"Ambassadörer" banar väg för Engcon

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Engcons "ambassadörer" ska bereda väg för ökad försäljning utomlands.

Julien Bernard och Stephane le Péculier kan båda ståta med hederstiteln ambassadör som värdefulla länkar mellan Engcon och den franska marknaden. På Intermat gavs tillfälle att på kort tid träffa både befintliga och blivande användare av tiltrotatorer.

I Sverige och övriga nordiska länder är det ingen som behöver övertyga grävmaskinsförarna om tiltrotatorns kvaliteter. I andra länder är det betydligt svårare även om insikten om nyttan med grävmaskinens ”handled” får allt större spridning.

Oavsett om det handlar om mogna marknader eller marknader med utvecklingspotential finns ett stort värde i nära kontakter med användarna. Därför har nu Engcon etablerat ett nätverk med ”ambassadörer” som ska fungera som företagets spjutspetsar när det kommer till att etablera och vårda relationer med slutkunderna.

Vi kan säga att starten för verksamheten var januari 2017. Nu har vi ambassadörer i nio länder – två i varje. Uppgiften är att lyssna, vara företagets antenner ut mot marknaden och bli något av filter mellan marknad, design och teknikutveckling, säger Mascha Verweij som leder verksamheten tillsammans med André Nordström.

Huvuduppgiften är att etablera och vårda relationer med slutkunder. I funktionen ingår att presentera Engcons koncept, produkter och lösningar för såväl nya som redan existerande slutkunder samt att följa upp alla kontakter för att bland annat förstå varför en affär lyckades eller förlorades.

På det här sättet får vi snabbt reda på om det uppstår något problem någonstans och i och med att vi har regelbundna träffar inom gruppen får vi också ett effektivt verktyg för att sprida information och erfarenheter mellan de marknader där vi är verksamma. Även vår utvecklingsansvarige Fredrik Jonsson är en viktig mottagare av information för att snabbt kunna plocka fram en alternativ teknisk lösning om det skulle behövas. Det här är verkligen att sätta kunden i fokus och jobba för att uppnå största möjliga kundnöjdhet, säger Mascha Verweij.

Företaget ser gärna att ambassadörerna har erfarenhet från anläggningsbranschen, men de behöver definitivt inte vara helfrälsta användare av tiltrotatorer.

Julien Bernard anställdes ungefär nio månader före mässan och hade med sig erfarenhet som teknisk försäljare på Caterpillar och försäljare av reservdelar. Stephane le Péculier anställdes ett par månader senare efter ungefär 15 år i branschen, bland annat som grävmaskinsförare.

Jobbet är egentligen väldigt tydligt och intressant och ställer samtidigt krav på eget ansvarstagande. Vi måste vara självgående, vilket är en rolig utmaning. Det är spännande att fungera som länk mellan användaren och tillverkaren och medverka till att produkter och tjänster hela tiden förbättras. Mer än halva arbetstiden pratar vi i telefon, huvudsakligen med chefer och beslutsfattare, och samlar information av betydelse för vår uppdragsgivare. Dessutom är det givande att jobba i en internationell organisation där vi får träffa människor från flera länder, säger Stephane le Péculier.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Byter namn till Weland Plastic AB och bygger ut med 4000 kvm.

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093