23948sdkhjf

Sparar stort efter byte av lagermodell

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Frekventa rengöringscykler för maskiner i livsmedelsindustrin begränsar livslängden för standardlager. NSK menar att deras MO-lager, Molded Oil, är ett lämpligare val, eftersom dessa lager förhindrar penetrering av vatten och förorening. De berättar om en kund de har hjälpt.

Läs också: Video: Balkow om Axfoods lagerplaner

Det var en brittisk livsmedelsproducent som kunnde trefaldiga livslängden på sina transportlager tack var MO-lager. Företagets standardmässiga spårkullager, som användes i ett sjuspårs transportsystem, varade bara fyra månader på grund av vatten som hade sipprat in i lagren under daglig rengöring. Dessa lagerfel resulterade i dyrt underhållsarbete och skada på tillhörande utrustning, inklusive transportband.

För varje lagerutbyte var det nödvändigt att planera ett stillestånd på 14 timmar, med två tekniker upptagna i tolv timmar för att utföra nödvändigt byte och installation. Att byta lagren tre gånger per år innebar byte av totalt 84 lager, vilket medförde stora underhållskostnader och framkallade överdrivet långa och frekventa maskinstopp.

Producenten bad NSK inspektera lagren och miljöförhållandena. Som en del av NSK:s AIP-program (Value Added Program) genomförde NSK:s tekniker en grundlig utredning av tillämpning och lageranalys som visade att det var inträngande vatten orsakade lagerhaverierna.

Rekommendationen blev att ersätta lagren med smorda MO-lager tillverkade av rostfritt stål, med DU-tätningar på båda sidor. Dessa lager är, enligt NSK, idealiska för tillämpningar som är i frekvent och stark kontakt med vatten.

Läs också: Orsaksanalys av lagerskador i vindkraftverk

Smörjmedlet i MO-lager försluts varaktigt i ett stabilt bärarmedium, nämligen ett oljeimpregnerat polyofinharts. Denna typ av smörjmedel kan inte tvättas bort med ånga eller vätskor och förhindrar att föroreningar kommer in i lagret. Eftersom bärarmediet släpper ut smörjmedlet långsamt, hålls dessutom tillräcklig smörjning under en lång driftstid.

En annan fördel är att driftsmiljön förblir ren eftersom inget fett kan läcka ut och det behövs inte heller någon påfyllning av smörjmedel. DU-tätningarna på båda sidorna spelar också en roll när det gäller att förlänga lagrets livslängd under svåra driftsförhållanden.

Som en följd av förändringen har transportörens livslängd trefaldigats och stigit från 3 till 12 månader, uppger NSK. I sin tur har underhållskostnaderna för lager, inklusive systemstopp, minskat med 52 203 euro per år.

Mer om: lager | NSK
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112