tätningarna på båda sidorna spelar också en roll när det gäller att förlänga lagrets livslängd under svåra driftsförhållanden.

Som en följd av förändringen har transportörens livslängd trefaldigats och stigit från 3 till 12 månader, uppger NSK. I sin tur har underhållskostnaderna för lager, inklusive systemstopp, minskat med 52 203 euro per år.

Mer om: lager | NSK
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Nyhetsbrev

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125